Why wear a prosthetics when you could become a superhero instead? Dzieci, protezy i kilka uwag o tym, jak słownik krytycznych studiów nad niepełnosprawnością może wzbogacić język nowych studiów nad dzieciństwem
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.13.4.02Słowa kluczowe:
dzieci, potencjał protezy, aktywizm naoczny, niepełnosprawnośćAbstrakt
Artykuł stanowi propozycję przyjrzenia się interpretacyjnemu potencjałowi pojęć ze słownika krytycznych studiów nad niepełnosprawnością (prosthetic power, visual activism) jako narzędzi analizy doświadczeń niepełnosprawnych dzieci prowadzonej w ramach nowych studiów nad dzieciństwem. W polu studiów nad niepełnosprawnością analizy dzieci i ich (niepełnosprawnego) dzieciństwa wciąż pozostają w mniejszości, podobnie jak w polu nowych studiów nad dzieciństwem niepełnosprawność wciąż nie zyskała takiej widoczności, jak płeć, klasa czy rasa. Wychodząc od opisu przykładów projektów dziecięcych protez 3D redefiniujących sztuczną kończynę odpowiednio jako pretekst do zabawy z innymi dziećmi, atrybut superbohatera i pole sprawstwa rozumianego jako współprojektowanie (siebie), poszukuję w nich nawiązań do wątków teoretycznych i interpretacyjnych obecnych w polu współczesnych, krytycznych studiów nad niepełnosprawnością, a następnie odnoszę je do perspektywy nowych studiów nad dzieciństwem, pokazując – na przykładzie disabled children’s childhood studies – jaka rama analizy niepełnosprawnych dzieci może powstać na bazie imperatywów krytycznych studiów nad niepełnosprawnością i nowych studiów nad dzieciństwem.
Pobrania
Bibliografia
Armstrong Tim (1998) Modernism, Technology and the Body. A Cultural Study. Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar
Chislenko Alexander (1995) Legacy Systems and Functional Cyborgization of Humans [dostęp 15 stycznia 2017 r.]. Dostępny w Internecie: http://www.lucifer.com/~sasha/articles/Cyborgs.html.
Google Scholar
Clogston John S. (1994) Disability Coverage in American Newspapers [w:] Jack Adolph Nelson, ed., The Disabled, the Media, and the Information Age. Westport: Greenwood Press, s. 45–53.
Google Scholar
Curran Tillie, Runswick-Cole Katherine (2014) Disabled Children’s Childhood Studies: A Distinct Approach? „Disability & Society”, vol. 29, no. 10, s. 1617–1630.
Google Scholar
Fukuyama Francis (2004) Koniec człowieka. Konsekwencje rewolucji biotechnologicznej. Przełożył Bartłomiej Pietrzyk. Kraków: Znak.
Google Scholar
Garland-Thomson Rosemarie (2009) Staring: How We Look? New York: Oxford University Press.
Google Scholar
Goodley Dan, Runswick-Cole Katherine (2012) The Body as Disability and Possability: Theorizing the “Leaking, Lacking, and Excessive” Bodies of Disabled Children. „Scadinavian Journal of Disability Research” [dostęp 15 stycznia 2017 r.]. Dostępny w Internecie: http://www.mcgill.ca/igsf/files/igsf/goodley_and_runswick_cole_bodies_as_disability_and_possability.pdf.
Google Scholar
Grenberg Harvey (2001) Heimlich Maneuvers: On Certain Tendency of Horror and Speculative Cinema. „PsyArt. An Online Journal for the Psychological Study of the Arts” [dostęp 15 stycznia 2017 r.] Dostępny w Internecie: http://psyartjournal.com/article/show/greenberg-heimlich_maneuvers_on_a_certain_tendency.
Google Scholar
James Allison, Prout Alan, eds. (1990) Constructing and Reconstructing Childhood: Contemporary Issues in the Sociological Study of Childhood. Oxford: Routledge Falmer.
Google Scholar
Masahiro Mori (1970) The Uncanny Valley. „Energy”, vol. 7, no. 4, s. 33–35.
Google Scholar
Mitchell David T., Snyder Sharon L. (2000) Narrative Prosthesis: Disability and the Dependencies of Discourse. Ann Arbor: The University of Michigan Press.
Google Scholar
Mullins Aimee (2009) How My Legs Give Me Superpowers? [dostęp 15 stycznia 2017 r.]. Dostępny w Internecie: http://www.tv.com/web/ted-talks/watch/aimee-mullins-how-my-legs-give--me-super-powers-1545902/.
Google Scholar
Shakespeare Tom, Watson Nick (2002) The Social Model of Disability: An Outdated Ideology? „Research in Social Science and Disability”, vol. 2, s. 9–28.
Google Scholar
Shildrick Margrit (2009) Dangerous Discourses of Disability, Subjectivity, and Sexuality. Basingstoke: Palgrave MacMillan.
Google Scholar
Stańczyk Marta (2016) „Nostalgia for the Future...”: Prosthesis as a Popcultural Weapon? „Transmissions”, vol. 1, no. 1, s. 68–81.
Google Scholar
Torres Carlos Arturo (2014) Prosthetics for Kids as a Creative and Social Tool. Empowering Children to Explore Their Strongest Side Through Creativity [dostęp 15 stycznia 2017 r.]. Dostępny w Internecie: https://issuu.com/carlosidea/docs/iko_prosthetics_for_kids_as_a_creat.
Google Scholar
Turmel André (2008) A Historical Sociology of Childhood. Developmental Thinking, Categorization and Graphic Visualization. Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar
Watson Nick (2012) Theorizing the Lives of Disabled Children: How Can Disability Theory Help? „Children&Society”, vol. 26, no. 3, s. 192–202.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.