Whitehead. Naddania i (w)zrosty Lecha Witkowskiego: glosa dla nauk o wychowaniu w kontekście dyskursu frankofońskiego
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.20.13Słowa kluczowe:
Lech Witkowski, Alfred North Whitehead, kultura możliwości, procesualność aktywności, porządek-nieporządek, stawanie się, autokreacjaAbstrakt
Przedmiotem artykułu jest analiza najnowszej rozprawy Lecha Witkowskiego pt. Whitehead. Naddania i (w)zrosty dla humanistyki i edukacji (2024), przeprowadzona w kontekście recepcji twórczości Whiteheada w dyskursie frankofońskim oraz z punktu widzenia znaczenia myśli Whiteheada dla poszerzenia horyzontu nauk o wychowaniu. Szeroki zakres tematyczny rozprawy Lecha Witkowskiego, jak również twórczości Whiteheada i jej recepcji w dyskursie frankofońskim, wymagał zastosowania ograniczeń. W analizie skupiono się na kilku konceptach, wzbogacających dyskurs nauk o wychowaniu. Są to głównie: koncept kultury możliwości, obejmujący potencjały wzrostu i wrastania społeczno-kulturowego oraz koncept procesualności rozwijanej w spiralnie harmonicznej rytmiczności, obejmujący też kwestię współistnienia porządku i chaosu, a także koncept stawania się, zawierający proces tworzenie siebie i autokreacji. Zasygnalizowano także momenty krytyczne i uwagi translacyjne w recepcji Whiteheada.
Bibliografia
Alcantara J. P. (2011) Préface : Whitehead éducateur w: Les visées de l’éducation : et autres essais, A. N. Whitehead, tłum. J.-P. Alcantara, V. Berne, J.-M. Breuvart, Louvain-la-Neuve, Les éditions Chromatika, s.7–28.
Google Scholar
Baby A. (2005) Whitehead et l’éducation w: Les rythmes éducatifs dans la philosophie de Whitehead, J.-M. Breuvart (red.), seria: Chromatiques whiteheadiennes, Frankfurt – Paris – Ebikon – Lancaster – New Brunswick, Ontos Verlag, s.103–125, https://doi.org/10.1515/9783110322064.103
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110322064.103
Bachelard G. (1938/2002) Kształtowanie się umysłu naukowego. Przyczynek do psychoanalizy wiedzy obiektywnej, tłum. D. Leszczyński, Gdańsk, Słowo/obraz terytoria.
Google Scholar
Barbier J.-M. (2016) Leksykon analizy aktywności. Konceptualizacje zwyczajowych pojęć, przekł. i oprac. E. Marynowicz-Hetka, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Barbier J.-M. (2024) Własne ramy myślenia-studium przedmiotu. Posłowie w: Ponownie otworzyć możliwości: de-koincydencja i kolejne życie. Wybór tekstów, F. Jullien, przekł. i oprac. E. Marynowicz-Hetka, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 225–248.
Google Scholar
Beaulieu A. (2012) Alfred North Whitehead précurseur des théories de l’auto-création, „Revue d’histoire des sciences”, nr 65(1), s. 81–101, https://doi.org/10.3917/rhs.651.0081
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3917/rhs.651.0081
Berne V. (2011) Le texture de la science w: Les visées de l’éducation et autres essais, N. Whitehead (1929/2011), tłum. J.-P. Alcantara, V. Berne, J.-M. Breuvart, Louvain-la-Neuve, Les éditions Chromatika, s. 29–61.
Google Scholar
Braudel F. (1958/1997) Les Écrits de Fernand Braudel, t. 2, Les Ambitions de ľhistoire, Paris, De Fallois.
Google Scholar
Breuvart J.-M. (2005a) Avant propos w: Les rythmes éducatifs dans la philosophie de Whitehead, J.-M. Breuvart (red.), seria: Chromatiques whiteheadiennes, Frankfurt – Paris – Ebikon – Lancaster – New Brunswick, Ontos Verlag, s. I–IV, https://doi.org/10.1515/9783110322064
Google Scholar
Breuvart J.-M. (2005b) (red.) Les rythmes éducatifs dans la philosophie de Whitehead, seria: Chromatiques whiteheadiennes, Frankfurt – Paris – Ebikon – Lancaster – New Brunswick, Ontos Verlag, https://doi.org/10.1515/9783110322064
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110322064
Breuvart J.-M. (2011) Whitehead ou l’éducation par excellence w: Les visées de l’éducation : et autres essais, A. N. Whitehead (1929/2011), tłum. J.-P. Alcantara, V. Berne, J.-M. Breuvart, Louvain-la Neuve, Les éditions Chromatika, s. 63–91.
