Wizualna Teoria Ugruntowana. Nauczanie teorii ugruntowanej przy pomocy obrazów i analizy wizualnej
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.6.2.01Słowa kluczowe:
wizualna teoria ugruntowana, nasycanie kategorii, socjologia wizualna, fotografie, procesy wizualne, bezdomność, socjologia jakościowa, nauczanie metod jakościowychAbstrakt
Artykuł powstał na podstawie mojego 20-letniego doświadczenia w nauczaniu metod jakościowych i teorii ugruntowanej. Chciałbym w nim pokazać użyteczność analizy wizualnej w nauczeniu metodologii teorii ugruntowanej i konstruowaniu kategorii i hipotez przy pomocy obrazów. Proces nauczania będzie pokazany na przykładzie realizowanego projektu badawczego dotyczącego bezdomności. Bardzo ważnym narzędziem jest sekwencjonowanie obrazów/zdjęć, które daje porównawczy wgląd w dane empiryczne i uczy metody porównawczej. Studenci mogą się nauczyć porównywać i odnajdywać wzory w empirycznych przykładach mających charakter wizualny. Niektóre z sekwencji pokazują fazy działań. W innych przypadkach kolejność zdjęć danych studentom nie jest dokładnie zaplanowana. Kolejność jest niemal przypadkowo (i sztucznie) stworzona, co zmusza studentów do znalezienia wzorów przy pomocy analizy porównawczej. Powinniśmy zawsze mieć świadomość tego co widzieliśmy przed obejrzeniem danej fotografii i co ewentualnie będziemy widzieć dalej – wszystko to ma wpływ na to co widzimy aktualnie. Przypomina to trochę analizę sekwencyjną danych tekstowych. W tego typu analizie zachęca się również studentów do nasycania kategorii przy pomocy danych pochodzących z obrazów. Dzięki temu nie tracą oni świadomości powiązań podczas przechodzenia od empirycznych przykładów do opracowanych koncepcyjnie własności kategorii i w końcu do ich definicji oraz tez teoretycznych. W ten sposób studenci uczą się również nasycania kategorii i ostatecznie uczą się jak budować teorię ugruntowaną przy pomocy obrazów, to jest uczą się generowania kategorii, własności i tez poprzez kodowanie i analizę teoretyczną obrazów.
Pobrania
Bibliografia
Anderson, Nels (1923/1965) The Hobo. The Sociology of the Homless Man. Chicago, London: Phoenix Books, The University of Chicago Press.
Google Scholar
Banks, Marcus (2007) Using Visual Qualitative Data. LA, London, New Delhi, Singapore: Sage.
Google Scholar
Blumer, Herbert (1969/2007) Interakcjonizm symboliczny. Kraków: Nomos.
Google Scholar
Bryant, Anthony i Kathy Charmaz (2007) The Sage Handbook of Grounded Theory. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore: Sage.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4135/9781848607941
Borkowska, Iwona i Radosław Skrobacki (2008) "Fotoopowieści kobiet i mężczyzn – co ich łączy, a co dzieli?" w Do zobaczenia. Socjologia wizualna w praktyce badawczej, pod redakcją J. Kaczmarek. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Charmaz Kathy (2009) Teoria Ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Chenail, Ronald (2004) When Disney meets the research park: Metaphors and models for engineering an online learning community of tomorrow. Internet and Higher Education, 7(2), 107-121. Dostęp: 14.02.2009 http://www.nova.edu/~ron/Disney.pdf
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2004.03.001
Chenail, Ronald (2008) "YouTube as a qualitative research asset: Reviewing user generated videos as learning resources." The Weekly Qualitative Report 1(4), 18-24. Dostęp: 14.02.2009 http://www.nova.edu/ssss/QR/WQR/youtube.pdf
Google Scholar
Chenail, Ronald J., Spong, Jennifer L., Chenail, Jan, Liscio, Michele, McLean, Lenworth. G., Cox, Holly G., Shepherd, Brenda i Mowzoon, Nura C. (2006). "Creating and using learning objects in qualitative research education." The Qualitative Report 11(3): 450-473. Dostęp: 14.09.2009 http://www.nova.edu/ssss/QR/QR11-3/chenail.pdf
Google Scholar
Chenail, Ronald. J., St. George, Sally, Wulff, Dan, Duffy, Maureen, Laughlin, Martha, Warner, Kate i Sahni, Tarmeen (2007). "Mentoring qualitative research authors globally: The Qualitative Report experience." The Qualitative Report, 12(1): 67-81. Dostęp: 14.02.2009 http://www.nova.edu/ssss/QR/QR12-1/chenail.pdf
Google Scholar
Clarke, Adele (2005) Situational Analysis: Grounded Theory after the Postmodern Turn. Thousand Oaks, Ca: Sage.
