Motywacja czy rozczarowanie: powody, dla których tajwańscy studenci uczą się (?) języka polskiego
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.08Słowa kluczowe:
język polski jako obcy, jpjo, Tajwan, motywacjaAbstrakt
Przedmiotem niniejszego stadium przypadku jest motywacja dwojga tajwańskich studentów do nauki języka polskiego. Należy rozpatrywać je w szerszym kontekście dydaktyki języków innych niż angielski w miejscu zdominowanym przez tenże. Jak dotąd niewiele wiadomo na temat powodów, dla których Tajwańczycy uczą się polskiego, jako że wcześniejsze badania z zakresu jpjo nie uwzględniały tej grupy, zaś miejscowi badacze to przede wszystkim angliści. Celem badania było (1) ustalenie, jakie czynniki motywują, a jakie zniechęcają tajwańskich studentów do nauki polskiego, (2) lepsze zrozumienie tutejszego szkolnictwa, oraz (3) sformułowanie wskazówek dla stron zaangażowanych w nauczanie języków obcych w tej części świata. Dane zebrano za pośrednictwem kwestionariuszy i wywiadów. Analiza wypowiedzi studentów ujawniła znaczny rozdźwięk pomiędzy deklarowanym poziomem motywacji a faktycznymi osiągnięciami w tej materii. Wśród czynników motywujących oboje badanych znalazła się między innymi potrzeba wyjątkowości i wywarcia wrażenia na innych, a także dostrzegane podobieństwa między dwoma krajami. Nie zniechęcał ich ani fakt, że wiedza ich rodaków na temat Polski jest znikoma, ani mało korzystny wizerunek Polaków, z jakim przyszło im się zetknąć. W artykule dołożono starań, aby wyjaśnić istniejące nieporozumienia co do tego, czym jest nauka języka i ilu wymaga starań. Mimo obecności jedynie dwojga uczestników ukazuje on sedno problemów, z jakim zmaga się obecnie edukacja językowa na Tajwanie.
Bibliografia
Alshenqeeti H., 2018, Motivation and Foreign Language Learning: Exploring the Rise of Motivation Strategies in the EFL Classroom, “International Journal of Applied Linguistics & English Literature”, Vol. 7, No. 7, p. 1–8. http://dx.doi.org/10.7575/aiac.ijalel.v.7n.7p.1
Google Scholar
Baous R. et al., 2011, Motivating Students in the EFL Classroom: A Case Study of Perspectives, “English Language Teaching, Canadian Center of Science and Education”, Vol. 4, No. 3, p. 33–43. https://doi.org/10.5539/elt.v4n3p33
Google Scholar
Brown D., 2007, Teaching by Principles. An Interactive Approach to Language Pedagogy, Third Edition, New York.
Google Scholar
Brown D., Lee H., 2015, Teaching by Principles. An Interactive Approach to Language Pedagogy, Fourth Edition, New York.
Google Scholar
Chang C.H., Lio H.J., 2013, Language Learning Strategy Use and Language Learning Motivation of Taiwanese EFL University Students, “Electronic Journal of Foreign Language Teaching”, Vol. 10, No. 2, p. 196–209.
Google Scholar
Chang Y.J., 2022, (Re)Imagining Taiwan Through “2030 Bilingual Nation”: Languages, Identities, and Ideologies, “Taiwan Journal of TESOL”, Vol. 19.1, p. 121–146. https://doi.org/10.30397/TJTESOL.202204_19(1).0005
Google Scholar
Chen J. et al., 2005, Motivators That Do Not Motivate: The Case of Chinese EFL Learners and the Influence of Culture on Motivation, “TESOL Quarterly”, Vol. 39, p. 581–806. https://doi.org/10.2307/3588524
Google Scholar
Chen Y.L., Kraklow D., 2014, Taiwanese College Students’ Motivation and Engagement for English Learning in the Context of Internationalization at Home: A Comparison of Students in EMI and Non-EMI Programs, “Journal of Studies in International Education” No. 19(1), p. 46–64. https://doi.org/10.1177/1028315314533607
Google Scholar
Dörnyei Z., 2014, Motivation in Second Language Learning, “Teaching English as a Second or Foreign Language”, No. 4, p. 518–531.
