Convention on the Rights of the Child and the Realization of the Rights of the Child with Disabilities in Peer Relations

Authors

  • Grażyna Mikołajczyk-Lerman Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Instytut Socjologii, Katedra Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.13.4.03

Keywords:

Convention on the Rights of the Child, child with disabilities, realization of the rights, peer relationships

Abstract

The reflections at hand are part of the modern discourse on the social approach to disability, where special attention is paid to the issue of citizenship and the realization of the rights of people with disabilities, including children. This article on the implementation of the rights of children with disabilities is to show, first of all, how Poland implements the UN Convention on the Rights of the Child in the light of periodic reports on the implementation of the Convention. The analysis of the opinions of children with disabilities and their disability is to show how they understand the rights of the child that are most important to them and what are the barriers to implementing these rights in everyday life. The theoretical framework of the analysis is the basic thesis of the broader social-relational theories of disability with regard to the rights-based approach, as well as the modern concept of childhood.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Grażyna Mikołajczyk-Lerman, Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Instytut Socjologii, Katedra Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej

Doktor habilitowana, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Łódzkiego, pełni funkcję zastępcy dyrektora Instytutu Socjologii. Główne zainteresowania badawcze to socjologia rodziny, socjologia niepełnosprawności i prawa dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem realizacji praw dziecka niepełnosprawnego i jego rodziny.

References

Berghman Jos (1995) Social Exclusion in Europe: Policy Context and Analytical Framework [w:] G. Room, ed., Beyond the Threshold. Bristol: Policy Press, s. 10–28.
Google Scholar

Corsaro William (2005) The Sociology of Childhood. Thousand Oaks, London, New Delhi: Sage Publications.
Google Scholar

Czyż Elżbieta (2002) Prawa dziecka. Warszawa: Helsińska Fundacja Praw Człowieka.
Google Scholar

Davis John M. (2004) Disability and Childhood: Deconstructing the Stereotypes [w:] J. Swain i in., eds., Disabling Barriers – Enabling Environments. London: SAGE Publications, s. 142–148.
Google Scholar

Gronowska Bożena, Jasudowicz Tadeusz, Mik Cezary (1994) O prawach dziecka. Toruń: Wydawnictwo Comer.
Google Scholar

Jenks Chris (2008) Socjologiczne konstrukty dzieciństwa [w:] M. J. Kehily, red., Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem. Kraków: Wydawnictwo WAM, s. 111–133.
Google Scholar

Komitet Praw Dziecka (2006) Komentarz ogólny nr 9: Prawa dzieci niepełnosprawnych. 43. sesja, Genewa, 11–29 września 2006 r.
Google Scholar

Komitet Praw Dziecka. Uwagi końcowe do połączonych trzeciego i czwartego sprawozdania okresowego Polski. Przyjęte przez Komitet na 17. sesji (14 września- październik 2015) (tłumaczenie opracowano na zlecenie Rzecznika Praw Dziecka) [dostęp 8 maja 2016 r.]. Dostępny w Internecie: brpd.gov.pl/sites/default/files/crc_c_pol_co_3-4_21922_e_pl.doc.
Google Scholar

Konwencja o prawach dziecka (1989) ONZ, Dz. U. z 23 grudnia 1991 r. Nr 120, poz. 526.
Google Scholar

Kwak Anna, Mościskier Andrzej (2002) Rzeczywistość praw dziecka w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar

Maciejewska-Mroczek Ewa i in. (2016) Kodeks dobrych praktyk w badaniach z dziećmi prowadzonych z perspektywy nauk społecznych (w tym interdyscyplinarnych childhood studies, etnografii, antropologii kulturowej, socjologii) [dostęp 20 marca 2017 r.]. Dostępny w Internecie: http://childhoods.uw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/22/2016/04/kodeks_dobrych_praktyk_IZBnD.pdf.
Google Scholar

Mikołajczyk-Lerman Grażyna (2013) Między wykluczeniem a integracją – realizacja praw dziecka niepełnosprawnego i jego rodziny. Analiza socjologiczna. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Nanda B. P. (2008) School Without Walls in 21st Century. New Delhi: Mittal Publications.
Google Scholar

Prout Alan, James Allison (1997) A New Paradigm for the Sociology of Childhood? Provenance, Promise and Problems [w:] A. James, A. Prout, eds. Constructing and Reconstructing Childood: Contemporary Issues in the Sociological Study of Childhood. New York: Routledge Falmer, s. 7‒33.
Google Scholar

Soroka-Fedorczuk Anetta (2007) Osoby niepełnosprawne w opiniach dzieci. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Sprawozdanie okresowe Polski (2002) 31 sesja Komitetu Praw Dziecka ONZ, posiedzenie 827 i 828 dnia 1 października 2002 roku, CRC/C/15/Add.194 [dostęp 10 lipca 2012 r.]. Dostępny w Internecie: http://www/men.waw.pl.
Google Scholar

Szymańczak Jolanta (1999) Konwencja o prawach dziecka ONZ Uwagi o realizacji konwencji przez Rzeczpospolitą Polską, Informacja 684 [dostęp 12 czerwca 2012 r.]. Dostępny w Internecie: http://biurose.sejm.gov.pl/teksty/i-684.htm#prz4.
Google Scholar

Thomas Carol (2007) Sociologies of Disability and Illness. Contested Ideas in Disability Studies and Medical Sociology. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Google Scholar

Woodhead Mary (2008) Prawa dziecka, czyli nowa zasada powszechna. „Dzieci w Europie”, t. 13, nr 1 [dostęp 10 października 2011 r]. Dostępny w Internecie: http://www.frd.org.pl/dzieciweuropie/dwe13.pdf.
Google Scholar

Published

2017-12-28

How to Cite

Mikołajczyk-Lerman, G. (2017). Convention on the Rights of the Child and the Realization of the Rights of the Child with Disabilities in Peer Relations. Przegląd Socjologii Jakościowej, 13(4), 30–47. https://doi.org/10.18778/1733-8069.13.4.03