Google Scholar
Debaise D. (2022) La nature et ses possibles. L’expérience humaine selon Whitehead, „Rue Descartes”, nr 1(101), s. 55–66, https://doi.org/10.3917/rdes.101.0055
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3917/rdes.101.0055
Deleuze G. (1988) Le Pli : Leibniz et le Baroque, Paris, Les Édition de Minuit. Dewey J. (1990) Démocratie et éducation, tłum. G. Deledalle, Paris, Armand Collin.
Google Scholar
Gadacz T. (2004) Recenzja najnowszej książki Lecha Witkowskiego Naddania i (w)zrosty. Alfred North Whitehead dla humanistyki i edukacji, w: W trosce o nieobecne dyskursy. Księga Jubileuszowa dla Lecha Witkowskiego na pięćdziesięciolecie pracy akademickiej, A. Babicka-Wirkus, R. Campa, M. Jaworska-Witkowska (red.), Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 299–302.
Google Scholar
Garland W. J. (2005) Romance, Nécessité et Éducation w: Les rythmes éducatifs dans la philosophie de Whitehead, J. M. Breuvart (red.), seria: Chromatiques whiteheadiennes, Frankfurt Paris – Ebikon – Lancaster – New Brunswick, Ontos Verlag, s. 87–101, https://doi.org/10.1515/9783110322064.87
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110322064.87
Herer M. (2006) Gilles Deleuze. Struktury–maszyny–kreacje, Kraków, Wydawnictwo Universitas.
Google Scholar
Jullien F. (2024) Ponownie otworzyć możliwości: de-koincydencja i kolejne życie. Wybór tekstów, przekł. i oprac. E. Marynowicz-Hetka, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, https://doi.org/10.18778/8331-370-2
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/8331-370-2
Jullien F. (2025) Vivre enfin, Paris, Éditions Plon.
Google Scholar
Lapassade G. (1975) Socioanalyse et potentiel humain, Paris, Édition Gauthier-Villars, https://doi.org/10.3917/dunod.lapas.1975.01
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3917/dunod.lapas.1975.01
Lobrot M. (1972) La pédagogie institutionnelle. Ľécole vers autogestion, Paris, Édition Gauthier-Villars.
Google Scholar
Lourau R. (1970) L’Analyse institutionnelle, Paris, Édition de Minuit.
Google Scholar
Marynowicz-Hetka (2009) Pedagogika społeczna: Podręcznik akademicki, t. 1, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Marynowicz-Hetka E. (2022) Pokolenie historyczne: wyłanianie społeczno-pedagogicznej ramy epistemologicznej, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 2(15), s. 15–37, https://doi.org/10.18778/2450-4491.15.02
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2450-4491.15.02
Marynowicz-Hetka E. (2023) Floriana Znanieckiego kategoria porządku–nieporządku w odczytaniu Lecha Witkowskiego a dyskurs pedagogii instytucjonalnych, „Chowanna”, nr 1–2(60–61), s.1–14, https://doi.org/10.31261/CHOWANNA.2023.60-61.02
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31261/CHOWANNA.2023.60-61.02
Prigogine I., Stengers I. (1990) Z chaosu ku porządkowi. Nowy dialog człowieka z przyrodą, tłum. K. Lipszyc, seria: Biblioteka Myśli Współczesnej, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Radlińska H. (1935) Stosunek wychowawcy do środowiska społecznego : szkice z pedagogiki społecznej, Warszawa, nakładem „Naszej Księgarni” sp. akc. Związku Nauczycielstwa Polskiego.
Google Scholar
Varela F. J. (1989) Autonomie et connaissance. Essai sur le vivant, tłum. P. Bourgine, P. Dumouchel, Paris, Édition du Seuil.
Google Scholar
Whitehead A. N. (1938/2004) Modes de pensée, tłum. H. Vaillant, Paris, Vrin.
Google Scholar
Whitehead A. N. (1929/2011) Les visées de l’éducation et autres essais, tłum. J.-P. Alcantara, V. Berne, J.-M. Breuvart, Louvain-la-Neuve, Les éditions Chromatika.
Google Scholar
Witkowski L. (2022) Uroszczenia i transaktualność w humanistyce. Florian Znaniecki: dziedzictwo idei i jego pęknięcia, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, https://doi.org/10.31261/CHOWANNA.2023.60-61.10
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31261/CHOWANNA.2023.60-61.10
Witkowski L. (2024) Whitehead. Naddania i (w)zrosty dla humanistyki i edukacji, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
Google Scholar

Strona czasopisma, prowadzona przez Zespół redakcyjny NOWiS na platformie Index Copernicus: 

