Thinking Transformations: Spaces for Sharing the Epistemological Approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.13.20

Keywords:

sharing the epistemological approach, thinking transformations, transversal analysis of activity

Abstract

The paper, by presenting the main lines of professor Jean-Marie Barbier’s long-term cooperation with the University of Lodz, through the Department of Social Pedagogy, and in the personal dimension, with professor Ewa Marynowicz-Hetka, shows the process of reaching the common epistemological approach, using the example of the category “Thinking transformations”. Significant events that contribute to: recognition of common areas of thought; knowing about Jean-Marie Barbier’s concept of action and its socio-pedagogical interpretation; penetrating the concept of a transversal analysis of activity and its integration with the socio-pedagogical discourse and constructing a research project: ‘thinking transformations’, are discussed sequentially.

Author Biographies

Izabela Kamińska-Jatczak, Uniwersytet Łódzki

Kamińska-Jatczak Izabela, social pedagogue, Doctor of Pedagogy in Social Sciences, assistant professor in the Department of Social Pedagogy and Social Rehabilitation at the University of Lodz. Research interests: analysis of activity in the field of social work, family social work, biographical and historical contexts of social pedagogy, methodology of interpretative research. The author of the monograph Aktywność asystentów rodziny. Analiza narracji w ujęciu transwersalnym [The activity of child protection workers. Analysis of narratives in a transversal approach] (2021).

Ewa Marynowicz-Hetka, Uniwersytet Łódzki

Marynowicz-Hetka Ewa, social pedagogue, Professor Emeritus of the Humanities, University of Lodz, D.H.C. University of Ostrava. Research interests: reflection on the basis of social pedagogy in the field of practice; training for social professions and action in the field of social/societal work; epistemological and methodological issues of social comprehension as a discipline and as orientation of social activity. She is the editor-in-chief of the journal “Educational Sciences. Interdisciplinary Studies” produced by the Faculty of Educational Sciences at the University of Lodz and the Lodz University Press.

References

Barbier J.-M. (1991) Élaboration de projet ďaction et planification, Paris, Presses Universitaire de France.
Google Scholar

Barbier J.-M. (2006) Działanie w kształceniu i pracy socjalnej. Analiza podejść, tłum. G. Karbowska, konsultacja naukowa E. Marynowicz-Hetka, Kraków, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, seria Biblioteka Pracownika Socjalnego.
Google Scholar

Barbier J.-M. (2015) Nowe wyzwania dla badań w naukach o wychowaniu: perspektywa działania/aktywności, tłum. G. Karbowska, konsultacja naukowa E. Marynowicz-Hetka, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 1 (1), s. 60−72.
Google Scholar

Barbier J.-M. (2016a) Kultury działania i podzielane sposoby organizacji konstrukcji sensu, tłum. G. Karbowska, konsultacja naukowa E. Marynowicz-Hetka, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 2 (3), s. 14−46, https://doi.org/10.18778/2450-4491.03.02
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/2450-4491.03.02

Barbier J.-M. (2016b) Leksykon analizy aktywności. Konceptualizacje zwyczajowych pojęć, tłum. i oprac. E. Marynowicz-Hetka, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Barbier J.-M. (2017) Vocabulaire ďanalyse des activités. Penser les conceptualisations ordinaires, Paris, Presses Universitaires de France.
Google Scholar

Barbier J.-M. (2018) Penser en termes de transformation w: Représenter/transformer. Débats en analyse des activités, J.-M. Barbier, M. Durand (red.), we współpracy C. Cohen, M.-L. Vitali, Paris, ĽHarmattan, s. 11‒23.
Google Scholar

Barbier J.-M. (2020) Konstruowanie aktywności i podmiotu w aktywności – wzajemne powiązania, tłum. G. Karbowska, konsultacja naukowa L. Witkowski w: Pedagogika społeczna. Spotkania, trwanie i zmienność, pogranicza, A. Walczak, L. Telka, M. Granosik (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, seria Stała Konferencja Pedagogiki Społecznej pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, t. 10, s. 223−230.
Google Scholar

Barbier J.-M., Durand M. (2003) L’activité : un objet intégrateur pour les sciences sociales ?, « Recherche & Formation », n° 42, J.-M. Barbier, M. Durand (dir.), L’analyse de l’activité. Approches situées, s. 99–117, https://doi.org/10.3406/refor.2003.1831
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3406/refor.2003.1831

Barbier J.-M., Durand M. (red.) (2018) Représenter/transformer. Débats en analyse des activités, we współpracy C. Cohen, M.-L. Vitali, Paris, ĽHarmattan.
Google Scholar

Dewey J. (1968) Expérience et éducation, tłum. na j. francuski M. A. Carroi, Paris, Librairie Armand Colin.
Google Scholar

