Modele komunikacji naukowej. W stronę demokratyzacji nauki?

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.16.3.09

Słowa kluczowe:

demokratyzacja nauki, komunikowanie nauki, modele, socjologia nauki, wywiady eksperckie

Abstrakt

Modele komunikacji naukowej to modele komunikacji uczonych w środowisku naukowym oraz komunikacji uczonych z szerszym społeczeństwem. Artykuł ten poświęcony jest wyzwaniom komunikacyjnym w środowisku naukowym, jak i poza nim w świetle wypowiedzi ekspertów, z którymi przeprowadzono wywiady. Jeden z najważniejszych wniosków dotyczy kategoryzacji pojęcia demokratyzacji nauki w Polsce w kontekście możliwości podejmowania różnych form potencjalnej komunikacji i współpracy naukowców z szerszym społeczeństwem w Polsce. Artykuł kończy rozróżnienie na modele „dialogu” i „deficytu” w komunikowaniu wiedzy naukowej.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Dorota Jedlikowska - Uniwersytet Jagielloński, Instytut Socjologii

Dorota Jedlikowska, kandydatka do stopnia naukowego doktora w Instytucie Socjologii UJ, obecnie w trakcie egzaminów końcowych. Rozprawa doktorska uzyskała pozytywne recenzje. Zainteresowania badawcze autorki dotyczą socjologii nauki, w tym socjologii komunikowania naukowego, badań nad instytucjonalizacją dyscyplin naukowych oraz badań nad rozwojem kapitału społecznego. Dodatkową dziedziną zainteresowań jest metodologia nauk społecznych.

Bibliografia

Durant Darrin (2011) Models of democracy in social studies of science. „Social Studies of Science”, vol. 41, no 5, s. 691–714.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0306312711414759

Flick Uwe (2010) Projektowanie badania jakościowego. Przełożył Paweł Tomanek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Frankfort-Nachmias Chava, Nachmias David (2001) Metody badawcze w naukach społecznych. Przełożyła Elżbieta Hornowska. Poznań: Zysk i S-ka.
Google Scholar

Gibbs Graham (2011) Analiza danych jakościowych. Przełożyła Maja Brzozowska-Brywczyńska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Kleinman Daniel Lee (1998) Beyond the Science Wars: Contemplating the Democratization of Science. „Politics and the Life Sciences”, vol. 17, no. 2, s. 133–145.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/S0730938400012120

Komisja Europejska (2009) Global Governance of Science. Report of the Expert Group on Global Governance of Science to the Science, Economy and Society Directorate [dostęp 8 grudnia 2014]. Dostępny w Internecie: https://ec.europa.eu/research/science-society/document_library/pdf_06/global-governance-020609_en.pdf
Google Scholar

Kulczycki Emanuel (2012a) Wykorzystanie mediów społecznościowych przez akademickie uczelnie wyższe w Polsce. Badania w formule otwartego notatnika [w:] Emanuel Kulczycki, Michał Wendland, red., Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, s. 89–109.
Google Scholar

Kulczycki Edmund (2012b) Komunikacja naukowa, czyli co? [dostęp 3 grudnia 2019 r.]. Dostępny w Internecie: http://ekulczycki.pl/teoria_komunikacji/komunikacja-naukowa-czyli-co/
Google Scholar

Kulczycki Emanuel (2013) The Transformation of Science Communication in the Age of Social Media. „Teorie vědy / Theory of Science”, vol. 1, s. 3–28.
Google Scholar

Kulczycki Emanuel (2016) Rethinking Open Science: The Role of Communication. „Analele Universitatii din Craiova, Seria Filosofie”, vol. 37, no. 1, s. 81–97.
Google Scholar

Kulczycki Emanuel (2017a) Kariera drapieżnych czasopism – przypadek Anny O. Szust. „Nauka”, t. 3, s. 71–83.
Google Scholar

Kulczycki Emanuel (2017b) Otwarta nauka a komunikacja – perspektywa metateoretyczna [w:] Emanuel Kulczycki, red., Komunikacja naukowa w humanistyce. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, s. 67–86.
Google Scholar

Kulczycki Emanuel, Engels Tim, Nowotniak Robert (2017) Publication patterns in the social sciences and humanities in Flanders and Poland. „Proceedings of ISSI 2017 Wuhan: 16th International Society of Scientometrics and Informetrics Conference” [dostęp 13 października 2019 r.]. Dostępny w Internecie: https://www.researchgate.net/publication/320841936_Publi-cation_patterns_in_the_social_sciences_and_humanities_in_Flanders_and_Poland
Google Scholar

Kvale Steinar (2010) Prowadzenie wywiadów. Przełożyła Agata Dziuban. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Kwiek Marek (2015) Podzielony uniwersytet. Od deinstytucjonalizacji do reinstytucjonalizacji misji badawczej polskich uczelni. „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 2 (46), s. 41–74.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14746/nsw.2015.2.2

Kwiek Marek (2017) Prywatyzacja i deprywatyzacja: od ekspansji (1990–2005) do implozji (2006–2025) systemu szkolnictwa wyższego w Polsce. „Nauka”, t. 1, s. 39–67.
Google Scholar

Liberatore Angela, Funtowicz Silvio (2003) ‘Democratizing’ expertise, ‘expertising’ democracy: what does this mean and why bother? „Science and Public Policy”, vol. 30, no. 3, s. 146–150.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3152/147154303781780551

Merton Robert K. (1973) The Sociology of Science. Theoretical and Empirical Investigations. Chicago, London: University Chicago Press.
Google Scholar

Miles Matthew B., Huberman Micheal A. (2000) Analiza danych jakościowych. Przełożył Stanisław Zabielski. Białystok: Trans-Humana.
Google Scholar

Osica Natalia, Wiktor Niedzicki (2017) Sztuka promocji nauki. Praktyczny poradnik dla naukowców. Warszawa: Ośrodek Przetwarzania Informacji.
Google Scholar

Siewiorek Robert (2014) Kot Einsteina. 128 opowieści o nauce. Warszawa: Ośrodek Przetwarzania Informacji.
Google Scholar

Sztompka Piotr (1968) O pojęciu modelu w socjologii. „Studia Socjologiczne”, t. 1, s. 27–58.
Google Scholar

Sztompka Piotr (2007) Trust in Science. Robert K. Merton’s Inspirations. „Journal of Classical Sociology”, vol. 7, no. 2, s. 211–220.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/1468795X07078038

Turnpenny John, Jones Mavis, Lorenzoni Irene (2011) Where Now for Post-Normal Science? A Critical Review of its Development, Definitions and Uses, Science. „Technology & Human Values”, vol. 36, no. 3, s. 287–306.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0162243910385789

Valente Adriana i in. (2015) Models and visions of science – policy interaction: remarks from Delphi study in Italy. „Science and Public Policy”, vol. 42, no. 2, s. 228–241.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1093/scipol/scu039

Znaniecki Florian (2008) Metoda socjologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2020-08-31

Jak cytować

Jedlikowska, D. (2020). Modele komunikacji naukowej. W stronę demokratyzacji nauki?. Przegląd Socjologii Jakościowej, 16(3), 144–162. https://doi.org/10.18778/1733-8069.16.3.09