Autoetnografia jako technika badań etnograficznych w Internecie

Autor

  • Magdalena Kamińska Zakład Badań nad Kulturą Filmową i Audiowizualną, Instytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, ul. Szamarzewskiego 89 AB, 60-568 Poznań

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.10.3.08

Słowa kluczowe:

netnografia, cyberetnografia, autoetnografia, etnografia wirtualna, badania jakościowe, cyberkultura

Abstrakt

Już pierwsze etnografie społeczności internetowych realizowały narracyjny model opowieści o osobistym doświadczeniu. Dziś to podejście nadal reprezentuje wielu badaczy cyberkultury, coraz częściej uprawiających autoetnografię metodologicznie świadomą i intencjonalnie wpisaną w korpus technik etnograficznych. Artykuł przedstawia charakterystykę, historię i dorobek tak rozumianej autoetnografii Internetu – umocowanej teoretycznie i metodologicznie w tradycji jakościowych badań społecznych, poszukującej równowagi między emic i etic w narracyjnej warstwie tekstu etnograficznego i stawiającej w centrum swojego zainteresowania relację pomiędzy podmiotem a przedmiotem badania. 

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Magdalena Kamińska - Zakład Badań nad Kulturą Filmową i Audiowizualną, Instytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, ul. Szamarzewskiego 89 AB, 60-568 Poznań

Magdalena Kamińska, dr, adiunkt w Zakładzie Badań nad Kulturą Filmową i Audiowizualną w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, autorka ponad 30 artykułów naukowych oraz 2 monografii: Rzeczywistość wirtualna jako „ponowne zaczarowanie świata”. Pytanie o status poznawczy koncepcji i Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze Internetu. Jej zainteresowania naukowe to cyberkultura, archeologia i genologia mediów audiowizualnych.

Bibliografia

Anderson Leon (2006) Analytic Autoethnography. „Journal of Contemporary Ethnography”, vol. 35, no. 4, s. 373–395.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0891241605280449

Banks Michael A. (2008) On the Way to the Web. The Secret History of the Internet and Its Founders. Berkeley: Apress.
Google Scholar

Bielecka-Prus Joanna (2013) Po co nam autoetnografia? Krytyczna analiza autoetnografii jako metody badawczej. Referat zaprezentowany podczas Ogólnopolskiego Zjazdu Socjologicznego Polskiego Towarzystwa Socjologicznego, 11–14 września 2013, Szczecin, Polska.
Google Scholar

Boellstorff Tom (2008/2012) Dojrzewanie w Second Life. Antropologia człowieka wirtualnego. Przełożyła Agata Sadza. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Brockmeier Jens (2000) Autobiographical Time. „Narrative Inquiry”, vol. 10, no. 1, s. 51–73.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1075/ni.10.1.03bro

Castells Manuel (1996) The Rise of the Network Society, The Information Age: Economy, Society and Culture. Vol. 1. Cambridge, Oxford: Blackwell.
Google Scholar

Castells Manuel (1997) The Power of Identity, The Information Age: Economy, Society and Culture. Vol. 2. Cambridge, Oxford: Blackwell.
Google Scholar

Castells Manuel (1998) End of Millennium, The Information Age: Economy, Society and Culture. Vol. 3. Cambridge, Oxford: Blackwell.
Google Scholar

Day Graham (2006) Community in Everyday Life. London, New York: Routledge.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9780203463178

Ellis Carolyn (2004) The Ethnographic I: A Methodological Novel About Autoethnography. Walnut Creek: AltaMira.
Google Scholar

Ellis Carolyn, Bochner Art P. (2006) Analyzing Analytical Autoethnography. „Journal of Contemporary Ethnography”, vol. 35, no. 4, s. 429–449.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0891241606286979

Flichy Patrice (2007) The Internet Imaginaire. Translated by Liz Carey-Libbrecht. Cambridge: The MIT Press.
Google Scholar

Hayano David M. (1979) Auto-ethnography: Paradigms, Problems, and Prospects. „Human Organization”, vol. 38, no. 1, s. 99–104.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17730/humo.38.1.u761n5601t4g318v

Hernández Fernando i in. (2010) Becoming University Scholars: Inside Professional Autoethnographies. „Journal of Research Practice”, vol. 6, no. 1, article M7 [dostęp 30 listopada 2013 r.]. Dostępny w Internecie http://jrp.icaap.org/index.php/jrp/article/view/204/188
Google Scholar

Hine Christine (2000) Virtual Ethnography. London: Sage.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4135/9780857020277

