Idea i metodyka badań przesiewowych głosu u osób dorosłych pracujących głosem na przykładzie wstępnych badań nauczycieli i chórzystów

Autor

  • Tomasz Woźniak Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Dialektologii Polskiej i Logopedii image/svg+xml
  • Barbara Orzeł LogoVox Centrum Terapii Głosu i Mowy
  • Paulina Stawicka LogoHolistic Centrum Diagnozy i Terapii na Księżym Młynie

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.08.13

Słowa kluczowe:

badania przesiewowe, głos, osoby pracujące głosem, dysfonia

Abstrakt

Zaburzenia głosu są w ostatnich latach najczęściej orzekaną chorobą zawodową, dlatego zasadne jest rozważenie potrzeby i metodyki przeprowadzania badań przesiewowych głosu u osób pracujących głosem. Artykuł podejmuje problematykę skuteczności oceny przesiewowej głosu na przykładzie pilotażowych badań w grupie nauczycieli (n = 22) i chórzystów (n = 14). Wyniki badań wskazują na efektywność diagnostyczną połączonej samooceny głosu (przy pomocy VHI) oraz oceny parametru maksymalnego czasu fonacji (MCF) i oceny odsłuchowej według kategorii skali GRBAS.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Byeon H., 2017, Occupational risks for voice disorders: Evidence from a Korea national cross‑sectional survey, „Logopedics Phoniatrics Vocology”, Vol. 42(1), s. 39–43.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/14015439.2016.1178326

Jaros K., 2022, Ryzyko i konsekwencje zaburzeń głosu występujących po chorobie COVID–19 oraz ich wpływ na pracę nauczyciela, [w:] K. Białożyt‑Wielonek (red.), Wybrane aspekty funkcjonowania rynku pracy w czasie pandemii COVID–19. Inspiracje dla pedagogiki, Kraków: Wydawnictwo „Scriptum”, s. 51–66.
Google Scholar

Kisiel M., 2012, Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno‑wychowawczej nauczyciela, Dąbrowa Górnicza: Wyższa Szkoła Biznesu, Katedra Pedagogiki.
Google Scholar

Korn G.P., Augusto de Lima Pontes A., Abranches D., Augusto de Lima Pontes P., 2016, Vocal tract Discomfort and Risk Factors in University Teachers, „Journal of Voice”, Vol. 30(4), s. 507–514.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2015.06.001

Kuzańska A., Niebudek‑Bogusz E., Woźnicka E., Kopczyński J., Śliwińska‑Kowalska M., 2009, Porównanie wyników wskaźnika niepełnosprawności głosowej VHI w grupie nauczycieli z zaburzeniami głosu oraz w grupie osób z dysfonią o podłożu pozazawodowym, „Medycyna Pracy”, nr 60(4), s. 283–288.
Google Scholar

Lubelskie Badania Przesiewowe „Równy start w edukację”, b.r., https://przesiewlubelskie.pl (dostęp: 6.05.2023).
Google Scholar

Martins R.H., Pereira E.R., Hidalgo C.B., Tavares E.L., 2014, Voice disorders in teachers. A review, „Journal of Voice”, Vol. 28(6), s. 716–724.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2014.02.008

Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD–10, b.r., R49 Zaburzenia głosu, https://med.kalamazoo.pl/icd10/r49/zaburzenia‑glosu (dostęp: 24.04.2023).
Google Scholar

Niebudek‑Bogusz E., 2009, Postępowanie w dysfoniach zawodowych w krajach Unii Europejskiej i na świecie, „Medycyna Pracy”, nr 50(2), s. 151–158.
Google Scholar

Niebudek‑Bogusz E., Woźnicka E., Śliwińska‑Kowalska M., 2010, Zastosowanie skali dyskomfortu traktu głosowego w diagnozowaniu dysfonii czynnościowej, „Otolaryngologia”, nr 9(4), s. 204–209.
Google Scholar

Niebudek‑Bogusz E., Kuzańska A., Błoch P., Domańska M., Woźnicka E., Politański P., Śliwińska‑Kowalska M., 2007, Zastosowanie wskaźnika niepełnosprawności głosowej (Voice Handicap Index – VHI) w ocenie efektywności terapii głosu u nauczycieli, „Medycyna Pracy”, nr 58(6), s. 1–9.
Google Scholar