Fleck L. (1986) Powstanie i rozwój faktu naukowego. Wprowadzenie do nauki o stylu myślowym i kolektywie myślowym, tłum. M. Tuszkiewicz, wstęp Z. Cackowski, Lublin, Wydawnictwo Lubelskie.
Google Scholar

Jullien F. (2017) Une seconde vie. Comment véritablement exister, Paris, Grasset.
Google Scholar

Kafar M., Marynowicz-Hetka E. (2021) O przepływach intelektualnych: spotkania dialogowe, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 2 (13), w tym tomie.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/2450-4491.13.15

Kamińska-Jatczak I. (2019) Myśląc o transformacjach: Sympozjum naukowe (Łódź, 23.05.2019), „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 1 (8), s. 312–323, https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.23
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.23

Kamińska-Jatczak I. (2021) Aktywność asystentów rodziny. Analiza narracji w ujęciu transwersalnym, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Kamińska-Jatczak I., Skoczylas-Namielska E. (2016) Pedagogika społeczna w Uniwersytecie Łódzkim: przeszłość – teraźniejszość – przyszłość: kulminacja obchodów 70-lecia Katedry Pedagogiki Społecznej UŁ, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 2 (3), s. 215−232, https://doi.org/10.18778/2450-4491.03.13
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/2450-4491.03.13

Labonté-Roset Ch., Marynowicz-Hetka E., Szmagalski J. (red.) (2002) Social Work Education and Practice in Today’s Europe. Challenges and the Diversity of Responses/La Formation et ľaction dans le travail social pour ľEurope ďaujourd`hui. Les défis et la diversité des solutions, Katowice, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, seria Biblioteka Pracownika Socjalnego.
Google Scholar

Marynowicz-Hetka (2006) Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki. Wykład, t. 1, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Marynowicz-Hetka E. (2015) Katedra UNESCO: Kształcenie i Praktyki Profesjonalne (Chaire UNESCO: «Formation et des Pratiques professionnelles») ‒ zakres aktywności, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 1, s. 192‒197.
Google Scholar

Marynowicz-Hetka E. (2016) Posłowie. Konceptualizacje zwyczajowych ram myślenia o aktywności – na marginesie pracy nad tekstem w: J.-M. Barbier, Leksykon analizy aktywności. Konceptualizacje zwyczajowych pojęć, tłum. i oprac. E. Marynowicz-Hetka, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 271−289.
Google Scholar

Marynowicz-Hetka E. (2018) Transformations invisibles/silencieuses et champ du travail social w: Représenter/transformer. Débats en analyse des activités, J.-M. Barbier, M. Durand (red.), we współpracy C. Cohen, M.-L. Vitali, Paris, ĽHarmattan, s. 183−202.
Google Scholar

Marynowicz-Hetka E. (2019) Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Marynowicz-Hetka E., Piekarski J. (red.) (1996) Wokół problemów działania społecznego. Wybór tekstów i przykłady projektów działania, Warszawa, Interart, seria Biblioteka Pracownika Socjalnego.
Google Scholar

„Vie Sociale” 2003, numer tematyczny: Entre normes et valeurs : le cas du travail social, nr 4.
Google Scholar

Witkowski L. (2009) W stronę kultury profesjonalizacji. Koncepcja Jean-Marie Barbiera działania w pedagogice społecznej(esej recenzyjny nie tylko na rzecz pracy socjalnej w: L. Witkowski, Ku integralności edukacji i humanistyki. Postulaty, postacie, pojęcia, próby. Odpowiedź na księgę jubileuszową, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 291‒315.
Google Scholar

Witkowski L. (2018) Humanistyka stosowana. Wirtuozeria, pasje, inicjacje. Profesje społeczne versus ekologia kultury, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Kamińska-Jatczak I. (2017) Tożsamość profesjonalna w narracjach asystentów rodziny, niepublikowana praca doktorska, mpis, https://repozytorium.uni.lodz.pl/handle/11089/23030 [dostęp: 11.04.2021].
Google Scholar

„Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarme” (2016), nr 2 (3), numer tematyczny: Kultury edukacyjne i kultury społeczne, E. Marynowicz-Hetka, J.-M. Barbier (red.), https://czasopismo.naukiowychowaniu.uni.lodz.pl/resources/html/articlesList?issueId=10320 [dostęp: 27.07.2021].
Google Scholar

Wojtczak M. (2016) Przestrzeń społeczna szkoły ‒ rekonstrukcja z punktu widzenia podejść mediacyjnych, niepublikowana praca doktorska, mpis, https://dspace.uni.lodz.pl/bitstream/handle/11089/20080/przestrzen_spoleczna_szkoly_MW.pdf?sequence=1&isAllowed=y [dostęp: 26.07.2021].
Google Scholar

Published

2021-10-29

How to Cite

Kamińska-Jatczak, I., & Marynowicz-Hetka, E. (2021). Thinking Transformations: Spaces for Sharing the Epistemological Approach. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 13(2), 340–352. https://doi.org/10.18778/2450-4491.13.20

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>