Dobra zmiana czy Polska w ruinie?

Autor

  • Alicja Zawistowska Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Historyczno-Socjologiczny, Instytut Socjologii i Kognitywistyki, ul. Plac Uniwersytecki 1, 15-403 Białystok
  • Małgorzata Skowrońska Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Historyczno-Socjologiczny, Instytut Socjologii i Kognitywistyki, ul. Plac Uniwersytecki 1, 15-403 Białystok

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.13.2.06

Słowa kluczowe:

Twitter, hashtag, dobra zmiana, Polska w ruinie, emocje

Abstrakt

Celem artykułu jest analiza ewolucji znaczeniowej wpisów opatrzonych hashtagami #dobrazmiana i #polskawruinie zamieszczonych w serwisie społecznościowym Twitter. Oba hasła pojawiły się w kampanii parlamentarnej PiS w roku 2015 i szybko zyskały popularność, ale ich późniejsze kariery były odmienne. Analiza 494 wpisów z czterech okresów z lat 2015–2016 pokazuje, jak zmieniało się zabarwienie emocjonalne obu haseł. Hashtag #dobrazmiana tracił stopniowo swoje początkowe – pozytywne znaczenie nadane mu w kampanii parlamentarnej. Z upływem czasu nadawano mu ironiczny, prześmiewczy kontekst. Hasło „Polska w ruinie” funkcjonowało krócej, a jego pierwotny sens został przez twitterowiczów błyskawicznie odwrócony. Analiza prowadzi do wniosku, że hasła, które początkowo miały jasno zdefiniowany sens, zostały przez użytkowników portalu przekształcone zgodnie z panującym na Twitterze stylem komunikacji – szybkim i mocnym przekazem. W konsekwencji konteksty używania haseł w pewnym stopniu różnicowały się, ale służyć zaczęły przede wszystkim do wyrażania niezadowolenia. Przeprowadzone badanie pozwoliło także zidentyfikować kilka metodologicznych problemów związanych z analizą treści w mediach społecznościowych.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogramy autorów

Alicja Zawistowska - Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Historyczno-Socjologiczny, Instytut Socjologii i Kognitywistyki, ul. Plac Uniwersytecki 1, 15-403 Białystok

Alicja Zawistowska, dr, pracuje w Instytucie Socjologii i Kognitywistyki Uniwersytetu w Białymstoku. Interesuje się metodologią badań socjologicznych i edukacją.

Małgorzata Skowrońska - Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Historyczno-Socjologiczny, Instytut Socjologii i Kognitywistyki, ul. Plac Uniwersytecki 1, 15-403 Białystok

Małgorzata Skowrońska, mgr, pracuje w Instytucie Socjologii i Kognitywistyki Uniwersytetu w Białymstoku. Jej zainteresowania badawcze to badania dystansu społecznego i socjologia kultury.

Bibliografia

Adamska Karolina (2015) Hashtag, czyli komunikat? Rola i funkcje hashtagów na Twitterze. „Studia Medioznawcze”, t. 3, nr 62, s. 61–70.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2015.62.525

Chaciński Bartek (2016) Hashtag wychodzi z Internetu [dostęp 9 sierpnia 2016 r.]. Dostępny w Internecie http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/ludzieistyle/1575293,1,hashtag-wychodzi-z-internetu.read
Google Scholar

Deryło Aleksander, Makarenko Vadim (2015) Kandydaci do Sejmu w mediach społecznościowych. Twitter nie jest bardziej prawicowy niż Facebook [dostęp 4 maja 2017 r.]. Dostępny w Internecie http://biqdata.wyborcza.pl/kandydaci-do-sejmu-w-mediachspolecznosciowych-twitter-facebook
Google Scholar

Gemius (2015) Kto w Polsce korzysta z Twittera [dostęp 15 sierpnia2016 r.]. Dostępny w Internecie http://antyweb.pl/gemiuskto-w-polsce-korzysta-z-facebooka-i-twittera/
Google Scholar