Polska Akademia Nauk, b.r., O badaniach słuchu w Polskiej Agencji Prasowej, https://kompat.pan.pl/pl/195‑o‑badaniach‑sluchu‑w‑polskiej‑agencji‑prasowej (dostęp: 31.10.2023).
Google Scholar

Program badań przesiewowych słuchu dla uczniów klas pierwszych szkół podstawowych z województwa mazowieckiego w roku szkolnym 2017/2018 oraz 2018/2019, b.r., https://przesiewy‑mazowsze.ifps.org.pl (dostęp: 24.04.2023).
Google Scholar

Pruszewicz A., 1992, Foniatria kliniczna, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
Google Scholar

Rossi‑Barbosa L.A., Barbosa M.R., Morais R.M., Sousa K.F. de, Silveira M.F., Gama A.C., Caldeira A.P., 2016, Self‑Reported Acute and Chronic Voice Disorders in Teachers, „Journal of Voice”, Vol. 30(6), s. 755–765.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2015.08.003

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2009 r. w sprawie chorób zawodowych (Dz.U. Nr 105, poz. 869).
Google Scholar

Skarżyński P.H., Świerniak W., Karpowicz M., Zdanowicz R., Czajka N., Skarżyński H., 2021, Program badań przesiewowych słuchu w szkołach podstawowych z terenów wiejskich, „Nowa Audiofonologia”, nr 10(1), s. 9–25.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17431/10.1.2

Sloot F., Hoeve H.L.J., Kroon M.L.A. de, Goedegebure A., Carlton J., Griffiths H.J., Simonsz H.J. i grupa EUSREENS, 2015, Inventory of current EU paediatric vision and hearing screening programmes, „Journal of Medical Screening”, Vol. 22(2), s. 55–64.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0969141315572403

Szkiełkowska A., 2012, Klasyfikacja zaburzeń głosu, [w:] S. Grabias, M. Kurkowski (red.), Logopedia, teoria zaburzeń mowy, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 185–193.
Google Scholar

Woźnicka E., Niebudek‑Bogusz E., Kwiecień J., Wiktorowicz J., Śliwińska‑Kowalska M., 2012, Applicability of the vocal tract discomfort (VTD) scale in evaluating the effects of voice therapy of occupational voice disorders, „Medycyna Pracy”, nr 63 (2), s. 141–152.
Google Scholar

Wróbel M., Szyfter W., 2011, Program Powszechnych Przesiewowych Badań Słuchu u Noworodków w Polsce, „Postępy w Chirurgii Głowy i Szyi/Advances in Head and Neck Surgery”, Vol. 2(10), s. 56–59, https://www.termedia.pl/Program‑Powszechnych‑Przesiewowych‑Badan‑Sluchu‑u‑Noworodkow‑w‑Polsce,11,17495,1,0.html (dostęp: 19.09.2023).
Google Scholar

Wysocka M., 2015, Postępowanie logopedyczne w przypadkach osób z czynnościowymi zaburzeniami głosu, [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 603–623.
Google Scholar

Wysocka M., Skoczylas A., Szkiełkowska A., Mularczyk M., 2008, Standard postępowania logopedycznego w przypadku zaburzeń głosu, „Logopedia”, nr 37, s. 243–254.
Google Scholar

Zakład Ubezpieczeń Społecznych, b.r., Choroby zawodowe, https://www.zus.pl/documents/10182/39608/choroby_zawodowe_zus.pdf/ef0df62a-8f5e-4369‑a1d4-032da0e3a5b1 (dostęp: 19.09.2023).
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2023-12-13

Jak cytować

Woźniak, T., Orzeł, B., & Stawicka, P. (2023). Idea i metodyka badań przesiewowych głosu u osób dorosłych pracujących głosem na przykładzie wstępnych badań nauczycieli i chórzystów. Logopaedica Lodziensia, (8), 173–186. https://doi.org/10.18778/2544-7238.08.13