The hidden curriculum of physical non-didactical space of the university

Authors

  • Martyna Pryszmont – Ciesielska Uniwersytet Wrocławski, Polska

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.5.2.03

Keywords:

the hidden curriculum, physical space of the university, university, qualitative research, photography, autobiographical researcher’s perspective, qualitative analysis

Abstract

The article focuses on issues concerning the hidden curriculum of physical space where university education is realizing. In the first part I will attempt to describe the hidden curriculum in the context of physical non-didactical space of the university. I will refer to selected authors and studies in this area, and then I will present the examples of mostly English studies that have been conducted in this field. The next part of the article will emphasize the methodological issues. I will start with defining the research problems – setting the questions about the hidden curriculum relating to the organization of selected elements of physical non-didactical space of the university i.e. the entrance to the building, staircases, hallways, halls. Afterwards I will present the selected pattern and method of research – the qualitative research orientation with a reference to the activity of taking photographs in order to gather empirical material. The analysis of visual data will provide me with a base for research conclusions as an attempt to answer the research problems.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Martyna Pryszmont – Ciesielska, Uniwersytet Wrocławski, Polska

Martyna Pryszmont-Ciesielska, dr – adiunkt w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego. Członek Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego; od stycznia 2004 roku sekretarz cyklicznej ogólnopolskiej konferencji naukowej „Forum Pedagogów”. Zainteresowania naukowe: edukacja dorosłych; socjologia edukacji (w tym ukryty program edukacji, teoria reprodukcji Pierre’a Bourdieu), metodologia badań nad edukacją (w tym podejście auto/biograficzne w badaniach edukacyjnych, etnografia edukacyjna, badania w działaniu).

References

Benton, Ted i Ian Crain (2003) Filozofia nauk społecznych. Od pozytywizmu do postmodernizmu. Przełożył L. Rasiński. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu
Google Scholar

Bergenhenegouwen, George (1987) “Hidden curriculum in the university”. Higher Education 16
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/BF00128420

Bobrowska, Ewa (2006) “Ukryte programy jako efekt oddziaływania stereotypowych definicji sytuacji”. Pedagogika Społeczna: numer 3
Google Scholar

Bourdieu, Pierre i Jean – Claude Passeron (2006) Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Przełożyła E. Neyman. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Google Scholar

Costello, Carrie (2001) „Schoolde by the Classroom. The (Re)production of Social Stratification in Professional School Setting.” S. 45 – 59 in The Hidden Curriculum in Higher Education, (pod red.) E. Margolis. New York & London: Routledge
Google Scholar

Dougherty, Kelvin i Floyd Hammack (1997) „Druga strona uczelni: nieakademickie efekty uczelni wyższej”. Przełożył P. Kwieciński. Acta Universitatis Nicolai Copernici Socjologia wychowania XIII Zeszyt: 317
Google Scholar

Gair, Marina I Guy Mullins (2001) “Hiding in Plaun Sight.” S. 21 – 41 in The Hidden Curriculum in Higher Education, (pod red.) E. Margolis. New York & London: Routledge
Google Scholar

Gatto, John (2000) Dumbing Us Down. The hidden Curriculum of Compulsory Schooling. Philadelphia: New Society Publishers
Google Scholar

Giroux, Henry (1983) Theory and resistance in education: A pedagogy for the opposition. New York: Bergin and Garvey
Google Scholar

Harper, Douglas (2005) „What’s New visually?” S. 747 – 762 in The Sage Handbook of qualitative research. Third Edition, (pod red.) N. K. Denzin, Y. S. Lincoln. Thousand Oaks – London – New Delhi: Sage Publications
Google Scholar

Jackson, Philip (1983) “The Daily Grind.” S. 19 – 95 in The Hidden Curriculum and Moral Education. Deception or Discovery?, (pod red.) H. Giroux, D. Purpel. California: McCutchan Publishing Corporation
Google Scholar

Janowski, Andrzej (1995) Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa: WSiP
Google Scholar

Konecki, Krzysztof (2005) „Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej”. Przegląd Socjologii Jakościowej. Tom I, Numer 1. Pobrany I 2007 r. http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/archive_pl.php
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.1.1.04

Kruszewski, Krzysztof (2002) „Kobietka i macho-chłopczyk: program przemycony”. Ruch Pedagogiczny numer: 1 – 2
Google Scholar

Lynch, Kathleen (1989) „The Hidden Curriculum: Reproduction in Education. An appraisal”. New York – London – Philadelphia: The Falmer Press
Google Scholar

Margolis, Eric (ed.) (2001) “The Hidden Curriculum in Higher Education”. New York & London: Routledge
Google Scholar

Margolis, Eric; Michael Soldatenko; Sandra Acker I Marina Gair (2001) “Peekaboo Hiding and Putting the Curriculum.” S. 1 – 19 in The Hidden Curriculum in Higher Education, (pod red.) E. Margolis. New York & London: Routledge.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9780203901854

Meighan, Roland (1993) Socjologia Edukacji, (pod red.) Z. Kwieciński. Przełożyła E. Kiszkurno – Koziej, Z. Knutsen, P. Kwieciński. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
Google Scholar

Melosik, Zbyszko (1995) Współczesne amerykańskie spory edukacyjne (między socjologią edukacji a pedagogiką postmodernistyczną). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza
Google Scholar

Nalaskowski, Aleksander (2002) Przestrzenie i miejsca szkoły. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”
Google Scholar

Nowotniak, Justyna (2002) Ukryty program szkolnej rzeczywistości. Szczecin: Kwadra
Google Scholar

Olechnicki, Krzysztof (2000) „Antropologiczne penetracje wizualnych przestrzeni rzeczywistości: fotografia jako narzędzie badawcze”. Kultura i społeczeństwo numer 4
Google Scholar

Piekarski, Jacek (2006) „O drugoplanowych warunkach poprawności praktyki badawczej w pedagogice – perspektywa biografii.” S. 97 – 126 w Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, (pod red.) D. Kubinowski, M. Nowak. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”
Google Scholar

Siarkiewicz, Elżbieta (2000) Ostatni bastion. Jawne i ukryte wymiary pracy przedszkola. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”
Google Scholar

Sztompka, Piotr (2005) Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Google Scholar

Wolan, Tadeusz (2005) „Diagnoza edukacyjna w ukrytym programie szkół wyższych.” S. 87 – 100 w Polski system edukacyjny po reformie 1999 roku. Stan, perspektywy, zagrożenia, (pod red.) Z. Andrzejczak, L. Kacprzak, K. Pająk. Poznań – Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA
Google Scholar

Zemło, Mariusz (1996) „Ukryty program szkoły”. Studia Socjologiczne numer 1
Google Scholar

Żlobnicki, Wiktor (2002) Ukryty program w edukacji. Między niewiedzą a manipulacją. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”
Google Scholar

Published

2009-07-30

How to Cite

Pryszmont – Ciesielska, M. (2009). The hidden curriculum of physical non-didactical space of the university. Przegląd Socjologii Jakościowej, 5(2), 41–61. https://doi.org/10.18778/1733-8069.5.2.03

Issue

Section

Articles