Holt Nicholas L. (2003) Representation, Legitimation, and Autoethnography: An Autoethnographic Writing Story. „International Journal of Qualitative Methods”, vol. 2, no. 1, Article 2 [dostęp 30 listopada 2013 r.]. Dostępny w Internecie http://www.ualberta.ca/~iiqm/backissues/2_1final/html/holt.html
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/160940690300200102

Jemielniak Dariusz (2012) Życie wirtualnych dzikich. Netnografia Wikipedii, największego projektu współtworzonego przez ludzi. Warszawa: Wydawnictwo Poltext.
Google Scholar

Jemielniak Dariusz (2013) Netnografia, czyli etnografia wirtualna – nowa forma badań etnograficznych. „Prakseologia”, nr 154, s. 87–119.
Google Scholar

Kozinets Robert V. (2010/2012) Netnografia. Badania etnograficzne online. Przełożyła Maja Brzozowska-Brywczyńska. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Maréchal Garance (2010) Autoethnography [w:] Albert J. Mills, Gabrielle Durepos, Elden Wiebe, eds., Encyclopedia of Case Study Research, vol. 2. Thousand Oaks: Sage Publications, s. 43–45 [dostęp 30 listopada 2013 r.]. Dostępny w Internecie http://www.academia.edu/843133/Autoethnography
Google Scholar

Miner Horace (1956/1999) Rytuały cielesne wśród Nacirema [w:] Michał Buchowski, red., Amerykańska antropologia postmodernistyczna. Przełożyła Joanna Minksztym. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Kultury, s. 31–37.
Google Scholar

Ngunjiri Faith Wambura, Hernandez Kathy-Ann C., Chang Heewon (2010) Living Autoethnography: Connecting Life and Research. „Journal of Research Practice”, vol. 6, no. 1, article E1 [dostęp 30 listopada 2013 r.]. Dostępny w Internecie http://jrp.icaap.org/index.php/jrp/article/view/241/186
Google Scholar

Oldenburg Ray (1989) The Great Good Place: Cafes, Coffee Shops, Community Centers, Beauty Parlors, General Stores, Bars, Hangouts, and How They Get You Through the Day. New York: Paragon House.
Google Scholar

Oldenburg Ray (1991) The Great Good Place. New York: Marlowe & Company.
Google Scholar

Oldenburg Ray (2000) Celebrating the Third Place: Inspiring Stories About the “Great Good Places” at the Heart of Our Communities. New York: Marlowe & Company.
Google Scholar

Reed-Danahay Deborah E. (1997) Introduction [w:] Deborah Reed-Danahay, ed., Auto/Ethnography: Rewriting the Self and the Social. Oxford: Berg, s. 1–17.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9781003136118-1

Rheingold Howard (1993) The Virtual Community. Homesteading on the Electronic Frontier [dostęp 30 listopada 2013 r.]. Dostępny w Internecie http://www.rheingold.com/vc/book/
Google Scholar

Rheingold Howard (2003) Smart Mobs. The Next Social Revolution. Cambridge: Parsons Publishing.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3917/soc.079.0075

Teli Maurizio, Pisanu Francesco, Hakken David (2007) The Internet as a Library-of-People: For a Cyberethnography of Online Groups. „Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research”, vol. 8, no. 3, art. 33 [dostęp 30 listopada 2013 r.]. Dostępny w Internecie http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs0703338
Google Scholar

Tierney William G. (1998) Life History’s History: Subjects Foretold. „Qualitative Inquiry”, vol. 4, s. 49–70.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/107780049800400104

Wall Sarah (2006) An Autoethnography on Learning About Ethnography. „International Journal of Qualitative Methods”, vol. 5, no. 2, art. 9 [dostęp 30 listopada 2013 r.]. Dostępny w Internecie http://www.ualberta.ca/~ijqm/backissues/5_2/pdf/wall.pdf
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/160940690600500205

Wesołowski Jacek (2002) Klasyfikacja gatunkowa trolli sieciowych, dokonana na podstawie obserwacji grup dyskusyjnych w hierarchii pl, pierwotnie opublikowana na grupie pl.rec.gry.komputerowe [dostęp 30 listopada 2013 r.]. Dostępny w Internecie http://niusy.onet.pl/niusy.html?t=artykul&group=pl.rec.gry.komputerowe&aid=21009606
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2014-08-31

Jak cytować

Kamińska, M. (2014). Autoetnografia jako technika badań etnograficznych w Internecie. Przegląd Socjologii Jakościowej, 10(3), 170–183. https://doi.org/10.18778/1733-8069.10.3.08