Stawanie się osobą dorosłą w czasach płynnej nowoczesności w doświadczeniu wielkomiejskich młodych dorosłych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.15.4.03

Słowa kluczowe:

stawanie się osobą dorosłą, tranzycja w dorosłość, wczesna dorosłość, tożsamość, płynna nowoczesność

Abstrakt

W artykule podjęto próbę odtworzenia procesu stawania się człowiekiem dorosłym w wymiarze tożsamościowym i interakcyjnym na podstawie oryginalnych badań jakościowych. Na podstawie pogłębionych wywiadów swobodnych quasi-biograficznych oraz zogniskowanych wywiadów grupowych przeprowadzonych z młodymi urodzonymi w 1986 roku i wchodzącymi w dorosłość w środowisku wielkomiejskim osobami. Analizę ścieżek kształtowania się tożsamości człowieka dorosłego osadzono w teorii płynnej nowoczesności, teorii wczesnej dorosłości, a także w teorii tożsamości, a następnie, wykorzystując instrumentarium pojęciowe tychże nurtów teoretycznych, scharakteryzowano etapy formowania się tożsamości osoby dorosłej.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Iwona Kudlińska-Chróścicka - Uniwersytet Łódzki, Instytut Socjologii, ul. Rewolucji 1905 r. nr 41, 90-214 Łódź

Iwona Kudlińska-Chróścicka, asystent w Katedrze Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej Instytutu Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego, specjalizuje się w socjologii problemów społecznych, a główne zainteresowania naukowo-badawcze to ubóstwo i wykluczenie społeczne, zaniedbywanie dzieci, stygmatyzacja społeczna i dyskryminacja w obszarze pracy socjalnej). Kierowniczka projektu badawczego „Bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych - społeczne konstruowanie i zarządzanie problemem społecznym” (grant Narodowego Centrum Nauki nr 2011/03/N/HS6/03267). Obecnie członkini zespołu badawczego realizującego projekt Polityki publiczne na rzecz pełnej dorosłości w Polsce finansowanego ze środków NCN (Nr 2014/2015/B/HS5/03284).

Bibliografia

Arnett Jeffrey Jensen (2004) Emerging Adulthood: The Winding Road from Late Teens through the Twenties. New York: Oxford University Press.
Google Scholar

Barret Anne E. (2003) Socioeconomic status and age identity: The role of dimensions of health in the subjective construction of age. „Journals of Gerontology Series B: Psychological Sciences and Social Sciences”, 58B, s. S101–S109.
Google Scholar

Bauman Zygmunt (1996) Etyka ponowoczesna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Bauman Zygmunt (2004) Tożsamość. Rozmowy z Benedetto Vecchim. Gdańsk: GWP.
Google Scholar

Bauman Zygmunt (2006a) Płynna nowoczesność. Przełożył Tomasz Kunz. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar

Bauman Zygmunt (2006b) Życie na przemiał. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar

Bauman Zygmunt (2007) Płynne życie. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar

Beck Ulrich (2002) Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Przełożył S. Cieśla. Warszawa: Scholar.
Google Scholar

Beck Ulrich, Beck-Gernsheim Elisabeth (1995) The Normal Chaos of Love. Cambridge: Polity Press.
Google Scholar

Becker Howard, Strauss Anselm (1956) Careers, Personality and Adult Socialization. „American Journal of Sociology”, vol. 62, no. 3, s. 254–263.
Google Scholar

Béjin André (1983) De l’adolescence a la post-adolescence: lesannee-sindecises. „Le Debat”, vol. 25, s. 126–132.
Google Scholar

Bendit Ruth (2006) Youth sociology and comparative analysis in the European Union member states. „Papers”, vol. 79, s. 49–76.
Google Scholar

Benson Janel E., Furstenberg Frank F. (2007) Entry into adulthood: are adult role transitions meaningful markers of adult identity? „Advances in life course research”, vol. 11, s. 199–224.
Google Scholar

Berger Peter (2007) Zaproszenie do socjologii. Przełożył Janusz Stawiński. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Berntsen Dorthe, Rubin David C. (2004) Cultural life scripts structure recall from autobiogra-phical memory. „Memory and Cognition”, vol. 32, s. 427–442.
Google Scholar

