Socjolog w szafie. Prezentacja techniki pomocnej w badaniu ubierania się jako działania
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.9.2.09Słowa kluczowe:
metody jakościowe, interakcjonizm symboliczny, wiedza pragmatyczna, badanie umiejscowione, ubieranie sięAbstrakt
W tekście przedstawione jest narzędzie badawcze opracowane z myślą o badaniu ubierania się jako działania społecznego. Celem artykułu jest szczegółowy opis techniki (zwanej w artykule „moja szafa”), która stanowi połączenie wywiadu i obserwacji dotyczących zawartości szafy i sposobów użytkowania znajdujących się tam ubrań. Technika ta, poprzez specyficzny dobór materiałów zastanych (ubrania w szafie) oraz etapowy scenariusz badania, umożliwia inny niż tylko dzięki zastosowaniu samego wywiadu dostęp do rzeczywistości społecznej, która toczy się bez udziału badacza. W wyniku jej zastosowania wiedza spekulatywna badanych dotycząca znaczenia ubrania zostaje skonfrontowana z wiedzą pragmatyczną wynikającą z doświadczenia użytkowania ubrań.
Pobrania
Bibliografia
Alexander Bryant K. (2009) Etnografia performatywna. Odgrywanie i pobudzanie kultury. Przełożył Łukasz Marciniak [w:] Norman Denzin, Yvonne Lincoln, eds., Metody badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 581–622.
Google Scholar
Barthes Roland (2005) System mody. Przełożył Maciej Falski. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Becker Howard, Geer Blanche (2003) Participant Observation and Interviewing: A Comparison [w:] Nigel Fielding, ed., Interviewing. London: Sage Publications, s. 28–32.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17730/humo.16.3.k687822132323013
Blumer Herbert (1969) From Class Differentiation to Collective Selection. „Sociological Quaretly”, vol. 10, no. 3, s. 275–291.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1533-8525.1969.tb01292.x
Blumer Herbert (2007) Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda. Przełożyła Grażyna Woroniecka. Kraków: Nomos.
Google Scholar
Bourdieu Pierre (2005) Dystynkcje. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Przełożył Piotr Biłos. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.
Google Scholar
Breward Christpher (2003) Fashion. Oxford: Oxford University Press.
Google Scholar
Davis Fred (1994) Fashion, Culture and Identity. Chicago: University of Chicago Press.
Google Scholar
Denzin Norman (2009) The research act. A Theoretical Introduction to Sociological Methods. New Jersey: Transaction Publishers.
Google Scholar
Doktór Kazimierz (1964) Przedsiębiorstwo przemysłowe. Studium socjologiczne zakładów Przemysłu Metalowego „Cegielski”. Warszawa: Książka i Wiedza.
Google Scholar
Eriksen Thomas (2009) Małe miejsca, wielkie sprawy. Wprowadzenie do antropologii społecznej i kulturowej. Przełożyła Joanna Wołyńska. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen.
Google Scholar
Flick Uwe (2011) Jakość w badaniach jakościowych. Przełożył Paweł Tomanek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Giddens Anthony (2003) Stanowienie społeczeństwa. Zarys teorii strukturacji. Przełożył Stefan Amsterdamski. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Google Scholar
Goffman Erving (1959) The Presentation of Self in Everyday Life. New York: Doubleday.
Google Scholar
Goffman Erving (2008) Zachowanie w miejscach publicznych: o społecznej organizacji zgromadzeń. Przełożyła Olga Siara. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Gubrium Jaber F., Holstein James A. (2002) From the Individual Interview to the Interview Society [w:] ciż, eds., Handbook of Interview Research. Context & Method. Thousand Oaks: Sage Publications.
Google Scholar
Guy Ali, Green Eileen, Banim Maura (2003) Through the Wardrobe; Women’s Relationsips with Their Clothes. Oxford: Berg.
Google Scholar
Hałas Elżbieta (2006) Interakcjonizm symboliczny. Społeczny kontekst znaczeń. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Hammersley Martyn, Atkinson Paul (2000) Metody badan terenowych. Przełożył Sławomir Dymczyk. Poznań: Zysk i S-ka.
