Instrumentalizacja i kapitalizacja edukacji w postawach wielkomiejskich młodych dorosłych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.15.4.04

Słowa kluczowe:

edukacja, młodzi dorośli, wchodzenie w dorosłość

Abstrakt

Artykuł prezentuje wnioski z badań jakościowych dotyczących edukacyjnych uwarunkowań osiągania pełnej dorosłości przez młodych dorosłych Polaków. U jego podstaw leży założenie, że w trakcie procesu wchodzenia w dorosłość edukacja odgrywa kluczową rolę w usamodzielnianiu się jednostek w stosunku do innych sfer życia – przede wszystkim zawodowej, ale i rodzinnej czy mieszkaniowej. Zwłaszcza wykształcenie jest często postrzegane jako warunek osiągnięcia sukcesu na rynku pracy, co z kolei warunkuje wybór odpowiedniej ścieżki edukacyjnej. Celem artykułu jest ustalenie miejsca edukacji w strategiach życiowych współczesnych młodych dorosłych. Jakie są postawy młodych wobec edukacji? Czy rzeczywiście ich wybory edukacyjne podyktowane są jedynie wymogami rynku pracy? Prezentowane wyniki badań opierają się na serii wywiadów pogłębionych z młodymi Polakami w wieku 25–34 lata z dużego polskiego miasta oraz zogniskowanych wywiadach grupowych (fokusach) z przedstawicielami otoczenia instytucjonalnego – lokalnej administracji publicznej i instytucji polityki społecznej.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogramy autorów

Agnieszka Dziedziczak-Foltyn - Uniwersytet Łódzki, Instytut Socjologii, Katedra Socjologii Sztuki i Edukacji, ul. Rewolucji 1905 r. 41/43, 90-214 Łódź

Agnieszka Dziedziczak-Foltyn, dr hab., adiunkt w Katedrze Socjologii Sztuki i Edukacji na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Jej zainteresowania naukowe obejmują także szeroko rozumianą socjologię edukacji oraz relacje między kształceniem a rynkiem pracy. Autorka wielu publikacji z zakresu problematyki szkolnictwa wyższego, zwłaszcza polityki szkolnictwa wyższego i reform tego sektora. Od 2014 r. zajmuje się naukowo i praktycznie tutoringiem akademickim. W badaniach wykorzystuje metody jakościowe, przede wszystkim analizę danych zastanych związanych z debatą publiczną o szkolnictwie wyższym.

Marcin Gońda - Uniwersytet Łódzki, Instytut Socjologii, Katedra Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej, ul. Rewolucji 1905 r. 41/43, 90-214 Łódź

Marcin Gońda, dr, adiunkt w Katedrze Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Autor szeregu publikacji dotyczących procesów migracyjnych, polityk państwa wobec migracji i integracji cudzoziemców, polityk publicznych wobec grup defaworyzowanych czy internacjonalizacji szkolnictwa wyższego. Jego zainteresowania obejmują problematykę migracji, mniejszości narodowych. W badaniach wykorzystuje metody jakościowe, w tym podejście biograficzne.

Bibliografia

Alheit Peter (2011) Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się. „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3(55), s. 7–21.
Google Scholar

Andrejczuk Magdalena (2017) Prekariat a „pokolenie y” – zjawisko prekaryjności młodych pracowników. „Kultura i Rozwój”, nr 2(3), s. 51–67.
Google Scholar

Badora Barbara (2017) Zadowolenie z życia. „CBOS. Komunikat z badań”, nr 3 [dostęp 31 maja 2019 r.]. Dostępny w Internecie: https://cbos.pl/SPISKOM.POL/2017/K_003_17.PDF
Google Scholar

Baran Małgorzata, Kłos Monika (2014) Pokolenie Y – prawdy i mity w kontekście zarządzania pokoleniami. „Marketing i Rynek”, nr 5, s. 923–929.
Google Scholar

Bourdieu Pierre (1986) The Forms of Capital [w:] J. G. R ichardson, ed., Handbook of Theory and Research for Sociology of Education. New York, Westport, Connecticut, London: Greenwood Press, s. 241–258.
Google Scholar

Czapiński Janusz (2008) Kapitał ludzki i kapitał społeczny a dobrobyt materialny. Polski paradoks. „Zarządzanie Publiczne”, nr 2(4), s. 5–28.
Google Scholar

Domański Henryk (2006) Wpływ wykształcenia na zawód [w:] Henryk Domański, Antonina Ostrowska, Paweł B. Sztabiński, red., W środku Europy? Wyniki Europejskiego Sondażu Społecznego. Warszawa : Wydawnictwo IFIS PAN, s. 27–50.
Google Scholar

Domański Henryk i in. (2016) Ścieżki edukacyjne a zdolności i pozycja społeczna, „Studia Socjologiczne”, nr 1(220), s. 67–98.
Google Scholar

