Gaining Cognitional Self-Awareness as an Educational Process
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.04.17Keywords:
reflexivity, narrative, auto/biographic approach, ethnography of life, cryptoautobiography, educational researchAbstract
The article is an attempt to present the reflexive approach in its auto/biographic form. In this context, two representative reflexive essays featured in Volume 4 of the periodical “Educational Sciences. Interdisciplinary Studies” (“NOWIS”) are interpreted. Additionally, the text shows the problem of distance and proximity appearing among different perspectives of conducting educational-biographic research.
References
Bowen E. (1954) Return to laugher, New York, Doubleday.
Google Scholar
Benedyktowicz Z. (2000) Portrety „obcego”, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Burszta W. (1994) Yes. Nostalgiczne strefy pamięci, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty”, nr 1–2, s. 54–57.
Google Scholar
Czaja D. (2002) Życie czyli nieprzejrzystość. Poza antropologię kultury, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty”, nr 3–4, s. 6–22.
Google Scholar
Czermińska M. (2000) Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie i wyzwanie, Kraków, Wydawnictwo Universitas.
Google Scholar
Crapanzano V. (1977) On the writing of ethnography, „Dialectical Anthropology”, nr 1, s. 69–73.
Google Scholar
Dubas E. (2009) Refleksja autobiograficzna jako aktywność edukacyjna w kontekście całożyciowego uczenia się w: Aktywność społeczna, kulturalna i oświatowa dorosłych, A. Fabiś, S. Kędziora (red.), Mysłowice–Zakopane, Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach, s. 41–53.
Google Scholar
Dubas E. (2011) Jak opracowywać materiał narracyjno-biograficzny? (propozycja) w: Uczenie się z (własnej) biografii, E. Dubas, W. Świtalski (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 241–246.
Google Scholar
Dubas E. (2014a) Edukacja w andragogicznych badaniach biograficznych – biografia edukacyjna w: Badanie biografii – źródła, metody, konteksty, R. Skrzyniarz, E. Krzewska, W. Zgłobicka-Gierut (red.), Lublin, Wydawnictwo Episteme, s. 17–31.
Google Scholar
Dubas E. (2014b) Czas, biografia i badanie biograficzne – różnorodność kontekstów w andragogicznej perspektywie, „Edukacja Dorosłych”, nr 2, s. 13–27.
Google Scholar
Dubas E. (2015a) Andragogiczne badania biografii – zakresy, trudności, etyka badacza (wybrane aspekty) w: Biografie i uczenie się, E. Dubas, J. Stelmaszczyk (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 31–47.
Google Scholar
Dubas E. (2015b) Biograficzność w kontekście całożyciowego uczenia się w: Biografie i uczenie się, E. Dubas, J. Stelmaszczyk (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 11–29.
Google Scholar
Dubas E., Świtalski W. (red.) (2011a) Uczenie się z (własnej) biografii, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Dubas E., Świtalski W. (red.) (2011b) Uczenie się z biografii innych, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Ellis C., Bochner A. P. (1999) Bringing emotion and personal narrative into medical social science, „Health”, nr 3, s. 229–237.
Google Scholar
Fleck L. (1986) Powstanie i rozwój faktu naukowego. Wprowadzenie do nauki o stylu myślowym i kolektywie myślowym, tłum. M. Tuszkiewicz, wstępem opatrzył Z. Cackowski, Lublin, Wydawnictwo Lubelskie.
Google Scholar
Foucault M. (1999) Sobąpisanie, tłum. M. P. Markowski w: M. Foucault, Powiedziane, napisane. Szaleństwo i literatura, Warszawa, Fundacja Aletheia, s. 303–319.
Google Scholar
Frank A. W. (1995) The wounded storyteller. Body, illness, and ethics, Chicago, The University of Chicago Press.
Google Scholar
Friedrich P. (1978) Poetry and anthropology, Chicago, Benjamin and Martha Waite Press.
Google Scholar
Friedrich P. (1979) Bastard moons, Chicago, Benjamin and Martha Waite Press.
Google Scholar
Kabzińska I. (2007) Sąsiedztwo ciszy i hałasu, „Tematy z Szewskiej”, nr 1, s. 117–124.