Google Scholar
Dörnyei Z., Al-Hoorie A., 2017, The Motivational Foundation of Learning Languages Other Than Global English: Theoretical Issues and Research Directions, “The Modern Language Journal”, Vol. 101, No. 3, p. 455–446. https://doi.org/10.1111/modl.12408
Google Scholar
Duff P., 2017, Commentary: Motivation for Learning Languages Other Than English in an English-Dominant World, “The Modern Language Journal”, Vol. 101, No. 3, p. 597–560. https://doi.org/10.1111/modl.12416
Google Scholar
Gajderowicz T., Jakubowski M., 2021, Motywacja, ocenianie i nauka języków obcych – popularne przekonania a dowody z badań naukowych, „Języki Obce w Szkole”, nr 4, p. 125–128. https://doi.org/10.47050/jows.2021.4.125-128
Google Scholar
Gałązka A., Doroszek J., 2021, W języku trzeba się zakochać, „Języki Obce w Szkole”, nr 2, p. 33–35.
Google Scholar
Gryczka J., 2021, Regulacja emocji w procesie glottodydaktycznym i jej znaczenie dla rozwoju pozytywnej kultury błędu na lekcji języka obcego, „Języki Obce w Szkole”, nr 2, p. 33–37. https://doi.org/10.47050/jows.2021.2.33-37
Google Scholar
Gutiérrez C., Narváez N., 2017, Revisiting the Concept of Self-Efficacy as a Language Learning Enhancer, “Gist Education and Learning Research Journal”, No. 15, p. 68–95.
Google Scholar
Huang S.C., 2019, Learning Experience Reigns – Taiwanese Learners’ Motivation in Learning Eight Additional Languages as Compared to English, “Journal of Multilingual and Multicultural Development”, Vol. 40, No. 7, p. 576–589. https://doi.org/10.1080/01434632.2019.1571069
Google Scholar
Huang S.C., 2021, Motivators for Learners of Languages Other Than English in College Elective Courses in a Monolingual Social Setting, “Language Education & Assessment”, No. 4 (2), p. 59–80. https://doi.org/10.29140/lea.v4n2.480
Google Scholar
Komorowska E., 2017, Sylwetka uczącego się języka polskiego jako obcego dla celów biznesowych: motywacje, problemy, potrzeby, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, No. 24, p. 167–181.
Google Scholar
Komorowska E., 2022, Multilingual Expatriates in Poland and Their Attitudes Towards Learning Polish, “Cognitive Studies / Études cognitives”, No. 22, p. 1–17. https://doi.org/10.11649/cs.2661
Google Scholar
Komorowska H., 2021, Jak Nie Zniechęcić Oceną, a Zainteresować Nauką? Kilka Uwagi dla Początkujących Nauczycieli, „Języki Obce w Szkole”, No. 2, p. 33–40.
Google Scholar
Kot D., 2021, Motywacje Uczniów do Nauki Języka Niemieckiego, „Języki Obce w Szkole”, No. 2, p. 33–36.
Google Scholar
Kung F.W., 2017, Teaching and Learning English as a Foreign Language in Taiwan: A Sociocultural Analysis, “TESL-EJ”, Vol. 21, No. 2, p. 1–15.
Google Scholar
Lee Y.C., Feng H.Y., 2017, Learning Motivation of Students Studying Second Foreign Language at Taiwanese Universities, “Asian Journal of Management Sciences & Education”, Vol. 6(4), p. 98–108.
