This is an outdated version published on 2024-11-30. Read the most recent version.

The Implementation of Vocational Training Activating People with Physical Disabilities from the Perspective of Trainers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.20.4.11

Keywords:

vocational training, activation, people with physical disabilities, trainers

Abstract

The considerations presented in the article are part of discourse on the active employment policy of people with disabilities in the context of their rights. The article presents the results of analyses showing the conditions for implementing vocational training for people with physical disabilities from the perspective of the trainers. The analyses were conducted within the theoretical framework of the social-relational theory of disability and the qualitative methodological paradigm. The basis for the analyses are the results of research obtained through informal interviews conducted with experienced trainers conducting training for people with disabilities. It was important to examine the implementation of such training by experienced trainers and to learn how the training reality is constructed by them in accordance with the assumptions of symbolic interactionism. The conducted analyses indicate that training for people with physical disabilities can and should become an important element in the process of professional activation of people with disabilities, but it is limited in its implementation phase, primarily due to the generally poor training culture in enterprises.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Grażyna Mikołajczyk-Lerman, Uniwersytet Łódzki

Doktor habilitowana, profesor nadzwyczajna Uniwersytetu Łódzkiego. Kierowniczka Katedry Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej UŁ. Jej główne zainteresowania badawcze obejmują problematykę rodziny, wykluczenia społecznego, niepełnosprawności, instytucji pomocy i wsparcia społecznego oraz realizacji praw dziecka.

Anisa Wykin, Uniwersytet Łódzki

Doktor ekonomii w naukach o zarządzaniu, adiunkt w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego. Jej zainteresowania badawcze obejmują problematykę zarządzania zasobami ludzkimi, efektywności szkoleń dla osób z niepełnosprawnościami, motywowania pracowników oraz rozwijania umiejętności zawodowych.

References

Bielak-Jomaa Edyta (2016), Szkolenia niepełnosprawnych osób bezrobotnych i poszukujących pracy jako forma aktywizacji zawodowej – kilka uwag krytycznych, [w:] Maria Bosak (red.), Prawo a niepełnosprawność. Wybrane aspekty, Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck, s. 115–131.
Google Scholar

Blumer Herbert (2007), Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda, Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
Google Scholar

Bryman Alan (1992), Quantitative and qualitative research: further reflections on their integration, [w:] Julia Brannen (red.), Mixing Methods: Quantitative and Qualitative Research, Aldershot: Avebury, s. 57–80.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9781315248813-3

Chodkowska Maria, Byra Stanisława, Kazanowski Zdzisław, Osik-Chudowolska Danuta, Parchomiuk Monika, Szabała Beata (2010), Stereotypy niepełnosprawności. Między wykluczeniem a integracją, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Degener Theresia (2016), Rights Disability in a Human Context, „Laws”, vol. 5(3), 35.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3390/laws5030035

Denzin Norman, Lincoln Yvonna, Giardina Michael, Cannella Gaile (red.) (2023), The Sage Handbook of Qualitative Research, Thousand Oaks: Sage Publications.
Google Scholar

Flick Uwe (2012), Projektowanie badania jakościowego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Gąciarz Barbara, Kubicki Paweł, Rudnicki Seweryn (2014), System instytucjonalnego wsparcia osób niepełnosprawnych w Polsce – diagnoza dysfunkcji, [w:] Barbara Gąciarz, Seweryn Rudnicki (red.), Polscy niepełnosprawni. Od kompleksowej diagnozy do modelu polityki społecznej, Kraków: Wydawnictwo AGH, s. 105–126.
Google Scholar

Giermanowska Ewa (2014), Zatrudniając niepełnosprawnych. Dobre praktyki i uwarunkowania zmian, [w:] Barbara Gąciarz, Seweryn Rudnicki (red.), Polscy niepełnosprawni. Od kompleksowej diagnozy do modelu polityki społecznej, Kraków: Wydawnictwo AGH, s. 157–186.
Google Scholar

