Language Activity of a 3-Year-Old Child in Interaction with Adults. A Case Study

Authors

  • Honorata Dłużewska-Owczarek Municipal Kindergarten No. 125, 14/20 Małachowskiego street, 90-158 Łódź; Montessori Nursery, 68 Jaracza street, 90-251 Łódź https://orcid.org/0000-0002-0568-9391
  • Monika Kaźmierczak University of Lodz, Institute of Polish Philology and Logopaedics, Faculty of Philology, Department of Polish Dialectology and Logopaedics, 171/173 Pomorska street, 90-236 Łódź https://orcid.org/0000-0003-4396-3627

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.04.01

Keywords:

language, communications, interaction, 3-year old child, case study

Abstract

Verbal communication represents a language skill which is necessary for the individu­al to function fully and properly in the society. Language acquisition by the child as well as speech development in its perceptive, expressive and interactive aspects tends to take place in the family in the first years of life and is based on linguistic and communicative interac­tions distinctive of the given community. The paper analyzes verbal interactions of a 3-year-old boy in his home environment in order to establish their kind, frequency and quality. The article also assesses the level of his communication skills in speech against the background of general development of the child.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Banaszkiewicz A., 2015, Studium przypadku (case study) jako metoda badań logopedycznych, [in:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (eds.), Metodologia badań logopedycznych. Z perspektywy teorii i praktyki, Gdańsk: Harmonia Universalis, pp. 364–379.
Google Scholar

Bokus B., Shugar G., 2007, Psychologia języka dziecka: stare pytania, nowe dane, nowe hipotezy, [in:] B. Bokus, G. Shugar (eds.), Psychologia języka dziecka, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, pp. 9–32.
Google Scholar

Chomsky N., 1957, Syntactic Structures, Paris – The Hague: Mouton & Co.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/9783112316009

Grabias S., 2007, Język, poznanie, interakcja, [in:] T. Woźniak, A. Domagała (eds.), Język, interakcja, zaburzenia mowy. Metodologia badań, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, pp. 355–377.
Google Scholar

Grabias S., 2010/2011, Logopedia – nauka o biologicznych uwarunkowaniach języka i zachowań językowych, “Logopedia”, no. 39/40, pp. 9–34.
Google Scholar

Grabias S., 2014, Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego, [in:] S. Grabias, M. Kurkowski (eds.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, pp. 15–72.
Google Scholar

Grabias S., 2019, Jezyk w zachowaniach społecznych. Podstawy socjolingwistyki i logopedii, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Granat A., 2014, Podstawy interakcyjności w komunikacji językowej. Interakcje językowe z udziałem dzieci w wieku przedszkolnym, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Halliday M., 1980, Learning how to Mean, [in:] G. Shugar, M. Smoczyńska (eds.), Badania nad rozwojem języka dziecka. Wybór, transl. H. Bartoszewicz, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, pp. 514–556.
Google Scholar

Harwas-Napierała B., 2008, Komunikacja interpersonalna w rodzinie, Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Google Scholar

Hymes D., 1980, Socjolingwistyka i etnografia mówienia, [in:] M. Głowiński (ed.), Język i społeczeństwo, trans. K. Biskupski, Warszawa: Czytelnik, pp. 41–82.
Google Scholar

Kaźmierczak M., 2018, Binary and Ternary Relation of Participants of the Diagnostic and Therapeutic Process in Speech-language Pathology, “Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, no. 20, pp. 153–169.
Google Scholar

Niesporek-Szamburska B., 2010, Język pierwszy dziecka – od nabywania do kształcenia kompetencji językowej i komunikacyjnej, “Lingwistyka Stosowana”, no. 3, pp. 99–112.
Google Scholar

Pluta-Wojciechowska D., 2017, Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia logopedyczna wybranych form zaburzeń, Bytom: Wydawnictwo Ergo-Sum.
Google Scholar

Porayski-Pomsta J., 2015, O rozwoju mowy dziecka. Dwa studia, Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA.
Google Scholar

Skudrzyk A., Warchala J., 2001, O kompetencji interakcyjnej, czyli o współtworzeniu tekstów dialogu, [in:] S. Grabias (ed.), Zaburzenia mowy. Mowa, teoria – praktyka, vol. I, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, pp. 99–107.
Google Scholar

Slobin D., 2007, Od użytkownika języka dziecięcego do użytkownika języka ojczystego, [in:] B. Bokus, G. Shugar (eds.), Psychologia języka dziecka, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, pp. 358–385.
Google Scholar

Styczek I., 1982, Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar

Downloads

Published

2020-11-26

How to Cite

Dłużewska-Owczarek, H., & Kaźmierczak, M. (2020). Language Activity of a 3-Year-Old Child in Interaction with Adults. A Case Study. Logopaedica Lodziensia, (4), 9–28. https://doi.org/10.18778/2544-7238.04.01

Issue

Section

Article