Rozwój mowy i komunikacji w zespole Aperta. Studium przypadku
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.11.06Słowa kluczowe:
zespół Aperta, akrocefalosyndaktylia, zaburzenia neurorozwojowe, ocena logopedycznaAbstrakt
Zespół Aperta jest rzadką chorobą genetyczną, która charakteryzuje się wrodzonym, przedwczesnym zrośnięciem szwów czaszkowych (kraniostenoza) oraz palcozrostem (syndaktylia). Z przedstawionych w literaturze badań wynika, że zaburzenia rozwoju w tym zespole mają złożony charakter i obejmują wszystkie aspekty funkcjonowania dziecka w sferach: poznawczej, językowej, emocjonalnej, społecznej i edukacyjnej. W omawianym zespole mam do czynienia z wieloprofilową patogenezą zaburzeń mowy i komunikacji. Leczenie dzieci z zespołem Aperta stanowi ogromne wyzwanie zarówno diagnostyczne, jak i terapeutyczne. Jak wynika z literatury i praktyki logopedycznej, w terapii dzieci z zespołem Aperta konieczne jest wieloprofilowe i zindywidualizowane podejście w odniesieniu do potrzeb konkretnego pacjenta.
W artykule zaprezentowano przypadek pięcioletniego chłopca, u którego dokonano oceny logopedycznej w zakresie: budowy i funkcjonowania aparatu mowy, artykulacji, słuchu fonematycznego, słownictwa czynnego, sprawności słowotwórczej i narracyjnej. Wykorzystano też informacje zawarte w dostępnej dokumentacji medycznej, a także uzyskane w wywiadzie przeprowadzonym z mamą chłopca – w celu pełnej charakterystyki różnych sfer jego funkcjonowania.
Pobrania
Bibliografia
Antoszewski B., Marciszewska J., Świech B.W., 2006, Cechy fenotypowe pacjentów z zespołem Aperta w materiale własnym, „Przegląd Pediatryczny”, nr 3, s. 218–222.
Google Scholar
Banaszkiewicz A., 2015, Studium przypadku (case study) jako metoda badań logopedycznych, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 364–380.
Google Scholar
Bigos K., Panasiuk J., Popiołek-Janiec A., 2021, Afazja a dyzartria. Problemy diagnozy różnicowej w przebiegu powikłanych schorzeń neurologicznych, „Logopedia”, t. 50(2), s. 201–226, https://doi. org/10.243 35/m2gj-3e31
Google Scholar
Bokus B., 1991, Tworzenie opowiadań przez dzieci. O linii i polu narracji, Kielce: Wydawnictwo Energeia.
Google Scholar
Chen H., 2005, Apert Syndrome, [w:] H. Chen (red.), Atlas of Genetic Diagnosis and Counseling, Totowa: Humana Press, s. 61–69, https://doi.org/10.1007/978-1-60327-161-5_12
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-60327-161-5_12
Choroby Rzadkie, b.r., Zespół Aperta, https://chorobyrzadkie.gov.pl/pl/choroby-rzadkie/87 (dostęp: 29.06.2025).
Google Scholar
Dzięgielewska M., Skarżyński H., 2024, Niedosłuch w zespole Aperta, „Nowa Audiofonologia”, t. 13(1), s. 77–82.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17431/na/166254
Fundacja SMA, b.r., Jak częste jest SMA?, https://www.fsma.pl/rdzeniowy-zanik-miesni/jak-czeste-jest-sma/ (dostęp: 26.09.2025).
Google Scholar
Hankus A., Larysz D., 2014, Zaburzenia neurologopedyczne i neurorozwojowe w dyskraniach syndromicznych na przykładzie zespołu Aperta. Przegląd literatury i opis trzech przypadków, „Logopedia Silesiana”, t. 3, s. 166–181.
Google Scholar
Jakubiuk-Tomaszuk A., Boćkowski L., Sobaniec W., Sendrowski K., Artemowicz B., 2012, Padaczka w zespole Aperta – opis przypadku, „Neurologia Dziecięca”, t. 21, nr 42, s. 73–77.
Google Scholar
Juszczak A., 2006, Obraz jamy ustnej w zespole Aperta – opis przypadku, „Poradnik Stomatologiczny”, nr 1, s. 13–16.
