Od redaktorów: „Big Data” i CAQDAS a procedury badawcze w polu socjologii jakościowej
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.13.2.01Słowa kluczowe:
Big Data, CAQDAS, komputerowa analiza danych jakościowych, danetyzacja, przetwarzanie danych, badania jakościoweAbstrakt
Świat życia codziennego zalewany jest ogromną liczbą różnych skwantyfikowanych i zdigitalizowanych danych. Mogą one być przetwarzanie i traktowane jako materiał badawczy – również jakościowy. Zastosowanie w badaniach jakościowych wielkich zbiorów danych (Big Data) modyfikuje postępowanie na wszystkich etapach procesu badawczego: od projektowania badania aż po formułowanie wniosków końcowych. Czy osadzenie w badaniach jakościowych modelu Big Data prowadzi ku ateoretyczności badań? Jakie skutki niesie rezygnacja z próby losowej na rzecz kompletności danych? Celem artykułu jest zasygnalizowanie owych zmian i krótkie ich scharakteryzowanie z uwzględnieniem znaczącej roli różnego typu oprogramowania (zwłaszcza CAQDAS), a co za tym idzie – analiz, które można przeprowadzać.
Pobrania
Bibliografia
Anderson Chris (2008) The End of Theory: The Data Deluge Makes the Scientific Method Obsolete. „Wired”, 16 lipca [dostęp 26 kwietnia 2017 r.]. Dostępny w Internecie http://www.uvm.edu/~cmplxsys/wordpress/wp-content/uploads/reading-group/pdfs/2008/anderson2008.pdf
Google Scholar
Berelson Bernard (1952) Content Analysis in Communication Research. Glencoe, IL: Free Press.
Google Scholar
Brent Edward E. (1984) Qualitative Computing: Approaches and Issues. „Qualitative Sociology”, vol. 7 (1/2), s. 36‒60.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/BF00987106
Bryda Grzegorz (2014a) CAQDAS a badania jakościowe w praktyce. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 10, nr 2, s. 12‒38. Dostępny w Internecie www.przegladsocjologiijakosciowej.org
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.10.2.02
Bryda Grzegorz (2014b) Caqdas, Data Mining i odkrywanie wiedzy w danych jakościowych [w:] Jakub Niedbalski, red., Metody i techniki odkrywania wiedzy. Narzędzia CAQDAS w procesie analizy danych jakościowych. Łódź: Wydawnictwo UŁ, s. 13–40.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7969-549-2.02
Bryda Grzegorz, Tomanek Krzysztof (2014) Od CAQDAS do TextMiningu. Nowe techniki w analizie danych jakościowych [w:] Jakub Niedbalski, red., Metody i techniki odkrywania wiedzy. Narzędzia CAQDAS w procesie analizy danych jakościowych. Łódź: Wydawnictwo UŁ, s. 191–218.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7969-549-2.10
Chang Ray M., Kauffman Robert J., Kwon Young Ok (2013) Understanding the Paradigm Shift to Computational Social Science in the Presence of Big Data. „Decision Support Systems”, vol. 63, s. 67‒80.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.dss.2013.08.008
Chen C. L. Philip, Zhang Chun-Yang (2014) Data-Intensive Applications, Challenges, Techniques and Technologies: A Survey on Big Data. „Information Sciences”, vol. 275, s. 314‒347.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.ins.2014.01.015
Hand David, Mannila Heikki, Smyth Padhraic (2005) Eksploracja danych. Przełożyła Agnieszka Chądzyńska. Warszawa: WNT.
Google Scholar
Hey Tony, Tansley Steward, Tolle Kristin (2009) Jim Gray on eScience: A Transformed Scientific Method [w:] Hey Tony, Tandanych sley Steward, Tolle Kristin, eds., The Fourth Paradigm: Data-Intensive Scientific Discovery. Redmond: Microsoft Research, s. xvii‒xxxi.
Google Scholar
Ho Yu Chong, Jannasch-Pennell Angel, DiGangi Samuel (2011) Compatibility between Text Mining and Qualitative Research in the Perspectives of Grounded Theory, Content Analysis, and Reliability. „The Qualitative Report”, vol. 16, no. 3, s. 730‒744.
Google Scholar
Holsti Ole R. (1969) Content Analysis for the Social Sciences and the Humanities. Reading, MA: Addison-Wesley.
Google Scholar
Kitchin Rob (2014) Big Data, New Epistemologies and Paradigm Shifts. „Big Data & Society”, April-June, s. 1–12.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/2053951714528481
Krippendorf Klaus (2004) Content Analysis. An Introduction to Its Methodology. Thousand Oaks, CA: Sage.
Google Scholar
Larose Daniel T. (2006) Odkrywanie wiedzy z danych: wprowadzenie do eksploracji. Przełożyła Anna Wilbik. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Larose Daniel T. (2008) Metody i modele eksploracji danych. Przełożyła Anna Wilbik. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Masterman Margaret (1970) The Nature of a Paradigm [w:] Imre Lakatos, Alan. E. Musgrave, eds., Criticism and the Growth of Knowledge. Cambridge: Cambridge University Press, s. 59‒90.
Google Scholar
Mayer-Schonberger Viktor, Cukier Kenneth (2014) Big Data. Przełożył Michał Gładki. Warszawa: MT Biznes.
Google Scholar
Parks Malcolm R. (2014) Big Data in Communication Research: Its Contents and Discontents. „Journal of Communication”, vol. 64, s. 355‒360.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/jcom.12090
Pigliucci Massimo (2009) The End of Theory in Science? „EMBO reports”, vol. 10, no. 6, s. 533‒662.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1038/embor.2009.111
Ramsay Stephen (2010) Reading Machines: Toward an Algorithmic Criticism. Champaign: University of Illinois Press.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5406/illinois/9780252036415.001.0001
Shah Dhavan V., Cappella Joseph N., Neuman W. Russell (2015) Big Data, Digital Media, and Computational Social Science: Possibilities and Perils. „The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science”, vol. 659, no 1, s. 6‒13.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/0002716215572084
Tashakkori Abbas, Teddlie Charles (2003) Handbook of Mixed Methods in Social & Behavioral Research. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
Google Scholar
Weber Robert P. (1990) Basic Content Analysis. Newbury Park, CA: Sage.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4135/9781412983488
Wiedemann Gregor (2013) Opening Up to Big Data: Computer-Assisted Analysis of Textual Data in Social Sciences. „Forum Qualitative Sozialforschung”, vol. 14, no. 2 [dostęp 26 kwietnia 2017 r.]. Dostępny w Internecie http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1949
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.