Biehal Nina, Wade Jim (1996) Looking back, looking forward: Care leavers, families and change, “Children and Youth Services Review”, vol. 18 (4-5), s. 425−445.
Google Scholar

Brzezińska Anna Izabela (2013) Becoming an adult – contexts of identity development. „Polish Psychological Bulletin”, vol. 3, no. 44, s. 239–244.
Google Scholar

Brzezińska Anna Izabela (2016) Dorastanie do dorosłości: odraczane czy opóźnione [w:] Anna I. Brzezińska, Weronika Syska, red., Ścieżki wkraczania w dorosłość. Poznań: Wyd. UAM, s. 23−47.
Google Scholar

Brzezińska Anna Izabela (2017) Tożsamość u progu dorosłości. Wizerunek uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Poznań: Wyd. UAM.
Google Scholar

Brzezińska Anna Izabela i in. (2011) Odroczona do-rosłość: fakt czy artefakt? „Nauka”, t. 4, s. 67–107.
Google Scholar

Brzezińska Anna Izabela i in. (2012) Uwarunkowania procesu kształtowania się tożsamości w okresie przejścia z adolescencji do dorosłości. „Kultura i Edukacja”, t. 3, nr 89, s. 23–50.
Google Scholar

Côté James, Bynner John M. (2008) Changes in the transmission to adulthood in the UK and Canada: the role of structure and agency in emerging adulthood. „Journal of Youth Studies”, vol. 11, no. 3, s. 251‒268.
Google Scholar

Côté James (2014) The Dangerous Myth of Emerging Adulthood: An Evidence-Based Critique of a Flawed Developmental Theory „Applied Developmental Science”, vol.18:4, s. 177-188.
Google Scholar

Erikson Erik H. (2004) Childhood and Society. New York: Norton.
Google Scholar

Galland Olivier (2003) Adolescence, Post-Adolescence, Youth: Revised Interpretations. „Revue française de sociologie”, vol. 44, Supplement: An Annual English Selection, s. 163–188.
Google Scholar

Giddens Anthony (2010) Nowoczesność i tożsamość. Przełożyła Alina Szulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Grotowska-Leder Jolanta, Kudlińska Iwona (2018) Wchodzenie w dorosłość w wybranych koncepcjach teoretycznych i w percepcjach młodych dorosłych w Polsce. „Polityka społeczna”, t. 45/7(532), s. 31–37.
Google Scholar

Gurba Ewa (2011) Wczesna dorosłość [w:] Janusz Trempała, red., Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 287‒311.
Google Scholar

Habermas Jürgen (2007) How to tell a life: The development of the cultural concept of biography. „Journal of Cognition and Development”, vol. 8, s. 1–31.
Google Scholar

Hartmann Douglas, Swartz Teresa Toguchi (2007) The New Adulthood? The Transition to Adulthood from the Perspective of transitioning Young Adults. „Advances in Life Course Research”, vol. 10, s. 255–289.
Google Scholar

Havighurst Robert J. (1972) Developmental tasks and education. New York: David McKay.
Google Scholar

Hendry Leo B., Kloep Marion (2010) How universal is emerging adulthood. An empirical example. „Journal of Youth Studies”, vol. 13, no. 2, s. 169‒179.
Google Scholar

Hughes Everett C. (1958) Men and their work. Glencoe, IL: The Free Press.
Google Scholar

Kohli Martin (1986) Social Organization and Subjective Construction of the Life-Course [w:] A. B. Serensen, F. E. Weindert, Z. R. Sherrod, eds., Human Development and the Life Course: Multi disciplinary Perspectives . Hillsdale, NJ: Erlbaum, , s. 271−292.
Google Scholar

Kohli Martin (2007) The Institutionalization of the Life Course: Looking Back to Look Ahead. „Research in Human Development”, vol. 4, no. 3–4, s. 253−271.
Google Scholar

Lee Chris, Berick Jill Duerr (2014) Experiences of youthwho transition to adulthood out of care: Developing a theoretical framework, „Children and Youth Services Review” 46, s. 78–84.
Google Scholar

Liberska Hanna (2007) Współczesny obraz moratorium [w:] Barbara Harwas-Napierała, Hanna Liberska, red., Tożsamość a współczesność. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 25−52.
Google Scholar

Luyckx Koen, Goossens Luc, Soenens Bart (2006) A developmental-contextual perspective on identity construction in emerging adulthood: Change dynamics in commitment formation and commitment evaluation. „Developmental Psychology”, vol. 42, s. 366–380.
Google Scholar

