Good Change or Poland in Ruins?

Authors

  • Alicja Zawistowska Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Historyczno-Socjologiczny, Instytut Socjologii i Kognitywistyki, ul. Plac Uniwersytecki 1, 15-403 Białystok
  • Małgorzata Skowrońska Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Historyczno-Socjologiczny, Instytut Socjologii i Kognitywistyki, ul. Plac Uniwersytecki 1, 15-403 Białystok

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.13.2.06

Keywords:

Twitter, Hashtag, Good Change, Poland in Ruins, Emotions

Abstract

The paper addresses the evolution of the massages tagged with hashtags “good change” and “Poland in ruins” posted on Twitter. Both slogans have been introduced by Polish political party Law and Justice during parliamentary campaign in 2015. Although slogans quickly gained attention of public opinion, their later careers were different. An analysis of 494 posts from 4 periods of time in 2015-2016 shows that #goodchange gradually lose its original, positive meaning given in the parliamentary campaign. Instead, over the time, it gained more ironic connotations. The career of #polandinruins was shorter and Twitter users immediately changed it sense into irony. The context of the slogans has been differentiated, but served primarily to express dissatisfaction. The study also raises a methodological issue concerning validity of coding in the face of evolution of connotations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alicja Zawistowska, Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Historyczno-Socjologiczny, Instytut Socjologii i Kognitywistyki, ul. Plac Uniwersytecki 1, 15-403 Białystok

Alicja Zawistowska, dr, pracuje w Instytucie Socjologii i Kognitywistyki Uniwersytetu w Białymstoku. Interesuje się metodologią badań socjologicznych i edukacją.

Małgorzata Skowrońska, Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Historyczno-Socjologiczny, Instytut Socjologii i Kognitywistyki, ul. Plac Uniwersytecki 1, 15-403 Białystok

Małgorzata Skowrońska, mgr, pracuje w Instytucie Socjologii i Kognitywistyki Uniwersytetu w Białymstoku. Jej zainteresowania badawcze to badania dystansu społecznego i socjologia kultury.

References

Adamska Karolina (2015) Hashtag, czyli komunikat? Rola i funkcje hashtagów na Twitterze. „Studia Medioznawcze”, t. 3, nr 62, s. 61–70.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2015.62.525

Chaciński Bartek (2016) Hashtag wychodzi z Internetu [dostęp 9 sierpnia 2016 r.]. Dostępny w Internecie http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/ludzieistyle/1575293,1,hashtag-wychodzi-z-internetu.read
Google Scholar

Deryło Aleksander, Makarenko Vadim (2015) Kandydaci do Sejmu w mediach społecznościowych. Twitter nie jest bardziej prawicowy niż Facebook [dostęp 4 maja 2017 r.]. Dostępny w Internecie http://biqdata.wyborcza.pl/kandydaci-do-sejmu-w-mediachspolecznosciowych-twitter-facebook
Google Scholar

Gemius (2015) Kto w Polsce korzysta z Twittera [dostęp 15 sierpnia2016 r.]. Dostępny w Internecie http://antyweb.pl/gemiuskto-w-polsce-korzysta-z-facebooka-i-twittera/
Google Scholar

Kublik Agnieszka, Szpala Iwona (2015) Polska w ruinie:-) Internauci wyśmiali hasło, Szydło łagodzi przekaz PiS, Gazeta Wyborcza [dostęp: 4 maja 2017 r.]. Dostępny w Internecie http://wyborcza.pl/1,75398,18526299,polska-w-ruinie.html
Google Scholar

Kramer D. I. Adam, Guillory Jamie E., Hancock Jeffrey T. (2014) Experimental Evidence of Massive-Scale Emotional Contagion through Social Networks. „PNAS”, t. 111, nr 24, s. 8788–8790.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1073/pnas.1320040111

Ma Zongyang, Sun Aixin, Cong Gao (2013) On Predicting the Popularity of Newly Emerging Hashtags in Twitter. „Journal of the American Society for Information Science and Technology”, vol. 64, no. 7, s. 1399–1410.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1002/asi.22844

Orlean Susuan (2010) Hash. „New Yorker” [dostęp 29 listopada 2016 r.]. Dostępny w Internecie http://www.newyorker.com/culture/susan-orlean/hash
Google Scholar

Parker Ashley (2011) Twitter’s Secret Handshake [dostęp 9 sierpnia 2016 r.]. Dostępny w Internecie: http://www.nytimes.com/2011/06/12/fashion/hashtags-a-new-way-for-tweets-cultural-studies.html?_r=1)
Google Scholar

Sotrender (2015a) Twitter Trends Październik 2015 – miesiąc wyborów i piłki nożnej [dostęp 29 listopada 2016 r.]. Dostępny w Internecie https://blog.sotrender.com/pl/2015/11/twitter-trends-pazdziernik-2015/#close
Google Scholar

Sotrender (2015b) Twitter w Polsce – podsumowanie [dostęp 29 listopada 2016 r.]. Dostępny w Internecie blog.sotrender.com/pl/2016/01/twitter-w-polsce-podsumowanie-2015-r-infografika
Google Scholar

State Bogdan, Adamic Lada (2015) The Diffusion of Support in an Online Social Movement: Evidence from the Adoption of Equal-Sign Profile Picture. „CSCW ‘15Proceedings of the 18th ACM Conference on Computer Supported Cooperative Work & Social Computing” [dostęp 29 listopada 2015 r.]. Dostępny w Internecie http://dl.acm.org/citation.cfm?id=2675290
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1145/2675133.2675290

Tomanek Krzysztof (2014) „Analiza sentymentu” – metoda analizy danych jakościowych. Przykład zastosowania oraz ewaluacja słownika RID i metody klasyfikacji Bayesa w analizie danych jakościowych. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 10, nr 2, s. 118–136 [dostęp 15 sierpnia 2016 r.]. Dostępny w Internecie www.przegladsocjologiijakosciowej.org
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.10.2.07

Twitter (2016) Twitter Usage / Company Facts [dostęp 29 listopada 2016 r.]. Dostępny w Internecie https://about.twitter.com/company
Google Scholar

Wirtualne Media (2016) Twitter rekordowo popularny w Polsce. Jacy są jego użytkownicy? [dostęp 15 sierpnia 2016 r.]. Dostępny w Internecie http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/twitterrekordowo-popularny-w-polsce-jacy-sa-jego-uzytkownicy
Google Scholar

Yardi Sarita, Boyd Danah (2010) Dynamic Debates: An Analysis of Group Polarization Over Time on Twitter. „Science, Technology & Society”, vol. 30, no. 5, s. 316–327.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0270467610380011

Published

2017-05-31

How to Cite

Zawistowska, A., & Skowrońska, M. (2017). Good Change or Poland in Ruins?. Przegląd Socjologii Jakościowej, 13(2), 110–127. https://doi.org/10.18778/1733-8069.13.2.06