Google Scholar
Kabzińska I. (2012) Nadwrażliwi – marginalizowana mniejszość kulturowa w: Ciekawość świata, ludzi, kultury… Księga ofiarowana Profesorowi Ryszardowi Kantorowi z okazji czterdziestolecia pracy naukowej, R. Hołda, T. Paleczny (red.), Kraków, Księgarnia Akademia, s. 121–139.
Google Scholar
Kafar M. (2004) Od spotkania do wspólnoty. Autobiograficzny raport z terenu w: Codzienne i niecodzienne. O wspólnotowości w realiach dzisiejszej Łodzi, G. E. Karpińska (red.), Łódź, Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, s. 79–101.
Google Scholar
Kafar M. (2010) Zwroty zapoznane – zwrot dokonany. Autobiografia w myśleniu etnograficznym i antropologicznym w: „Zwroty” badawcze w humanistyce. Konteksty poznawcze, kulturowe i społeczno-instytucjonalne, Olsztyn, Instytut Filozofii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
Google Scholar
Kafar M. (red.) (2011) Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Kafar M. (red.) (2013a) Scientific biographies. Between the „professional” and „nonprofessional” dimensions of humanistic experiences, Łódź–Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Kafar M. (2013b) W świecie wygnańców, wdów i sierot. O pewnym wariancie antropologii zaangażowanej, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Kafar M. (red.) (2016) Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Kapuściński R. (2006) Ten Inny, Kraków, Wydawnictwo Znak.
Google Scholar
Klimaszewska J. (1976) Kazimierz Moszyński. Życie i twórczość, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk, Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.
Google Scholar
MacIntyre A. (1996) Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności, tłum A. Chmielewski, Warszawa, PWN.
Google Scholar
Marynowicz-Hetka E. (2015) Pedagogizacja życia społecznego – spojrzenie z oddalenia, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 1, s. 178–189.
Google Scholar
Mead M. (1966) An anthropologist at work. Writings of Ruth Benedict, New York, Atherton Press.
Google Scholar
Myerhoff B., Ruby J. (1982) Introduction w: A crack in the mirror. Reflexive perspectives in anthropology, J. Ruby (red.), Philadelphia, University of Pennsylvania Press, s. 1–35.
Google Scholar
Nowicka E. (2006) Świat człowieka – świat kultury, wydanie nowe, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Powdermaker H. (1966) Stranger and friend, New York, Norton.
Google Scholar
Ricoeur P. (2005) O sobie samym jako innym, tłum. B. Chełstowski, naukowo opracowała i wstępem opatrzyła M. Kowalska, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Rose D. (1982) Occasions and forms of anthropological experience w: A crack in the mirror. Reflexive perspectives in anthropology, J. Ruby (red.), Philadelphia, University of Pennsylvania Press, s. 219–273.
Google Scholar
Rose D. (1990) Living the ethnographic life, Newbury Park, Sage.
Google Scholar
Tischner J. (2006) Filozofia dramatu, Kraków, Wydawnictwo Znak.
Google Scholar
Urbaniak-Zając D. (2009) O znaczeniu teorii i metodyki w badaniach jakościowych (biograficznych) oraz o ich społecznym kontekście, „Pedagogika Kultury”, t. V, s. 43–57.
Google Scholar
Urbaniak-Zając D. (2011) Biograficzna perspektywa badawcza w: Uczenie się z (własnej) biografii, E. Dubas, W. Świtalski (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 11–27.
Google Scholar
Urbaniak-Zając D. (2014) Studia w doświadczeniu biograficznym absolwentów pedagogiki, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 2, s. 91–106.
Google Scholar
Wejland A. P. (2010a) Dyskurs i tożsamość. Opowieści we wspólnocie naukowej w: Okolice socjologicznej tożsamości. Księga poświęcona pamięci Wojciecha Sitka, I. Taranowicz (red.), Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 155–182.
Google Scholar
Wejland A. P. (2010b) Latem w parku. Epifanie codzienności w: Lato w mieście. Różne oblicza kultury, R. Godula-Węcławowicz (red.), Kraków–Warszawa, Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk, s. 145–162.
Google Scholar
Wejland A. P. (2016) Spojrzeć na świat jak antropolog. Wyzwanie autobiograficzne w: Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych, M. Kafar (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 33–47.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.