Google Scholar
Lio H.J., 2015, Learner Autonomy: The Role of Motivation in Foreign Language Learning, “Journal of Language Teaching and Research”, Vol. 6, No. 6, p. 1165–1174. http://dx.doi.org/10.17507/jltr.0606.02
Google Scholar
Liu M., 2022, Exploring the Motivation-Engagement Link: The Moderating Role of Positive Emotion, “Journal for the Psychology of Language Learning”, Vol. 4, p. 1–18. https://doi.org/10.52598/jpll/4/1/3
Google Scholar
Lo C.F., Lin C.H., 2020, The Impact of English Learning Motivation and Attitude on Well-Being: Cram School Students in Taiwan, “Future Internet”, No. 12(8), p. 1–15. https://doi.org/10.3390/fi12080131
Google Scholar
Łozińska O., 2009, Nauka języka polskiego w Lwowskiej Akademii Komercyjnej, „Postscriptum Polonistyczne”, No. 1 (3), p. 285–292.
Google Scholar
Makiejew A., Morgun K., Buzuk A., 2009, Analiza motywacji nauki dodatkowego języka obcego na uczelni technicznej, „Postscriptum Polonistyczne”, No. 1 (3), p. 277–283.
Google Scholar
Mierzwa E., 2019, Foreign Language Learning and Teaching Enjoyment, “Journal of Education Culture and Society”, Vol. 10, No. 2, p. 170–188. https://doi.org/10.15503/jecs20192.170.188
Google Scholar
Nikitina L., 2019, Do Country Stereotypes Influence Language Learning Motivation? A Study Among Foreign Language Learners in Malaysia, “Moderna Sprak”, No. 113(1), p. 58–79. https://doi.org/10.58221/mosp.v113i1.7624
Google Scholar
Noels K. et al., 2019, Motivation and the Support of Significant Others across Language Learning Contexts, “International Association for the Psychology of Language Learning (IAPLL) Journal for the Psychology of Language Learning”, Issue 1, p. 106–141.
Google Scholar
Omulecka A., Sajenczuk E., 1988, O Motywacji Uczenia się Języka Polskiego w Studium Języka Polskiego w Łodzi, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, No. 1, p. 5–21.
Google Scholar
Padzik D., 2023, Rola Pierwszej Lekcji w Procesie Nauki Języków Obcych, „Języki Obce w Szkole”, No. 1, p. 115–121. https://doi.org/10.47050/jows.2023.1.115–121
Google Scholar
Piccardo E. et al., 2011, Empowering Language Professionals. Pathways through Assessing, Learning and Teaching in the CEFR, Graz.
Google Scholar
Szulc-Kurpaska M., 2015, A Blessing or a Curse? Introducing Autonomy to Third-Year BA Students, “Konińskie Studia Językowe”, No. 3, p. 327–347.
Google Scholar
Śmiałek E., 2021, Kilka Słów o Relacjach w Procesie Nauczania, „Języki Obce w Szkole”, No. 3, p. 119–125. https://doi.org/10.47050/jows.2021.3.119-125
Google Scholar
Tsai N., 2022, Learning Polish with Duolingo: A Case Study in Taiwanese Academic Setting, “Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, No. 29, p. 31–52. https://doi.org/10.18778/0860-6587.29.03
Google Scholar
Tsai N., 2023a, Language Learning Strategies Applied by a Taiwanese University Student Mastering Polish with Duolingo, “Hsing Wu University Journal”, No. 68, p. 1–24.
Google Scholar
Tsai N., 2023b, No Rewards on the Way: Studying Polish with Duolingo by a Taiwanese Student – Learning Strategies and the App Appropriability, “Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, No. 30, p. 163–188. https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.11
Google Scholar
Ushioda E., Dörnyei Z., 2017, Beyond Global English: Motivation to Learn Languages in a Multicultural World: Introduction to the Special Issue, “The Modern Language Journal”, No. 101, No. 3, p. 451–454. https://doi.org/10.1111/modl.12407
Google Scholar
Using the CEFR: Principles of Good Practice, 2011, Cambridge. [17.06.2023]
Google Scholar
Yilmaz O., Sahan G., 2023, A Study on the Motivation Levels and Problems in the Language Learning for Higher Education Learners, “World Journal of Education”, Vol. 13, No. 1, p. 1–13. https://doi.org/10.5430/wje.v13n1p1
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Wersje
- 2024-10-04 - (2)
- 2024-09-06 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.