Kublik Agnieszka, Szpala Iwona (2015) Polska w ruinie:-) Internauci wyśmiali hasło, Szydło łagodzi przekaz PiS, Gazeta Wyborcza [dostęp: 4 maja 2017 r.]. Dostępny w Internecie http://wyborcza.pl/1,75398,18526299,polska-w-ruinie.html
Google Scholar

Kramer D. I. Adam, Guillory Jamie E., Hancock Jeffrey T. (2014) Experimental Evidence of Massive-Scale Emotional Contagion through Social Networks. „PNAS”, t. 111, nr 24, s. 8788–8790.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1073/pnas.1320040111

Ma Zongyang, Sun Aixin, Cong Gao (2013) On Predicting the Popularity of Newly Emerging Hashtags in Twitter. „Journal of the American Society for Information Science and Technology”, vol. 64, no. 7, s. 1399–1410.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1002/asi.22844

Orlean Susuan (2010) Hash. „New Yorker” [dostęp 29 listopada 2016 r.]. Dostępny w Internecie http://www.newyorker.com/culture/susan-orlean/hash
Google Scholar

Parker Ashley (2011) Twitter’s Secret Handshake [dostęp 9 sierpnia 2016 r.]. Dostępny w Internecie: http://www.nytimes.com/2011/06/12/fashion/hashtags-a-new-way-for-tweets-cultural-studies.html?_r=1)
Google Scholar

Sotrender (2015a) Twitter Trends Październik 2015 – miesiąc wyborów i piłki nożnej [dostęp 29 listopada 2016 r.]. Dostępny w Internecie https://blog.sotrender.com/pl/2015/11/twitter-trends-pazdziernik-2015/#close
Google Scholar

Sotrender (2015b) Twitter w Polsce – podsumowanie [dostęp 29 listopada 2016 r.]. Dostępny w Internecie blog.sotrender.com/pl/2016/01/twitter-w-polsce-podsumowanie-2015-r-infografika
Google Scholar

State Bogdan, Adamic Lada (2015) The Diffusion of Support in an Online Social Movement: Evidence from the Adoption of Equal-Sign Profile Picture. „CSCW ‘15Proceedings of the 18th ACM Conference on Computer Supported Cooperative Work & Social Computing” [dostęp 29 listopada 2015 r.]. Dostępny w Internecie http://dl.acm.org/citation.cfm?id=2675290
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1145/2675133.2675290

Tomanek Krzysztof (2014) „Analiza sentymentu” – metoda analizy danych jakościowych. Przykład zastosowania oraz ewaluacja słownika RID i metody klasyfikacji Bayesa w analizie danych jakościowych. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 10, nr 2, s. 118–136 [dostęp 15 sierpnia 2016 r.]. Dostępny w Internecie www.przegladsocjologiijakosciowej.org
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.10.2.07

Twitter (2016) Twitter Usage / Company Facts [dostęp 29 listopada 2016 r.]. Dostępny w Internecie https://about.twitter.com/company
Google Scholar

Wirtualne Media (2016) Twitter rekordowo popularny w Polsce. Jacy są jego użytkownicy? [dostęp 15 sierpnia 2016 r.]. Dostępny w Internecie http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/twitterrekordowo-popularny-w-polsce-jacy-sa-jego-uzytkownicy
Google Scholar

Yardi Sarita, Boyd Danah (2010) Dynamic Debates: An Analysis of Group Polarization Over Time on Twitter. „Science, Technology & Society”, vol. 30, no. 5, s. 316–327.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0270467610380011

Pobrania

Opublikowane

2017-05-31

Jak cytować

Zawistowska, A., & Skowrońska, M. (2017). Dobra zmiana czy Polska w ruinie?. Przegląd Socjologii Jakościowej, 13(2), 110–127. https://doi.org/10.18778/1733-8069.13.2.06