Książka Analiza dyskursu publicznego. Przegląd metod i perspektyw badawczych w optyce kartografii wiedzy metodologicznej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.15.1.10

Słowa kluczowe:

analiza dyskursu, wiedza metodologiczna, kształcenie metodologiczne, problematyzująca kultura badawcza

Abstrakt

Tekst jest efektem ukierunkowanego odczytania książki zredagowanej przez Marka Czyżewskiego, Michała Otrockiego, Tomasza Piekota i Jerzego Stachowiaka pt. Analiza dyskursu publicznego. Przegląd metod i perspektyw badawczych na tle rozważań o potrzebie rozwijania problematyzującej kultury badawczej. W kontekście innych prac z zakresu metodologii badań nad dyskursem, autorka eseju koncentruje się na dydaktycznej użyteczności publikacji, mapując wybrane elementy wiedzy metodologicznej. Szczególnie dużo miejsca poświęca problematyce i modelom analitycznym w badaniach nad dyskursem publicznym oraz identyfikacji celów i przedmiotów zainteresowań charakterystycznych dla zaprezentowanych w książce perspektyw badawczych.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Helena Ostrowicka - Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, ul. Chodkiewicza 30, 85-064 Bydgoszcz

Helena Ostrowicka, dr habilitowana w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, profesor Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. W badaniach koncentruje się na eksploracji perspektywy postfoucaultowskiej w analizach dyskursu, relacji wiedzy i władzy w trzech instytucjonalnych kontekstach: edukacji, polityki i mediów. Ostatnio zajmuje się problematyką dyskursywnych wymiarów reformowania szkolnictwa wyższego i nauki w Polsce.

Bibliografia

Bauman Teresa (2013) Kompetencje badawcze a świadomość metodologiczna [w:] Teresa Bauman, red., Praktyka badań pedagogicznych. Kraków: Impuls, s. 81−157.
Google Scholar

Czachur Waldemar, Kulczyńska Agnieszka, Kumięga Łukasz, red. (2016) Jak analizować dyskurs? Perspektywy dydaktyczne. Kraków: Universitas.
Google Scholar

Czyżewski Marek i in., red. (2017a) Analiza dyskursu publicznego. Przegląd metod i perspektyw badawczych. Warszawa: Wydawnictwo SEDNO.
Google Scholar

Czyżewski Marek i in., red. (2017b) Polskie sprawy 1945−2015. Warsztaty analizy dyskursu. Warszawa: Wydawnictwo SEDNO.
Google Scholar

Deleuze Gilles, Guattari Félix (1988) Kłącze. Przełożył Bogdan Banasiak. „Colloquia Communia”, nr 1−3, s. 221−238.
Google Scholar

Ostrowicka Helena (wstęp, wybór i opracowanie) (2018) Analiza dyskursu w badaniach szkolnictwa wyższego. Warszawa: Wydawnictwo SEDNO.
Google Scholar

Piekarski Jacek (2016) Uwagi o praktyce kształcenia pedagogów w zakresie metod badawczych. „Ruch Pedagogiczny”, nr 2, s. 47−109.
Google Scholar

Rybicka Elżbieta (2013) Mapy. Od metafory do kartografii krytycznej. „Teksty drugie”, nr 4, s. 30−47.
Google Scholar

Szmidt Krzysztof J. (2010) Geneza pytań problemowych w badaniach pedagogicznych: dziedziczenie, odkrycie, zredefiniowanie [w:] Jacek Piekarski, Danuta Urbaniak-Zając, Krzysztof J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 175−189.
Google Scholar

White Patrick (2013) Who’s afraid of research questions? The neglect of research questions in the methods literature and a call for question-led methods teaching. „International Journal of Research & Method in Education”, vol. 36 (3), s. 213−227, DOI: 10.1080/1743727X.2013.809413
Google Scholar

Wodak Ruth, Krzyżanowski Michał, red. (2011) Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-05-15

Jak cytować

Ostrowicka, H. (2019). Książka Analiza dyskursu publicznego. Przegląd metod i perspektyw badawczych w optyce kartografii wiedzy metodologicznej. Przegląd Socjologii Jakościowej, 15(1), 178–187. https://doi.org/10.18778/1733-8069.15.1.10