Giermanowska Ewa, Greniuk Angelika (2019), Wchodzenie w dorosłość i niezależne życie osób niepełnosprawnych na przykładzie działalności European Network on Independent Living (ENIL), [w:] Beata Szluz (red.), Doświadczanie niepełnosprawności w rodzinie, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 158–173.
Google Scholar

Giermanowska Ewa, Racław Mariola (2014), Pomiędzy polityką życia, emancypacją i jej pozorowaniem. Pytania o nowy model polityki społecznej wobec zatrudnienia osób niepełnosprawnych, „Studia Socjologiczne”, nr 2, s. 107–127.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323519416.pp.159-180

Głąb Zbigniew, Kurowski Krzysztof (2018), W poszukiwaniu nowego systemu orzekania o niepełnosprawności w świetle Konwencji OZN o prawach osób niepełnosprawnych i idei niezależnego życia, „Studia z Polityki Publicznej”, nr 4(20), s. 23–43.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.33119/KSzPP.2018.4.2

Gorący Małgorzata (2015), Wytyczne dotyczące świadczenia usług przez trenera pracy. Zestaw I. Zestaw narzędzi do rekrutacji trenerów pracy, [w:] Trener pracy jako sposób na zwiększenie zatrudnienia osób niepełnosprawnych, Warszawa: Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych, https://www.pfron.org.pl/o-funduszu/publikacje-wypracowane-w-ramach-projektow-ue/trener-pracy-jako-sposob-na-zwiekszenie-zatrudnienia-osob-niepelnosprawnych/ [dostęp: 22.04.2024].
Google Scholar

Gready Paul, Ensor Jonathan (2005), Reinventing Development? Translating Rights-Based Approaches from Theory into Practice, London: Zed Books Ltd.
Google Scholar

Jachimczak Beata, Olszewska Barbara, Podgórska-Jachnik Dorota (red.) (2011), Mój zawód – moja praca – moja przyszłość. Perspektywy osób z niepełnosprawnością, Łódź: Wydawnictwo Naukowe WSP.
Google Scholar

Kodeks etyki socjologa (2012), https://pts.org.pl/wp-content/uploads/2016/04/kodeks.pdf [dostęp: 10.09.2024].
Google Scholar

Kodeks Narodowego Centrum Nauki dotyczący rzetelności badań naukowych i starania o fundusze na badania (2016), https://www.ncn.gov.pl/userfiles/file/konkursy_ogloszone_2016-03-15/sonata11-zal6.pdf [dostęp: 10.09.2024].
Google Scholar

Konecki Krzysztof T. (2005), Analiza danych jakościowych. Procesy i procedury, „Przegląd Socjologiczny”, nr 4, s. 267–282.
Google Scholar

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483).
Google Scholar

Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych (2006), Zgromadzenie Ogólne ONZ, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20120001169/O/D20121169.pdf [dostęp: 20.04.2024].
Google Scholar

Księżopolska Katarzyna (2016), Ewaluacja wejścia osób niepełnosprawnych na otwarty rynek pracy realizowanego w ramach zlecania realizacji zadań – wybrane wyniki, wnioski i rekomendacje z badań, „Niepełnosprawność – Zagadnienia, Problemy, Rozwiązania”, nr IV(21), s. 125–144.
Google Scholar

Mabbett Deborah (2005), The Development of Rights-based Social Policy in the European Union: The Example of Disability Rights, „Journal of Common Market Studies”, vol. 43(1), s. 97–120.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.0021-9886.2005.00548.x

Mikołajczyk-Lerman Grażyna (2013), Między wykluczeniem a integracją – realizacja praw dziecka niepełnosprawnego i jego rodziny. Analiza socjologiczna, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/7525-927-8

Mikołajczyk-Lerman Grażyna (2016), Bariery w realizacji prawa do edukacji dzieci z niepełnosprawnościami w opinii ich rodziców. Rekomendacje dla polityki oświatowej, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 22, s. 110–131.
Google Scholar

Mikołajczyk-Lerman Grażyna (2019), Trudności w przestrzeni edukacyjnej dziecka z niepełnosprawnością, [w:] Małgorzata Cywińska (red.), Edukacyjne przestrzenie sytuacji trudnych dzieci, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, s. 191–204.
Google Scholar

