Dzieło jako proces. Wokół spójności tekstów Tadeusza Różewicza
DOI:
https://doi.org/10.18778/2299-7458.06.08Słowa kluczowe:
Tadeusz Różewicz, spójność tekstu literackiego, proces twórczy, recykling literackiAbstrakt
Artykuł poświęcony jest analizie twórczości Tadeusza Różewicza, rozpatrywanej ze względu na zagadnienie spójności tekstu. Utwory Różewicza sprawiają wrażenie otwartych w tym sensie, że nie zamykają się w jednej formie, którą można by uznać za ostateczną, ale wciąż ewoluują, publikowane w kolejnych tomikach lub w dwóch równolegle drukowanych wersjach, rękopiśmiennej i sprawiającej wrażenie ostatecznej. Autor wykracza w swojej twórczości poza ramy gatunków literackich czy stylu artystycznego, a także poza sferę tekstu, którą można zidentyfikować z jego głosem, i twórczo wykorzystuje elementy gotowych wypowiedzi użytkowych. Pozwala to wskazać w jego twórczości dominację dwu strategii tekstotwórczych: eksponowaniu procesualności tworzenia i literackiego recyklingu polegającego na eksperymentalnym przetwarzaniu języka nieartystycznego. Utwory Różewicza, pozornie otwarte, labilne i nietrwałe, w istocie tworzą jednak całościową i spójną koncepcję literackości. Trudno ją uchwycić w analizie pojedynczego utworu czy nawet całego tomiku, tę właściwość pisarstwa Różewicza ujawnia całościowe spojrzenie na jego dorobek. Znaczenia w jego utworach formują się nie tyle w obrębie pojedynczego tekstu, ile między różnymi jego wariantami, a więc znaczące są tu i teksty, i łączące je relacje. Otwierając kompozycję swoich utworów, Różewicz projektuje lekturę wielokierunkową, skontekstualizowaną, równoległą i zespajającą rozproszone w całym dorobku wersje utworu w jedną złożoną całość. Sankcjonuje tym samym swój otwarty warsztat pracy nad tekstem jako metaliteracki problem, przedmiot reprezentacji i zarazem integralny składnik utworu literackiego, a samo dzieło traktuje jako dynamiczny proces, a nie strukturę zamkniętą w scalających utwór formach. Teoretycznym punktem odniesienia moich rozważań jest koncepcja zamiennika gatunkowego Kazimierza Wyki, koncepcje spójności tekstu Marii Renaty Mayenowej i Włodzimierza Boleckiego oraz założenia krytyki genetycznej.
Pobrania
Bibliografia
Biasi P.M. de, Genetyka tekstów, przeł. F. Kwiatek, M. Prussak, Warszawa 2015.
Google Scholar
Bolecki W., Pre-teksty i teksty. Z zagadnień związków międzytekstowych w literaturze polskiej XX wieku, Warszawa 1998.
Google Scholar
Bolecki W., Spójność tekstu (literackiego) jest konwencją, [w:] Teoretycznoliterackie tematy i problemy, red. J. Sławiński, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk, Łódź 1986.
Google Scholar
Bukowiecka M., „Tarcza z pajęczyny” z daleka i z bliska. Intertekstualność kolażu literackiego, [w:] Projekt na daleką metę. Prace ofiarowane Ryszardowi Nyczowi, red. Z. Łapiński, A. Nasiłowska, Warszawa 2016.
Google Scholar
Jaworski S., „Piszę, więc jestem”. O procesie twórczym w literaturze, Kraków 1993.
Google Scholar
Kunz T., Strategie negatywne w poezji Tadeusza Różewicza. Od poetyki tekstu do poetyki lektury, Kraków 2005.
Google Scholar
Mitosek Z., Krytyka genetyczna, [w:] Z Mitosek, Teorie badań literackich, Warszawa 1995.
Google Scholar
Prussak M., „Robigus zjada żelazny nożyk”, „Teksty Drugie” 2014, nr 3, s. 61.
Google Scholar
Różewicz T., Dramat. Utwory zebrane, Wrocław 2005.
Google Scholar
Różewicz T., Kup kota w worku (work in progress), Wrocław 2008.
Google Scholar
Różewicz T., Poezja. Utwory zebrane, Wrocław 2006.
Google Scholar
Różewicz T., Proza. Utwory zebrane, Wrocław 2003.
Google Scholar
Różewicz T., To i owo, Wrocław 2012.
Google Scholar
Różewicz T., Zawsze fragment, Wrocław 1996.
Google Scholar
Różewicz T., Zawsze fragment. Recycling, Wrocław 1998.
Google Scholar
Skrendo A., Przodem Różewicz, Warszawa 2012.
Google Scholar
Skrendo A., Tadeusz Różewicz i granice literatury. Poetyka i etyka transgresji, Kraków 2002.
Google Scholar
Wyka K., Problem zamiennika gatunkowego, [w:] K. Wyka, Różewicz parokrotnie, oprac. M. Wyka, Warszawa 1977.
Google Scholar
Wysłouch S., Literatura a sztuki wizualne, Warszawa 1994.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.