Modele komunikacji naukowej. W stronę demokratyzacji nauki?
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.16.3.09Słowa kluczowe:
demokratyzacja nauki, komunikowanie nauki, modele, socjologia nauki, wywiady eksperckieAbstrakt
Modele komunikacji naukowej to modele komunikacji uczonych w środowisku naukowym oraz komunikacji uczonych z szerszym społeczeństwem. Artykuł ten poświęcony jest wyzwaniom komunikacyjnym w środowisku naukowym, jak i poza nim w świetle wypowiedzi ekspertów, z którymi przeprowadzono wywiady. Jeden z najważniejszych wniosków dotyczy kategoryzacji pojęcia demokratyzacji nauki w Polsce w kontekście możliwości podejmowania różnych form potencjalnej komunikacji i współpracy naukowców z szerszym społeczeństwem w Polsce. Artykuł kończy rozróżnienie na modele „dialogu” i „deficytu” w komunikowaniu wiedzy naukowej.
Pobrania
Bibliografia
Durant Darrin (2011) Models of democracy in social studies of science. „Social Studies of Science”, vol. 41, no 5, s. 691–714.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/0306312711414759
Flick Uwe (2010) Projektowanie badania jakościowego. Przełożył Paweł Tomanek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Frankfort-Nachmias Chava, Nachmias David (2001) Metody badawcze w naukach społecznych. Przełożyła Elżbieta Hornowska. Poznań: Zysk i S-ka.
Google Scholar
Gibbs Graham (2011) Analiza danych jakościowych. Przełożyła Maja Brzozowska-Brywczyńska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Kleinman Daniel Lee (1998) Beyond the Science Wars: Contemplating the Democratization of Science. „Politics and the Life Sciences”, vol. 17, no. 2, s. 133–145.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/S0730938400012120
Komisja Europejska (2009) Global Governance of Science. Report of the Expert Group on Global Governance of Science to the Science, Economy and Society Directorate [dostęp 8 grudnia 2014]. Dostępny w Internecie: https://ec.europa.eu/research/science-society/document_library/pdf_06/global-governance-020609_en.pdf
Google Scholar
Kulczycki Emanuel (2012a) Wykorzystanie mediów społecznościowych przez akademickie uczelnie wyższe w Polsce. Badania w formule otwartego notatnika [w:] Emanuel Kulczycki, Michał Wendland, red., Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, s. 89–109.
Google Scholar
Kulczycki Edmund (2012b) Komunikacja naukowa, czyli co? [dostęp 3 grudnia 2019 r.]. Dostępny w Internecie: http://ekulczycki.pl/teoria_komunikacji/komunikacja-naukowa-czyli-co/
Google Scholar
Kulczycki Emanuel (2013) The Transformation of Science Communication in the Age of Social Media. „Teorie vědy / Theory of Science”, vol. 1, s. 3–28.
Google Scholar
Kulczycki Emanuel (2016) Rethinking Open Science: The Role of Communication. „Analele Universitatii din Craiova, Seria Filosofie”, vol. 37, no. 1, s. 81–97.
Google Scholar
Kulczycki Emanuel (2017a) Kariera drapieżnych czasopism – przypadek Anny O. Szust. „Nauka”, t. 3, s. 71–83.
Google Scholar
Kulczycki Emanuel (2017b) Otwarta nauka a komunikacja – perspektywa metateoretyczna [w:] Emanuel Kulczycki, red., Komunikacja naukowa w humanistyce. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, s. 67–86.
Google Scholar
Kulczycki Emanuel, Engels Tim, Nowotniak Robert (2017) Publication patterns in the social sciences and humanities in Flanders and Poland. „Proceedings of ISSI 2017 Wuhan: 16th International Society of Scientometrics and Informetrics Conference” [dostęp 13 października 2019 r.]. Dostępny w Internecie: https://www.researchgate.net/publication/320841936_Publi-cation_patterns_in_the_social_sciences_and_humanities_in_Flanders_and_Poland
Google Scholar
Kvale Steinar (2010) Prowadzenie wywiadów. Przełożyła Agata Dziuban. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Kwiek Marek (2015) Podzielony uniwersytet. Od deinstytucjonalizacji do reinstytucjonalizacji misji badawczej polskich uczelni. „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 2 (46), s. 41–74.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/nsw.2015.2.2
Kwiek Marek (2017) Prywatyzacja i deprywatyzacja: od ekspansji (1990–2005) do implozji (2006–2025) systemu szkolnictwa wyższego w Polsce. „Nauka”, t. 1, s. 39–67.
Google Scholar
Liberatore Angela, Funtowicz Silvio (2003) ‘Democratizing’ expertise, ‘expertising’ democracy: what does this mean and why bother? „Science and Public Policy”, vol. 30, no. 3, s. 146–150.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3152/147154303781780551
Merton Robert K. (1973) The Sociology of Science. Theoretical and Empirical Investigations. Chicago, London: University Chicago Press.
Google Scholar
Miles Matthew B., Huberman Micheal A. (2000) Analiza danych jakościowych. Przełożył Stanisław Zabielski. Białystok: Trans-Humana.
Google Scholar
Osica Natalia, Wiktor Niedzicki (2017) Sztuka promocji nauki. Praktyczny poradnik dla naukowców. Warszawa: Ośrodek Przetwarzania Informacji.
Google Scholar
Siewiorek Robert (2014) Kot Einsteina. 128 opowieści o nauce. Warszawa: Ośrodek Przetwarzania Informacji.
Google Scholar
Sztompka Piotr (1968) O pojęciu modelu w socjologii. „Studia Socjologiczne”, t. 1, s. 27–58.
Google Scholar
Sztompka Piotr (2007) Trust in Science. Robert K. Merton’s Inspirations. „Journal of Classical Sociology”, vol. 7, no. 2, s. 211–220.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/1468795X07078038
Turnpenny John, Jones Mavis, Lorenzoni Irene (2011) Where Now for Post-Normal Science? A Critical Review of its Development, Definitions and Uses, Science. „Technology & Human Values”, vol. 36, no. 3, s. 287–306.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/0162243910385789
Valente Adriana i in. (2015) Models and visions of science – policy interaction: remarks from Delphi study in Italy. „Science and Public Policy”, vol. 42, no. 2, s. 228–241.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/scipol/scu039
Znaniecki Florian (2008) Metoda socjologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.