Millward Brown SA (2013), Raport z badania funkcjonujących modeli świadczenia usług przez trenera pracy, [w:] Trener pracy jako sposób na zwiększenie zatrudnienia osób niepełnosprawnych, Warszawa: Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych, https://www.pfron.org.pl/fileadmin/Publikacje_UE/Trener_pracy/6104_raport_z_badania.pdf?utm_campaign=pfron&utm_source=df&utm_medium=download [dostęp: 22.04.2024].
Google Scholar

Mrugalska Krystyna, Brząkowski Mateusz (2015), Wytyczne dotyczące świadczenia usług przez trenera pracy. Zestaw II. Zestaw narzędzi do szkolenia trenerów pracy, [w:] Trener pracy jako sposób na zwiększenie zatrudnienia osób niepełnosprawnych, Warszawa: Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych, https://www.pfron.org.pl/fileadmin/Publikacje_UE/Trener_pracy/6090_Zestaw_II_-_tekst_na_www.pdf?utm_campaign=pfron&utm_source=df&utm_medium=download [dostęp: 22.04.2024].
Google Scholar

Ostrowska Antonina (2015), Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993–2013, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
Google Scholar

Paluszkiewicz Magdalena (2019), Wolność pracy osób z niepełnosprawnościami jako wartość prawnie chroniona, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/8142-539-1

Piron Laure-Hélène (2004), Rights – based approached to social protection, London: Overseas Development Institute.
Google Scholar

Rogowska Daria (2020), Rola trenera pracy w procesie zatrudnienia pracowników z niepełnosprawnościami, „Zeszyty Naukowe WSH. Zarządzanie”, nr 3, s. 195–208.
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy (Dz.U. poz. 667).
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 grudnia 2014 r. w sprawie zwrotu z dodatkowych kosztów związanych zatrudnianiem pracowników niepełnosprawnych (Dz.U. poz. 1987).
Google Scholar

Shakespeare Tom (2008), Disability Rights and Wrongs, New York: Routledge.
Google Scholar

Silverman David (2007), Interpretacja danych jakościowych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Ślęzak Izabela (2024), Od redaktorki: Badania jakościowe – metody, współuczestnicy, proces realizacji, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. XX, nr 2, s. 6–11.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.20.2.01

Tackling Poverty and Social Exclusion through Human Rights and Democratic Citizenship in Europe and Scotland (2010), https://dare-network.eu/tackling-poverty-and-social-exlusion-by-means-of-education-for-democratic-citizenship-and-human-rights/ [dostęp: 22.04.2024].
Google Scholar

Thomas Carol (2004), How is disability understood? An examination of sociological approaches, „Journal Disability & Society”, vol. 19(6), s. 569–583.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/0968759042000252506

Turner Ralph H. (1962), Role-taking: Process Versus Conformity, [w:] Arnold Marshall Rose (red.), Human Behavior and Social Processes. An Interactionist Approach, Boston: Houghton Mifflin Company, s. 20–40.
Google Scholar

Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776).
Google Scholar

Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2023 r., poz. 240).
Google Scholar

Woźniak Zbigniew (2008), Niepełnosprawność i niepełnosprawni w polityce społecznej – społeczny kontekst medycznego problemu, Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”.
Google Scholar

Wykin Anisa (2022), Szkolenie jako czynnik rozwoju zawodowego osób z niepełnosprawnościami w świecie VUCA, [w:] Grażyna Mikołajczyk-Lerman, Joanna Sztobryn-Giercuszkiewicz (red.), Życie z niepełnosprawnością w świecie VUCA, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 87–109.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/8142-851-4.06

Published

2024-11-30

Versions

How to Cite

Mikołajczyk-Lerman, G., & Wykin, A. (2024). The Implementation of Vocational Training Activating People with Physical Disabilities from the Perspective of Trainers. Przegląd Socjologii Jakościowej, 20(4), 234–255. https://doi.org/10.18778/1733-8069.20.4.11

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.