Distortion and other failures of poets. Leśmian’s poetological project in the light of the reading of „Przygody Sindbada Żeglarza” (The Adventures of Sinbad the Sailor)
DOI:
https://doi.org/10.18778/2299-7458.07.14Keywords:
Leśmian Bolesław, literary fable, poet as a literary hero, auto-thematism in literature, philosophy of poetry, „Przygody Sindbada Żeglarza”Abstract
The paper is aimed at tracing the motif of the poet’s failure in the context of the poetological project, articulated most vividly by Bolesław Leśmian in his literary essays, but also developed in numerous poems with auto-thematic threads. The author proposes a peripheral perspective, placing in the centre of his deliberations the most ill-fated poet from the gallery of artists evoked by Leśmian, Sinbad’s uncle Tarabuk from Przygody Sindbada Żeglarza (The Adventures of Sinbad the Sailor) (1913). Even though this early literary fable tends to be treated as a marginal text in the poet’s literary output, it does contain in its core many elements which are important for his literary views. One of them is, for instance, the vision of a poet who strives to translate the rhythm of nature translate into the rhythm of his melodious verse, yet continues to experience failures of different types: the fruits of his labour undergo destruction, and subsequent methods of preserving poetry distort the author’s original intention. The paper contains elements of polemics with the essay entitled Wuj Tarabuk i nędza pisania (Uncle Tarabuk and the misery of writing) by Ryszard Koziołek.
Downloads
References
Agamben G., Parodia, [w:] G. Agamben, Profanacje, przeł. i wstępem opatrzył M. Kwaterko, Warszawa 2006.
Google Scholar
Błoński J., Bergson a program poetycki Bolesława Leśmiana, [w:] Studia o Leśmianie, red. M. Głowiński, J. Sławiński, Warszawa 1971.
Google Scholar
Chlebnikow W., O wierszach, [w:] W. Chlebnikow, Włamanie do wszechświata. Poezja i proza, wybór i przekład A. Kamieńska i J. Śpiewak, Kraków 1972.
Google Scholar
Cieślak T., Bóg i świat w poezji Bolesława Leśmiana, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 1998, z. 1.
Google Scholar
Czabanowska-Wróbel A., Baśń w literaturze Młodej Polski, Kraków 1996.
Google Scholar
Czabanowska-Wróbel A., Złotnik i śpiewak. Poezja Leopolda Staffa i Bolesława Leśmiana w kręgu modernizmu, Kraków 2009.
Google Scholar
Dembińska-Pawelec J., Bolesław Leśmian – światopogląd rytmiczny, [w:] J. Dembińska-Pawelec, „Poezja jest sztuką rytmu”. O świadomości rytmu w poezji polskiej dwudziestego wieku (Miłosz – Rymkiewicz – Barańczak), Katowice 2010.
Google Scholar
Dentith S., Parody, Londyn–Nowy Jork 2005.
Google Scholar
Głowiński M., Wprowadzenie, [do działu:] Przekłady. Francuska krytyka tematyczna, „Pamiętnik Literacki” 1971, z. 2, s. 174.
Google Scholar
Głowiński M., Zaświat przedstawiony. Szkice o poezji Bolesława Leśmiana. Prace wybrane, t. 4, Kraków 1998.
Google Scholar
Gorczyńska M., Miejsca Leśmiana. Studium topiki krytycznoliterackiej, Kraków 2011.
Google Scholar
Grodzki B., Leśmianowska baśń nowoczesna. O „Przygodach Sindbada Żeglarza” Bolesława Leśmiana, Lublin 2012.
Google Scholar
Igliński G., Magia serca i słowa w modernistycznych snach i wizjach, Warszawa 2005.
Google Scholar
Kluba A., Autoteliczność, referencyjność, niewyrażalność. O nowoczesnej poezji polskiej (1918–1939), wyd. 2, Toruń 2014.
Google Scholar
Koziołek R., Wuj Tarabuk i nędza pisania, [w:] R. Koziołek, Znakowanie trawy albo praktyki filologii, Katowice 2011.
Google Scholar
Leśmian B., Dzieła wszystkie, t. 2. Szkice literackie, zebrał i opracował J. Trznadel, Warszawa 2011.
Google Scholar
Leśmian B., Poezje zebrane, t. 1 i 2, Warszawa 2017.
Google Scholar
Leśmian B., Przygody Sindbada Żeglarza, Kraków 1950.
Google Scholar
Markowski M.P., Polska literatura nowoczesna. Leśmian, Schulz, Witkacy, Kraków 2007.
Google Scholar
Mitosek Z., Mimesis. Zjawisko i problem, Warszawa 1997.
Google Scholar
Opacki I., Poetyckie dialogi z kontekstem, Katowice 1979.
Google Scholar
Platon, Fajdros, przeł. W. Witwicki, Kęty 2002.
Google Scholar
Próchnicki W., U początków poetyki Leśmiana, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Historycznoliterackie” 1977, z. 36.
Google Scholar
Simmel G., Transcendencja życia, [w:] G. Simmel, Filozofia życia. Cztery rozdziały metafizyczne, przeł. M. Tokarzewska, wstęp S. Borzym, Warszawa 2007.
Google Scholar
Szkoła Genewska w krytyce. Antologia, wybór H. Chudak i in., Warszawa 1998.
Google Scholar
Śniedziewski P., „Treść, gdy w rytm się stacza”. Leśmian i symboliczna fascynacja rytmem, „Pamiętnik Literacki” 2006, z. 3.
Google Scholar
Wawryk J., Wokół Leśmianowskich baśni dla dzieci, Wrocław 2013.
Google Scholar
Woźniak-Łabieniec M., Metamorfozy Leśmianowskiego człowieka (zarys problematyki), [w:] Twórczość Bolesława Leśmiana. Studia i szkice, red. T. Cieślak, B. Stelmaszczyk, Kraków 2000.
Google Scholar
Wójcik T., Rytm w światopoglądzie Bolesława Leśmiana, „Przegląd Humanistyczny” 1995, nr 1.
Google Scholar
Zimand R., Preliminaria do klechd Leśmiana, [w:] Studia o Leśmianie, red. M. Głowiński, J. Sławiński, Warszawa 1971.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.