Venice in Poetry and Prose: Adam Wiedemann’s Visit to the City
DOI:
https://doi.org/10.18778/2299-7458.09.10Słowa kluczowe:
Venice, city, spectre, palimpsest, Adam WiedemannAbstrakt
The main aim of the article is to identify key interpretation issues in two texts by Adam Wiedemann. Both texts feature contemporary literary pictures of visits to Venice – the Polish author wrote a short story (Sens życia. Opowiadanie śródziemnomorskie, 1998) and a poem (Tramwaj na Lido, 2015) about his journeys to Italy. Those textual visions of the urban space of Venice show that Wiedemann is fully aware of many similar attempts made earlier yet still strives to stress his distinctness, creating a record of meetings of the contemporary visitor with the unique phenomenon of the unusual urban phenomenon.
Pobrania
Bibliografia
Agamben, Giorgio. “On The Uses and Disadvantages of Living Among Specters.” In Nudities. Stanford: Stanford University Press, 2011. Accessed October 5, 2020. http://www.carouselvenezia.eu/letture/giorgio-agamben-cadaverous.html
Google Scholar
Calvino, Italio. Invisible Cities. Translated by William Weaver, Warsaw 1975. Accessed October 7, 2020. https://www.goodreads.com/work/quotes/68476-le-citt-invisibili
Google Scholar
Czaja, Dariusz. “Wenecja jako widmo.” In: Inne przestrzenie, inne miejsca. Mapy i terytoria, edited by Dariusz Czaja, 123–142. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2013.
Google Scholar
Dutka, Elżbieta. Pytania o miejsce. Sondowanie topografii literackich XX i XXI wieku. Krakow: Universitas, 2019.
Google Scholar
Girard, René. Szekspir. Teatr zazdrości. Translated by Barbara Mikołajewska, Warsaw: KR, 1996.
Google Scholar
Herling-Grudziński, Gustaw. “Portret wenecki.” In Gorący oddech pustyni, 90–127. Warsaw: Czytelnik, 1997.
Google Scholar
Mann, Thomas. “Death in Venice.” In Death in Venice and Seven Other Stories. Translated by Helen Tracy Lowe-Porter, 27. New York: Random House, 1989.
Google Scholar
Morawiec, Arkadiusz. Horror metaphysicus, czyli banalizm rzekomy. Uwagi o prozie Adama Wiedemanna. Accessed October 5, 2020. http://culture.pl/pl/artykul/horror-metaphysicus-czyli-banalizm [access: 15.12.2019]
Google Scholar
Mrożek, Sławomir. “Moniza Clavier. Romans.” In Opowiadania 1974–1979, 146–192. Warsaw: Oficyna Literacka Noir sur Blanc, 1995.
Google Scholar
Pawlikowska-Jasnorzewska, Maria. Poezje zebrane, vol. 2. Edited by Aleksander Madyda. Toruń: Aldo, 1993, 7.
Google Scholar
Sennet, Richard, “Lęk przed dotykiem. Żydowskie getto w renesansowej Wenecji.” In Ciało i kamień. Człowiek i miasto w cywilizacji Zachodu. Translated by M. Konikowska, 171–201. Gdańsk: Marabut, 1996.
Google Scholar
Shakespeare, William. The Merchant of Venice. Accessed October 5, 2020, https://www.opensourceshakespeare.org/views/plays/play_view.php?WorkID=merchantvenice&Act=1&Scene=1&Scope=scene
Google Scholar
Shakespeare, William. The Tragedy of Othello, the Moor of Venice. Accessed October 5, 2020. https://www.opensourceshakespeare.org/views/plays/play_view.php?WorkID=othello&Act=1&Scene=3&Scope=scene
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-476-05728-0_17054-1
Wieczorkiewicz, Anna. Apetyt turysty. O doświadczaniu świata w podróży. Krakow: Universitas, 2012.
Google Scholar
Wiedemann, Adam. Poczytalność. Przygody literackie. Wrocław: Warstwy, 2016, 10.
Google Scholar
Wiedemann, Adam. Sęk Pies Brew. Warsaw: W.A.B. 1998.
Google Scholar
Wiedemann, Adam. Tramwaj na Lido. Accessed October 5, 2020. http://www.poecipolscy.pl/poezja/prezentacja/adam-wiedeman [access: 6.01.2020].
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.