The use of the Nonviolent Communication (NVC) method in the therapy of the disturbed voice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.07.14

Keywords:

Nonviolent Communication, active listening, voice disorders, voice therapy

Abstract

Interpersonal communication plays a key role in the therapeutic process. Having a basic knowledge of the principles of good communication can significantly improve the quality of therapy. The Nonviolent Communication (NVC) method is based on the principles of active listening, expression of feelings and needs, clear observations and constructive feedback. The use of this method in the therapy of patients with voice disorders makes it possible to identify their needs, personalize the therapeutic process and effectively achieve therapy goals. The NVC contributes to the development of the patient’s communication skills, increased awareness of voice functioning and motivation to make changes. The use of this method and its further development can contribute to a greater understanding and use of its potential in the area of voice disorder therapy, benefiting both patients and therapists.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Behlau M., Alves Dos Santos L.M. de, Oliveira G., 2011, Cross‑cultural adaptation and validation of the Voice Handicap Index into Brazilian Portuguese, „Journal of Voice”, Vol. 25(3), s. 354–359.
Google Scholar

Bishop G., 2000, Psychologia zdrowia, Wrocław: Wydawnictwo Astrum.
Google Scholar

Chwieralska B., Witt M., 2018, Podstawy komunikacji z pacjentem, [w:] M. Nowina‑Konopka, W. Feleszko, Ł. Małecki (red.), Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy, Kraków: Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, s. 11–27.
Google Scholar

Czabała J.Cz., 2010, Czynniki leczące w psychoterapii, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Dolińska‑Zygmunt G. (red.), 2001, Podstawy psychologii zdrowia, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar

Elso Ch., Hades J., 2004, Relacja terapeutyczna, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Gajda S., 2003, Wprowadzenie, [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Interdyscyplinarne podstawy logopedii, t. I, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 11–18.
Google Scholar

Grabias S., 1997, Mowa i jej zaburzenia, „Audiofonologia”, t. X, s. 7–36.
Google Scholar

Grabias S., 2005, Interakcja językowa i jej uwarunkowania. Perspektywa lingwistyczna, [w:] J. Bartmiński, U. Majer‑Baranowska (red.), Bariery i pomosty w komunikacji językowej Polaków, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 14–32.
Google Scholar

Grabias S., 2012, O ostrość refleksji naukowej. Przedmiot logopedii i procedury logopedycznego postępowania, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska‑Bray (red.), Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 52–71.
Google Scholar

Heszen I., Sęk H., 2007, Psychologia zdrowia, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Hobbs M., 1984, The psychological treatments, [w:] N.B. Rose (red.), Essential psychiatry, Oxford: Blackwell Scientific Publication, s. 76–94.
Google Scholar

Janaszczyk A., Sobczak K., Gajewska M., Główne pojęcia konstytuujące perspektywę filozoficzno‑społeczną w naukach o zdrowiu, [w:] A. Janaszczyk, L. Wengler, P. Popowski, P. Pietrzak, I. Adrych‑Brzezińska, E. Adamska‑Pietrzak, K. Sobczak, E. Bandurska (red.), Filozoficzne, społeczne i prawne aspekty nauk o zdrowiu, Gdańsk: Polskie Towarzystwo Programów Zdrowotnych, s. 12–67.
Google Scholar

Kaczmarek B., 2010, Misterne gry w komunikację, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej.
Google Scholar

Motyka M., 2011, Rola aktywnego słuchania w komunikacji terapeutycznej z pacjentem, „Problemy Pielęgniarstwa”, t. 19(2), s. 259–265.
Google Scholar

Morzaria S., Damrose E.J., 2012, A comparison of the VHI, VHI–10, and V‑RQOL for measuring the effect of botox therapy in adductor spasmodic dysphonia, „Journal of Voice”, Vol. 26(3), s. 378–380.
Google Scholar

Niebudek‑Bogusz E., Kuzańska A., Woźnicka E., Kopczyński J., Śliwińska‑Kowalska M., 2008, Samoocena głosu za pomocą wskaźnika niepełnosprawności głosowej VHI u pacjentów z porażeniem fałdów głosowych, „Otolaryngologia”, nr 7(4), s. 196–201.
Google Scholar

Niebudek‑Bogusz E., Kuzańska A., Błoch P., Domańska M., Woźnicka E., Politański P., Śliwińska‑Kowalska M., 2007, Zastosowanie wskaźnika niepełnosprawności głosowej (Voice Handicap Index – VHI) w ocenie efektywności terapii głosu u nauczycieli, „Medycyna Pracy”, nr 58(6), s. 501–509.
Google Scholar

Nowina‑Konopka M., 2016, Komunikacja lekarz–pacjent. Teoria i praktyka, Kraków: Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Ołtarzewska A., 2018, Symulacja medyczna. Przewodnik dydaktyczny dla studentów. Komunikacja z pacjentem, Białystok: Uniwersytet Medyczny w Białymstoku.
Google Scholar

Rosenberg M.B., 2003, Porozumienie bez przemocy: Język serca, Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co.
Google Scholar

Rosenberg M.B., 2006, Edukacja wzbogacająca życie, Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co.
Google Scholar

Rosenberg M.B., 2008, Rozwiązywanie konfliktów poprzez porozumienie bez przemocy, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Google Scholar

Rosenberg M.B., 2015, Porozumienie bez przemocy. O języku życia, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Google Scholar

Scech M., 2016, Wskaźnik niepełnosprawności głosowej – efektywność i korelacja pomiędzy cechami fizycznymi, funkcjonalnymi oraz emocjonalnymi a zaburzeniami głosu, „Pomeranian Journal of Life Sciences”, Vol. 62(1), s. 9–15.
Google Scholar

Schindler A., Mozzanica F., Vedrody M., Maruzzi P., Ottaviani F., 2009, Correlation between the Voice Handicap Index and voice measurements in four groups of patients with dysphonia, „Otolaryngology Head and Neck Surgery”, Vol. 141(6), s. 762–769.
Google Scholar

Szymańska‑Świątnicka E., Pietrusińska J., 2012, Komunikacja interpersonalna. Jak rozmawiać z pacjentem diabetologicznym? Cz. 2, Warszawa: Accu‑Chek.
Google Scholar

Published

2023-11-29 — Updated on 2023-12-01

Versions

How to Cite

Szurek, M. (2023). The use of the Nonviolent Communication (NVC) method in the therapy of the disturbed voice. Logopaedica Lodziensia, (7), 201–213. https://doi.org/10.18778/2544-7238.07.14 (Original work published November 29, 2023)