Google Scholar
Corbin, Juliet i Anselm Strauss (2007) Basics of Qualitative Research. Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. 3rd Edition. London: Sage.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4135/9781452230153
Drozdowski, Rafał (2008) "Autodefiniujące pamiątki." w Wyobraźnia społeczna. Horyzonty – źródła – dynamika. Uwarunkowania strategii dostosowawczych współczesnego społeczeństwa polskiego – studium socjologiczne, pod redakcją R. Drozdowski i M. Krajewski. Poznań: Wydawnictwo UAM.
Google Scholar
Drozdowski, Rafał i Marek Krajewski, redaktorzy (2008) Wyobraźnia społeczna. Horyzonty – źródła – dynamika. Uwarunkowania strategii dostosowawczych współczesnego społeczeństwa polskiego – studium socjologiczne. Poznań: Wydawnictwo UAM.
Google Scholar
Glaser, Barney (1965) "The Constant Comparative Method of Qualitative Analysis." Social Problems 12(4): 436 – 445.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/798843
Glaser, Barney (1978) Theoretical Sensitivity. San Francisco: The Sociology Press.
Google Scholar
Glaser, Barney i Anselm Strauss L. (1967) Discovery of Grounded Theory. Strategies for Qualitative Research. Chicago : Aldine.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1097/00006199-196807000-00014
Goode, David (2007) Playing With My Dog Katie. An Ethnomethodological Study of Dog– Human Interaction. West Lafayette, Indiana: Purdue University Press.
Google Scholar
Hesse – Biber, Sharlene N. (2007) "Teaching Grounded Theory.” W The Sage Handbook of Grounded Theory, pod redakcją A. Bryant i K. Charmaz. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore: Sage.
Google Scholar
Hurworth, Rosalind E. (2008) Teaching qualitative research: Cases and issues. Rotterdam: Sense Publishers.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1163/9789087902056
Iacocca, Lee i William Novak (1984) Iaccoca – An Autobiography. New York: The Bantam Dell Publishing Group.
Google Scholar
Johnsen, Sarah i John May and Paul Cloke (2008) "Imag(in)ing ‘homeless places’: using auto – photography to re-examine the geographies of homelessness." Area 40(2): 194 – 207.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1475-4762.2008.00801.x
Jahoda, Marie, Paul Lazarsfeld, Hans Zeisel (2007) Bezrobotni Marienthalu. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar
Knoblauch, Hubert i Bernt Schnettler, Jurgen Raab, Hans Georg Soeffner (2006) Video Analysis: Methodology and Methods. Qualitative Audiovisual Data Analysis in Sociology. Frankfurt am Main: Peter Lang.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3726/978-3-653-02667-2
Kaczmarek, Jerzy, redaktor (2008) Do zobaczenia. Socjologia wizualna w praktyce badawczej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Konecki, Krzysztof Tomasz (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Konecki, Krzysztof Tomasz (2008) "Dotyk i wymiana gestów jako element wytwarzania więzi emocjonalnej. Zastosowania socjologii wizualnej i metodologii teorii ugruntowanej w badaniu interakcji zwierząt i ludzi." Przegląd Socjologii Jakościowej IV(1). Dostęp grudzień 2008 http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume6/PSJ_4_1_Konecki.pdf
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.4.1.04
Liberman, Kenneth (2004) Dialectical Practice In Tibetan Philosophical Culture. An Ethnomethodological Inquiry Into Formal Reasoning. Lanham, Boulder, New York, Toronto, Plymouth, UK: Rowman & Littlelfield Publishers.
Google Scholar
Mastenbroek, Willem (2000) "Organizational Behaviour As Emotion Management". S. 19-35 w Emotions in the workplace, pod redakcją Neal M. Ashkanasy, Charmine E.J Härtel i Wilfred J. Zerbe. Quorum Books, Westpoort, Connecticut/London.
Google Scholar
Pink, Sarah (2007) Doing Visual Ethnography. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4135/9780857025029
Radley, Alan, Darin Hodgetts i Andrea Cullen (2005) "Vizualizing homlessness: a study in photography and estrangement." Journal of Community and Applied Social Psychology, 15: 273 – 295.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/casp.825
Schubert, Cornelius (2006) "Video Analysis of Practice and Practice of Video Analysis. Selecting field and focus in videography." W Video Analysis: Methodology and Methods. Qualitative Audiovisual Data Analysis in Sociology, pod redakcją H. Knoblauch, B. Schnettler, J. Raab, H. G. Soeffner. Frankfurt am Main: Peter Lang.
Google Scholar
Silverman, David (2007) A Very Short, Fairly Interesting And Reasonably Cheap Book About Qualitative Research, LA, London, New Delhi, Singapore: Sage.
Google Scholar
Strübing, Jörg (2004) Grounded Theory. Zur sozialtheoretischen und epistemologischen Fundierung des Verfahrens der empirisch begründeten Theoriebildung (Reihe: Qualitative Sozialforschung Bd. 15). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Google Scholar
Strübing, Jörg (2007) Anselm Strauss. Konstanz: Uvk Verlags GmbH.
Google Scholar
Suchar, Charles (1997) "Grounding visual research in shooting scripts." W Qualitative Sociology 20(1): 33-55.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1023/A:1024712230783
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.