Doray Pierre i in. (2009) Educational pathways: Some key concepts. The Canada Millennium Scholarship Foundation [dostęp 31 maja 2019 r.]. Dostępny w Internecie: https://cirst.openum.ca/files/sites/83/2016/11/TransitionsNote3-en-Final.pdf
Google Scholar

Dubas Elżbieta (2014) Edukacja w andragogicznych badaniach biograficznych–biografia edukacyjna [w:] Ryszard Skrzyniarz, Elżbieta Krzewska, Wioleta Zgłobicka-Gierut, red., Badanie biografii–źródła, metody, konteksty. Lublin: Wydawnictwo Episteme, s. 17–31.
Google Scholar

Dziedziczak-Foltyn Agnieszka, Gońda Marcin (2018) Młodzi dorośli jako postulowani adresaci polityki społecznej. Zarys problemu. „Polityka Społeczna”, nr 7, s. 38–43.
Google Scholar

Fenton Steve, Dermott Esther (2006) Fragmented Careers? Winners and Losers in Young Adult Labour Markets. „Work Employment and Society”, no. 20(2), s. 205–221.
Google Scholar

Gajderowicz Tomasz i in. (2015) Preferencje młodzieży względem usług edukacyjnychna poziomie wyższym [w:] Gabriela Grotkowska, Urszula Sztanderska, red., Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania wyborów osób w wieku 19-30 lat dotyczących studiowania. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych, s. 43–121.
Google Scholar

Gdula Maciej (2014) Klasa średnia i doświadczenie elastyczności. „Polityka społeczna”, nr 5–6, s. 40–45.
Google Scholar

Grotkowska Gabriela (2015) Ewolucja popytu na usługi edukacyjne w zakresie studiów wyższych w Polsce [w:] Gabriela Grotkowska, Urszula Sztanderska, red., Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania wyborów osób w wieku 19-30 lat dotyczących studiowania. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych, s. 13–22.
Google Scholar

Grotowska-Leder Jolanta, Magdalena Rek-Woźniak, Iwona Kudlińska (2016) Polityka przebiegu życia – teoretyczne i metodologiczne ramy badań nad procesem osiągania dorosłości. „Przegląd Socjologiczny”, t. 65, nr 2, s. 83–104.
Google Scholar

GUS (2011) Raport z wyników. Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2011. Warszawa. Dostęp 31 maja 2019 r. Dostępny w Internecie: https://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/lud_rapor-t_z_wynikow_NSP2011.pdf
Google Scholar

GUS (2013) Wybory ścieżki kształcenia a sytuacja zawodowa Polaków. Warszawa. Dostęp 31 maja 2019 r. Dostępny w Internecie: https://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/e_wybory_sciezki_ksztalcenia.pdf
Google Scholar

GUS (2018) Rocznik Demograficzny. Warszawa. Dostęp 31 maja 2019 r. Dostępny w Internecie: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/roczniki-statystyczne/roczniki-statystyczne/rocznik-demograficzny-2018,3,12.html
Google Scholar

Haratyk Karol, Biały Kamila (2018) Outline of the Concept of Order-generating Dimensions. A case of Hypermodernity in Polish Society of Late Capitalism. „Kultura i Społeczeństwo”, nr 4(62), s. 47–67.
Google Scholar

Haratyk Karol, Biały Kamila, Gońda Marcin (2017) Biographical meanings of work: the case of a Polish freelancer „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 13, nr 4, s. 136–159.
Google Scholar

Herbst Mikołaj (2009) Tworzenie i absorpcja kapitału ludzkiego przez miasta akademickie w Polsce. „Studia Regionalne i Lokalne”, nr 4(38), s. 21–38.
Google Scholar

Howe Neil, Strauss William (2000) Millennials Rising: The Next Great Generation. New York: Vintage Books.
Google Scholar

Ingram Helen, Schneider Anne L., Deleon Peter (2007) Social construction and policy design [w:] Paul A. Sabatier, ed., Theories of the policy process. Boulder, CO: Westview Press, s. 93–126.
Google Scholar

Jelonek Magdalena (2015) Młodzi na rynku pracy – polityka publiczna wobec wyzwań związanych z poprawą sytuacji zawodowej osób młodych [w:] Jarosław Górniak, red., Polski rynek pracy – wyzwania i kierunki działań na podstawie badań Bilans Kapitału Ludzkiego 2010–2015. Warszawa, Kraków: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, s. 41–54.
Google Scholar

Kohli Martin (1986) Social organization and subjective construction of the life-course [w:] Aage B. Sorensen, Franz E. Weinert, Lonnie R. Sherrod, eds., Human development and the life-course: Multidisciplinary perspectives. Hillsdale, NY: Lawrence Erlbaum Associates, s. 217–245.
Google Scholar

