The Role of Emotions in Mediator’s Work in Collective Dispute Resolution
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.9.2.07Keywords:
emotions in organization, organizational conflict, collective dispute, mediationsAbstract
The presented paper is focused on the role of emotions in mediator’s work in collective dispute resolution between trade unions and employers. Conflict situations often generate very intensive emotions which are a difficult challenge for a mediator. The main problems he has to face are as follows: when to allow free and uncontrolled emotion expressions, including negative emotions, and when mediator should try to mitigate these expressions? Can a mediator afford to express his own emotions and when he should try to hide them? Evaluation of the level of intensity of emotions exposure in the context of organizational culture is another problem to be presented in this paper. The abovementioned problems will be elaborated in the perspective of Bush’s and Folger’s Model of Transformative Mediation. The sociological base for this analysis will be Erving Goffman dramaturgical theory and Arlie Russell Hoshschild’s approach.
Downloads
References
Andreski Stanisław (1992) Maxa Webera olśnienia i pomyłki. Przełożył Kazimierz Z. Sowa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Andreski Stanisław (2002) Czarnoksięstwo w naukach społecznych. Przełożyli Stanisław Andreski, Jan Sowa. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar
Baruch Bush Robert A., Folger Joseph P. (2005) The Promise of Mediation: The Transformative Approach to Conflict. San Francisco: Jossey-Bass.
Google Scholar
Bazerman Max H., Neale Margaret E. (1997) Negocjując racjonalnie. Przełożyła Magdalena Kunicka. Olsztyn: Polskie Towarzystwo Psychologiczne; „Libra”.
Google Scholar
Burdziej Stanisław (2011) Niektóre problemy z tłumaczeniem Frame Analysis Ervinga Goffmana – perspektywa tłumacza [dostęp 2.11.2012 r.]. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 7, nr 2, s. 46–56. Dostępny w Internecie www.przegladsocjologiijakosciowej.org
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.7.2.04
Cloke Kenneth (2001) Mediating Dangerously. The Frontiers of Conflict Resolution. San Francisco: Jossey-Bass.
Google Scholar
Cohen Orna, Dattner Naomi, Luxemburg Abron (1999) The Limits of the Mediator’s Neutrality. „Mediation Quarterly”, vol. 16, no. 4, s. 341–348.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/crq.3900160404
van Ginkel Eric (2004) The Mediator as a Face Giver. „Negotiation Journal”, vol. 20, no. 4, s. 475–487.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1571-9979.2004.00039.x
Goffman Erving (2008) Człowiek w teatrze życia codziennego. Przełożyli Helena Datner-Śpiewak i Paweł Śpiewak. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Google Scholar
Goffman Erving (2010) Analiza ramowa. Esej z organizacji doświadczenia. Przełożył Stanisław Burdziej. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.
Google Scholar
Goleman Daniel (2007) Inteligencja emocjonalna. Przełożył Andrzej Jankowski. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.
Google Scholar
Hochschild Arlie R. (2009) Zarządzanie emocjami. Komercjalizacja ludzkich uczuć. Przełożył Jacek Konieczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Katz Jameson Jessica, Bodtker Andrea M., Jones Tricia S. (2006) Like Talking to a Brick Wall: Implications of Emotion Metaphors for Mediation Practice. „Negotiation Journal”, vol. 22, no. 1, s. 199–207.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1571-9979.2006.00095.x
Kemper Theodore K. (2005) Modele społeczne w wyjaśnianiu emocji [w:] Michael Lewis, Jeannette M. Haviland-Jones, eds., Psychologia emocji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Przełożyła Magdalena Kacmajor, s. 72–87.
Google Scholar
Konecki Krzysztof T. (2000) Studium przypadku, „Master of Business Administration”, nr 5, s. 45–49.
Google Scholar
Konecki Krzysztof T. (2009) Odwoływalne „prawo utraty twarzy” a odwaga. Kilka uwag o niewspółmierności tego, co odczuwamy z tym, co wypada nam robić, „Zeszyty Karmelitańskie” t. 47, nr 2, s. 69–73.
Google Scholar
Kristensen Henrik, Gärling Tommy (1997) The Effects of Anchor Points and Reference Points on Negotiation Process and Outcome. „Organizational Behavior and Human Decision Processes”, vol. 71, no. 1, s. 85–94.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1006/obhd.1997.2713
Krokowski Marcin, Rydzewski Piotr (2002) Zarządzanie emocjami: inteligencja emocjonalna. Vademecum użytkownika. Łódź: Imperia.
Google Scholar
Lipińska-Grobelny Agnieszka, red., (2007) Klimat organizacyjny i jego konsekwencje dla funkcjonowania pracowników. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Pawłowska Beata (2012) Emotions Management in Organizations [w:] Csaba Balint Illes, ed., Human Resource Management and Corporate Competitiveness. Gödöllő: Szent Istvan University Publishing, s. 328–340.
Google Scholar
Putnam Linda L., Holmer Majia (1992) Framing, Reframing, and Issue Development [w:] Linda L. Putnam i Michael E. Rollof, eds., Communication and Negotiation. Newbury Park: Sage Publications, s. 127–155.
Google Scholar
Rivera Lauren A. (2010) Status Distinctions in Interaction: Social Selection and Exclusion at an Elite Nightclub. „Qualitative Sociology”, vol. 33, no. 3, s. 229–255.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s11133-010-9152-2
Selye Hans (1977) Stres okiełznany. Przełożył Tomasz Zalewski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Smilovitz Joshua (2008) Emotions in Mediation: Disputant Perception of the Mediator. Antwerp: Netherlands Institute of International Relations “Clingendael”.
Google Scholar
Solomon Robert C. (2005) Filozofia emocji [w:] Michael Lewis, Jeannette M. Haviland-Jones, eds., Psychologia emocji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Przełożyła Magdalena Kacmajor, s. 19–20.
Google Scholar
Turner Jonathan H., Stets Jan E. (2009) Socjologia emocji. Przełożyła Marta Bucholc. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.