Google Scholar
James William (1957) Pragmatyzm. Popularne wykłady z zakresu filozofii. Przełożył Władysław Mieczysław Kozłowski. Warszawa: Książka i Wiedza.
Google Scholar
Kaiser Susan (1998) The Social Psychology of Clothing. Symbolic Appearances in Context. New York: University of California Fairchild Publications.
Google Scholar
Konecki Krzysztof T. (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
König René (1979) Potęga i urok mody. Przełożyła Janina Szymańska. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Google Scholar
Kvale Steinar (2010) Prowadzenie wywiadów. Przełożyła Agata Dziuban. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Lipovetsky Gilles (1994) The Empire of Fashion: Dressing Modern Democracy. Princeton: Princeton University Press.
Google Scholar
Lofland John i in. (2009) Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych. Przełożyły Anna Kordasiewicz, Sylwia Urbańska, Monika Żychlińska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar
Mead George H. (1975) Umysł, osobowość i społeczeństwo. Przełożyła Zofia Wolińska. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Moczydłowski Paweł (1991) Drugie życie więzienia. Warszawa: Wydawnictwo Prawnicze.
Google Scholar
Rancew-Sikora Dorota (2007) Analiza konwersacyjna jako metoda badania rozmów codziennych. Warszawa: Wydawnictwo Trio.
Google Scholar
Rubin Herbert, Irene Rubin (1995) Qualitative Interviewing. The Art of Hearing Data. London: Sage Publications.
Google Scholar
Sahlins Marshall (1976) Colors and Cultures. „Semiotica”, no. 16, s. 1–22.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/semi.1976.16.1.1
Siciński Andrzej, red. (1988) Style życia w miastach polskich (u progu kryzysu). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar
Simmel Georg (1980) Filozofia mody. Przełożył Sławomir Magala [w:] Sławomir Magala, red., Simmel. Warszawa: Wiedza Powszechna, s. 180–212.
Google Scholar
Solomon Michael (1983) The Role of Products as Social Stimuli: A Symbolic Interactionism Perspective. „Journal of Consumer Research”, vol. 10, no 3, s. 319–329.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1086/208971
Sperschneider Werner (2011) Etnografia wideo wobec wymogów przemysłu. Technika obserwacji i analiza wideo w procesie projektowania produktu. [w:] Maciej Frąckowiak, Krzysztof Olechnicki, Marek Krajewski, red., Badania wizualne w działaniu. Antologia tekstów. Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana, s. 493–497.
Google Scholar
Stone Gregory P. (1977) Appearance and the Self [w:] Arnold Rose, ed., Human Behavior and Social Processes. An Interactionist Approach. London: Routledge and Kegan Paul, s. 86–118.
Google Scholar
Tannen Deborah (2008) I coś Ty na siebie włożyła? Rozmowy matek i córek. Przełożyła Olena Waśkiewicz. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Tarde Gabriel (1904) Opinia i tłum. Przełożyła Kazimiera Skrzyńska. Warszawa: Wydawnictwo Gebethner i Wolff.
Google Scholar
Thompson Craig J., Haytko Diana L. (1997) Speaking of Fashion. Consumers’ Uses of Fashion Discourses and the Appropriation of Countervailing Cultural Meanings. „Journal of Consumer Research”, vol. 24, no. 1, s. 15–42.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1086/209491
Tönnies Ferdinand (2004) The customs [w:] Daniel Leonhard Purdy, ed., The rise of fashion: a reader. Minnesota: University of Minnesota Press, s. 333–340.
Google Scholar
Tseëlon Efrat (2005) The Masque of Feminity: The Presentation of Woman in Everyday Life. London: Sage.
Google Scholar
Veblen Thorstein (2008) Teoria klasy próżniaczej. Przełożyła Janina Frentzel-Zagórska. Warszawa: Wydawnictwo Muza.
Google Scholar
Weber Max (2002) Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej. Przełożyła Dorota Lachowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Woodward Sophie (2007) Why Women Wear What They Wear. Oxford: Berg.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2752/9781847883483
Wyka Anna (1993) Badacz społeczny wobec doświadczenia. Warszawa: Wydawnictwo IFIS PAN.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.