Konecki Krzysztof (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Lis Stanisław, Skuza Krzysztof (2015) Zmiany aspiracji edukacyjnych Polaków w okresie transformacji systemowej. „Optimum. Studia Ekonomiczne”, nr 3(75), s. 46–60.
Google Scholar

Lorey Isabel (2015) State of Insecurity: Government of the Precarious. London: Verso.
Google Scholar

Mrozowicki Adam (2016) Normalisation of Precariousness? Biographical Experiences of Young Workers in the Flexible Forms of Employment in Poland. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 12, nr 2, s. 94–112.
Google Scholar

Mrozowicki Adam, Karolak Mateusz, Krasowska Agata (2018) Lost in transitions? Biographical experiences and life strategies of young precarious workers in Poland. „Kultura i Społeczeństwo”, nr 4(62), s. 69–89.
Google Scholar

Nowakowska Halina (2015) Realizacja postulatów procesu bolońskiego w opiniach studentów. „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, t. 18, nr 1(69), s. 123–131.
Google Scholar

Oliwkiewicz Barbara (2016) Wynagrodzenie godziwe absolwenta studiów wyższych w Polsce w aspekcie modelu kapitału ludzkiego. „Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy”, nr 47, s. 481−491.
Google Scholar

OECD (1998) Human Capital Investment, An International Comparison. Centre for Educational Research and Innovation [dostęp 16 grudnia 2018 r.]. Dostępny w Internecie: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/9789264162891-en.pdf?expires=1544963671&id=id&accname=guest&checksum=1F1087316E822B6A195903F79D348478
Google Scholar

Pallas Aaron M. (2003) Educational Transitions, Trajectories, and Pathways [w:] Jeylan T. Mortimer, Michael J. Shanahan, eds., Handbook of the Life Course. Handbooks of Sociology and Social Research. Springer, Boston, MA, s. 165–184.
Google Scholar

Piotrowski Konrad (2013)Tożsamość osobista w okresie wkraczania w dorosłość. Sytuacja młodych osób z ruchowym ograniczeniem sprawności i ich sprawnych rówieśników. Wielichowo: TIPI.
Google Scholar

Poławski Paweł (2012) Precarious Generation on the Polish Labour Market. „Polityka Społeczna”, nr 1, s. 15–22.
Google Scholar

Róg-Ilnicka Joanna (2015) ‘Career by Choice’ or ‘Career by Chance.’ The Determinants of Flexible Professional Biographies [w:] Mrozowicki Adam, Kolasińska Elżbieta, Róg-Ilnicka Joanna, red., Forum Socjologiczne, Special Issue (Number One): Social Boundaries and Meanings of Work in the 21st-Century Capitalism. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 213–223.
Google Scholar

Sarnowska Justyna (2016) Absolwenci nauk społecznych na rynku pracy. PRACE O MŁODYCH / YOUTH WORKING PAPERS Nr 3. Warszawa: Uniwersytet SWPS.
Google Scholar

Sennett Richard (1998) The Corrosion of Character, The Personal Consequences Of Work In the New Capitalism. New York: W.W. Norton.
Google Scholar

Standing Guy (2011) The Precariat: the new dangerous class. London: Bloomsberry Academic Publishing.
Google Scholar

Szafraniec Krystyna (2011) Młodzi 2011. Warszawa: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
Google Scholar

Szulc-Obłoza Agnieszka (2017) Kształcenie osób dorosłych w Polsce jako forma inwestycji w kapitał ludzki. „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 489, s. 405–419.
Google Scholar

Tittenbrun Jacek (2014) Kolonizacja nauki i świata przez kapitał. Teoria światów równoległych w wydaniu socjologii wiedzy. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Google Scholar

Turska Elżbieta (2014) Kapitał kariery ludzi młodych: uwarunkowania i konsekwencje. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar

Wieczorek-Szymańska Anna (2010) Koncepcja kapitału ludzkiego w teorii ekonomii–przegląd wybranych podejść. „Studia i Prace WNEiZ”, nr 17, s. 157–170.
Google Scholar

Zahorska Marta (2009) Sukcesy i porażki reformy edukacji. „Przegląd Socjologiczny”, t. 58, nr 3, s. 119–142.
Google Scholar

Zandecki Aleksander (1999) Wykształcenie a jakość życia. Toruń: Wydawnictwo Edytor.
Google Scholar

Zgliczyński Wojciech (2010) Polityka edukacyjna Unii Europejskiej. „Studia BAS”, nr 2(22), s. 65–88.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-11-30

Jak cytować

Dziedziczak-Foltyn, A., & Gońda, M. (2019). Instrumentalizacja i kapitalizacja edukacji w postawach wielkomiejskich młodych dorosłych. Przegląd Socjologii Jakościowej, 15(4), 62–83. https://doi.org/10.18778/1733-8069.15.4.04