Międzynarodowe Konferencje Służby Społecznej w latach 1928 i 1932: dyskusja na temat kształcenia do pracy społecznej

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.18778/2450-4491.15.17

Mots-clés :

międzynarodowe konferencje służby społecznej, prekursorzy ruchu szkół służby społecznej, kształcenie do pracy społecznej, dialog pokoleniowy

Résumé

Celem tekstu jest udostępnienie materiału badawczego pozyskanego z zapisu dialogu, jaki znalazł się w protokole z II Międzynarodowej Konferencji Służby Społecznej, która odbyła się w roku 1932 we Frankfurcie nad Menem. Uczestnicy tego spotkania podczas rozmowy odwołują się do problematyki wspomnianej konferencji, ale wracają pamięcią do głównych tez, jakie poruszano podczas I Międzynarodowej Konferencji Służby Społecznej w Paryżu w roku 1928. Dialog prowadzony w kilku językach nie został do tej pory przetłumaczony na język polski, a zdaniem autorek tekstu jest on – z uwagi na aktualność wątków poruszanych w dyskusji przez ówczesnych ekspertów europejskiego ruchu szkół służby społecznej – wart przybliżenia współczesnym badaczom zagadnień społeczno-pedagogicznych.

Bibliographies de l'auteur

Izabela Kamińska-Jatczak, Uniwersytet Łódzki

Izabela Kamińska-Jatczak – pedagog społeczny, doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki, adiunkt w Katedrze Pedagogiki Społecznej i Resocjalizacji Uniwersytetu Łódzkiego. Jej zainteresowania badawcze dotyczą: analizy aktywności w polu pracy socjalnej, pracy socjalnej z rodziną, biograficznych i historycznych kontekstów pedagogiki społecznej, metodologii badań interpretatywnych i partycypacyjnych. Autorka książki Aktywność asystentów rodziny. Analiza narracji w ujęciu transwersalnym (2021).

Ewa Marynowicz-Hetka, Uniwersytet Łódzki

Ewa Marynowicz-Hetka – pedagog społeczny, profesor nauk humanistycznych, emerytowany profesor Uniwersytetu Łódzkiego, d.h.c. Uniwersytetu w Ostrawie. Redaktor naczelny czasopisma „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, wydawanego przez Wydział Nauk o Wychowaniu UŁ i Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Jej zainteresowania badawcze dotyczą namysłu nad podstawami działania pedagoga społecznego w polu praktyki, kształcenia do profesji społecznych i działania w polu pracy socjalnej/społecznej, epistemologicznych i metodologicznych przesłanek konstruowania narzędzi analizy aktywności w polu praktyki. Ostatnio ukazały się jej książki: Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki (2019), Social Pedagogy: Comprehending Activity in the Field of Practice (2020).

Joanna Sosnowska, Uniwersytet Łódzki

Joanna Sosnowska – historyk wychowania, doktor habilitowany nauk społecznych w zakresie pedagogiki, profesor uczelni zatrudniona w Katedrze Historii Wychowania i Pedeutologii Uniwersytetu Łódzkiego. Jej zainteresowania naukowe dotyczą: dziejów opieki nad dzieckiem oraz dziejów Łodzi w aspekcie opieki społecznej: przed 1914, w latach 1914–1918 i w II Rzeczypospolitej. Ostatnio ukazały się jej książki: Opieka nad dzieckiem w Polsce międzywojennej. Robotnicze Towarzystwo Przyjaciół Dzieci – Oddział Łódzki (1923–1939) (2020), Z dziejów opieki społecznej w Polsce międzywojennej. Półkolonie letnie w Łodzi (2018).

Références

Balsigerowa M. (1932) Sprawozdanie z Drugiej Międzynarodowej Konferencji Służby Społecznej, „Praca i Opieka Społeczna”, nr 3, s. 302–312, http://bc.gbpizs.gov.pl/dlibra/publication/3255/edition/3215/content [dostęp: 21.03.2022].
View in Google Scholar

H. M. (1936) III Międzynarodowa Konferencja Pracy Społecznej w Londynie, „Przegląd Socjologiczny”, tom IV, zeszyt 3–4, s. 620–622, https://sbc.org.pl/dlibra/publication/295665/edition/279363/content [dostęp: 21.03.2022].
View in Google Scholar

Krahelska H. (1928) Międzynarodowy Kongres Służby Społecznej w Paryżu, „Praca i Opieka Społeczna”, nr 3, s. 293–295, http://bc.gbpizs.gov.pl/dlibra/publication/3211/edition/3171/content [dostęp: 21.03.2022]
View in Google Scholar

Radlińska H. (1928) Przygotowania do Międzynarodowej Konferencji Służby Społecznej, „Praca i Opieka Społeczna”, nr 4, s. 77–78, https://crispa.uw.edu.pl/object/files/6789/display/Default [dostęp: 02.04.2022].
View in Google Scholar

Seibel F. W., Lorenz W. (red.) (1998) Soziale Professionen für ein soziales Europa. Social Professions for a Social Europe. Professions Sociales pour une Europe Sociale, Frankfurt/M., IKO – Verlag für Interkulturelle.
View in Google Scholar

Seibel F. W., Schäfer D. (1998) Internationale Kooperation – Utopie oder vergessene Dimension? w: Soziale Professionen für ein soziales Europa. Social Professions for a Social Europe. Professions Sociales pour une Europe Sociale, Seibel F.W., Lorenz W. (red.), Frankfurt/M, IKO – Verlag für Interkulturelle, s. 13–38.
View in Google Scholar

Szmagalski J. (2018) Rozwój koncepcji pracy socjalnej na świecie. Jedna czy wiele?, Warszawa, Wydawnictwo Difin.
View in Google Scholar

Theiss W. (2017) Udział Heleny Radlińskiej w europejskim ruchu społeczno-pedagogicznym (1918–1939), „Society Register”, t. 1, nr 1, s. 153–166, https://doi.org/10.14746/sr.2017.1.1.13
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14746/sr.2017.1.1.13

Wroczyński Cz. (1933) Sprawozdanie z Drugiej Międzynarodowej Konferencji Służby Społecznej w Frankfurcie nad Menem 1932 R., Warszawa, Nakładem Polskiego Komitetu Drugiej Międzynarodowej Konferencji Pracy Społecznej.
View in Google Scholar

OpenEdition Books, https://books.openedition.org/ies/4767 [dostęp: 4.04.2022].
View in Google Scholar

Archives Portal Europe, https://www.archivesportaleurope.net/advanced-search/search-in-archives/results-(archives)/?&repositoryCode=NL-AmISG&term=Marinus+Jan+Adriaan+Moltzer+&levelName=archdesc&t=fa&recordId=https%3A%2F%2Fhdl.handle.net%2F10622%2FARCH02811&c=F2282001 [dostęp: 14.09.2022].
View in Google Scholar

Téléchargements

Publiée

2022-09-30

Comment citer

Kamińska-Jatczak, I., Marynowicz-Hetka, E., & Sosnowska, J. (2022). Międzynarodowe Konferencje Służby Społecznej w latach 1928 i 1932: dyskusja na temat kształcenia do pracy społecznej. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 15(2), 313–330. https://doi.org/10.18778/2450-4491.15.17

Articles les plus lus par le même auteur ou la même autrice

1 2 3 > >>