Marcia James E. (1980) Identity in adolescence [w:] Jospeh Adelson, ed., Handbook of adolescent psychology. New York: John Wiley and Sons, s. 159–187.
Google Scholar

Marciniak Łukasz (2010) Stawanie się nauczycielem akademickim. Analiza symboliczno-interakcjonistyczna. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 4, nr 2.
Google Scholar

Mead Georg Herbert (1975) Umysł, Osobowość i Społeczeństwo. Przełożyła Zofia Wolińska. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Oleszkowicz Anna, Misztela Anna (2015) Kryteria dorosłości z perspektywy starszych adolescentów i młodych dorosłych, „Psychologia Rozwojowa”, t. 20, nr 1, s. 41–55.
Google Scholar

Piotrowski Konrad (2013a) Identity in adolescence and emerging adulthood: relationships with emotional and educational factors. „Polish Psychological Bulletin”, vol. 44, no. 3, 266–276.
Google Scholar

Piotrowski Konrad (2013b) Tożsamość osobista w okresie wkraczania w dorosłość. Sytuacja młodych osób z ruchowym ograniczeniem sprawności i ich sprawnych rówieśników. Wielichowo: TIPI.
Google Scholar

Plug Wim, Zeijl Elke, DuBois-Reymond Manuela (2003) Young people’s perceptions on youth and adulthood. A longitudinal study from the Netherlands. „Journal of Youth Studies”, vol. 6, s. 127–144.
Google Scholar

Rek-Woźniak Magdalena (2016) Młodzi dorośli.Wzory ruchliwości społecznej w okresie transformacji systemowej. Łódź: Wyd. UŁ.
Google Scholar

Sennett Richard (1998) The Corrosion of Character: The Personal Consequences of Work in the New Capitalism. New York: W.W. Norton.
Google Scholar

Shanahan Michael J. (2000) Pathways to adulthood in changing societies: Variability and mechanisms in life course perspective. „Annual Review of Sociology”, vol. 26, s. 667–692.
Google Scholar

Silva Jennifer M. (2012) Constructing Adulthood in an Age of Uncertainty. „American Sociological Review”, vol. 77, no. 4, s. 505–522.
Google Scholar

Syed Moin (2015) Emerging Adulthood: Developmental Stage, Theory, or Nonsense? [w:] Jeffrey Arnett (eds.), The Oxford Handbook of Emerging Adulthood. Oxford University Press, s. 11−25.
Google Scholar

Tajfel Henry, Turner John 1979 An integrative theory of intergroup conflict [w:] William G. Austin, Stephen Worchel (eds.), The social psychology of intergroup relations. Monterey, CA: Brooks/Cole, s. 33–37.
Google Scholar

Trempała Janusz (2006) Deregulacja cyklu życia w planach życiowych młodzieży. „Polskie Forum Psychologiczne”, t. 1, s. 108‒120.
Google Scholar

Urbaniak Marcin (2014) Gorzki posmak płynnej nowoczesności. Wybrane zagadnienia z filozofii społecznej Zygmunta Baumana. „Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula”, t. 4, nr 42, s. 5–27.
Google Scholar

Walther Andreas i in., eds., (2002) Misleading trajectories – integration policies for young adults in Europe? Leske, Budrich Publisher, Opladen.
Google Scholar

Waterman Alan S. (1982) Identity development from adolescence to adulthood: Anextension of theory and a review of research. „Developmental Psychology”, vol. 18, no. 3, 341–358.
Google Scholar

Waterman Alan S. (1999) Identity, identity statuses, and identity status development: a contemporary statement. „Developmental Review”, vol. 19, s. 591–621.
Google Scholar

Westerhof Gerben J. (2010) ‘Age identity’, [w:] D. Carr (ed.) Encyclopedia of the Life Course and Human Development, Farmington Hills, MI: Palgrave Macmillan, s. 10–14.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-11-30

Jak cytować

Kudlińska-Chróścicka, I. (2019). Stawanie się osobą dorosłą w czasach płynnej nowoczesności w doświadczeniu wielkomiejskich młodych dorosłych. Przegląd Socjologii Jakościowej, 15(4), 34–60. https://doi.org/10.18778/1733-8069.15.4.03