Google Scholar
Kamyk-Wawryszuk A., 2022, Choroby rzadkie jako obszar zainteresowań logopedów – kilka wstępnych refleksji, [w:] A. Kamyk-Wawryszuk (red.), Zaburzenia mowy i komunikacji dziecka z chorobą rzadką. Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, s. 16–32.
Google Scholar
Kamyk-Wawryszuk A., 2023, Dziecko chore przewlekle i terminalnie, [w:] A. Kamyk-Wawryszuk (red.), Dzieci z rzadkimi chorobami neurologicznymi. Zasoby oraz potrzeby edukacyjne i komunikacyjne, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, s. 17–84.
Google Scholar
Libura M., Władusiuk M., Małowicka M., Grabowska E., Gałązka-Sobotka M., Gryglewicz J., 2016, Choroby rzadkie w Polsce. Stan obecny i perspektywy, Warszawa: Uczelnia Łazarskiego.
Google Scholar
Łuszczuk M., 2022, Ocena motoryki narządów mowy. Wskazówki dla logopedów, „Logopedia”, nr 51(2), s. 315–334, https://doi.org/10.24335/zshp-b012
Google Scholar
Marciniak-Firadza R., 2016, Kilka uwag o potrzebie badań kompetencji słowotwórczych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, t. 16, s. 29–51.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/ikps.2016.14.02
Muzyka-Furtak E., 2009, Głuchota i niedosłuch – mechanizmy nabywania wyrazów pochodnych, „Logopedia”, t. 38, s. 149–172.
Google Scholar
Muzyka-Furtak E., 2010, Konstrukcje słowotwórcze w świadomości językowej dzieci niesłyszących, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Pluta-Wojciechowska D., 2019, Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia logopedyczna wybranych form zaburzeń, Bytom: Wydawnictwo Ergo-Sum.
Google Scholar
Skotnicka B., 2022, Sytuacje trudne w komunikacji dziecka z zespołem Aperta, [w:] A. Kamyk- -Wawryszuk (red.), Zaburzenia mowy i komunikacji dziecka z chorobą rzadką. Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, s. 177–195.
Google Scholar
Smoczyńska M., Krajewski G., Łuniewska M., Haman E., Bulkowski K., Kochańska M., 2015, Inwentarz rozwoju mowy i komunikacji. Słowa i zdania, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Szczepkowska A., Osica P., Janas-Naze A., 2016, Leczenie chirurgiczne pacjentki z zespołem Aperta – opis przypadku, „Journal of Education, Health and Sport”, vol. 6(10), s. 289–298, http://doi. org/10.5281/zenodo .162187
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12775/JEHS.2016.06.04.23366
Szczupał B., 2013, Dziecko z zespołem Aperta, [w:] B. Cytowska, B. Winczura, A. Stawarski (red.), Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 83–93.
Google Scholar
Śmigiel R., Łaczmańska I., 2012, Podstawowa wiedza potrzebna do zrozumienia chorób genetycznych, [w:] T. Kaczan, R. Śmigiel (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 11–34.
Google Scholar
Tolarova M.M., Harris J.A., Ordway D.E., Vargervik K., 1997, Birth Prevalence, Mutation Rate, Sex Ratio, Parents’ Age, and Ethnicity in Apert Syndrome, „American Journal of Medical Genetics”, vol. 72(4), s. 394–398, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/%28SICI%291096-8628%2819971112%2972%3A4%3C394%3A%3AAID-AJMG4%3E3.0.CO%3B2-R (dostęp: 26.09.2025).
Google Scholar
Wiedza o chorobach rzadkich i lekach sierocych, b.r., https://www.orpha.net/pl (dostęp: 26.09.2015).
Google Scholar
Załącznik do uchwały nr 88 RM 2024 Plan dla Chorób Rzadkich, 2024, https://www.gov.pl/web/zdrowie/uchwala-rady-ministrow-z-13-sierpnia-2024-r-w-sprawie-przyjecia-dokumentu-plan-dla-chorob-rzadkich-na-lata-2024-2025 (dostęp: 26.09.2025).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15804/ppk.2024.05.01
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.


