Plener malarski jako doświadczenie liminalne budujące wspólnotę artystów

Autor

  • Agata Sulikowska-Dejena Section of Sociology of Art, Polish Sociological Association, Poland

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.20.3.03

Słowa kluczowe:

wspólnota artystów, plener malarski, doświadczenie liminalne, communitas

Abstrakt

Przedmiotem artykułu jest plener malarski rozważany jako doświadczenie liminalne szeroko praktykowane przez tradycyjnych artystów i artystki, by tworzyć i podtrzymywać wspólnoty w lokalnym i ponadlokalnym polu sztuki. Zainteresowanie artystów, galerii sztuki nowoczesnej i szkół artystycznych tego rodzaju spotkaniami nie maleje i można mówić o długim trwaniu tego zjawiska. Tekst omawia doświadczenie uczestników, dla których wspólne spotkania mają metafizyczny wymiar. Opisy plenerów i sformułowania stosowane przez uczestników stały się inspiracją do wykorzystania w ich analizie koncepcji Victora W. Turnera. Dlatego praktyki artystów są rozważane w kategoriach doświadczenia liminalnego i rytuału przejścia, natomiast relacje między uczestnikami w kategoriach specyficznego rodzaju wspólnoty, nazwanego przez Turnera „spontaniczną communitas”. Wszystkie przemyślenia i wnioski opierają się na badaniach jakościowych przeprowadzonych wśród artystek i artystów wizualnych.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Agata Sulikowska-Dejena - Section of Sociology of Art, Polish Sociological Association, Poland

Holds M.A. in Art History (a graduate of Adam Mickiewicz University in Poznań); and Ph.D. in Sociology (a graduate of the University of Rzeszów, Institute of Sociological Studies). Her scientific interests include the sociology of culture and the sociology of art, contemporary art, anthropology, and qualitative methodology. She is an art curator and an author of papers on contemporary art, identity, and female artists.

Bibliografia

Balicki Jacek (2013), Przestrzeń pejzażu – obrazy z weryńskiej Arkadii, [in:] Plener Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów: Wydział Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Google Scholar

Balicki Jacek (2014), Dialog z naturą, [in:] Plener Werynia 2014, Rzeszów: Wydział Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, pp. 2–3.
Google Scholar

Charmaz Kathy (2006), Constructing Grounded Theory. A Practical Guide Through Qualitative Analysis, London–Thousand Oaks–New Delhi: SAGE Publications.
Google Scholar

European Union and Working Group of EU Member States Experts on Artists’ Residencies (2014), Policy handbook on artists’ residencies, https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/e6febc40-05f1-11e6-b713-01aa75ed71a1 [accessed: 16.05.2023].
Google Scholar

Gennep Arnold von (1960), The Rites of Passage, Chicago: University of Chicago Press.
Google Scholar

Glaser Barney G., Strauss Anselm L. (2009), Odkrywanie teorii ugruntowanej, Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
Google Scholar

Konecki Krzysztof (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Morawski Stefan (1985), Na zakręcie od sztuki do po-sztuki, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar

Olszyński Marek (2018), Czym jest plener, [in:] Przeworskie impresje, Rzeszów: Wydział Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, pp. 3–4.
Google Scholar

Turner Victor W. (1974), Dramas, Fields, and Metaphors: Symbolic Action in Human Society, Ithaca: Cornell University Press.
Google Scholar

Turner Victor W. (1991), The Ritual Process: Structure and Anti-structure, Ithaca–New York: Cornell University Press.
Google Scholar

Turner Victor W., Turner Edith (1978), Image and Pilgrimage in Christian Culture Anthropological Perspectives, New York: Columbia University Press.
Google Scholar

Opublikowane

2024-08-31 — zaktualizowane 2024-10-14

Wersje

Jak cytować

Sulikowska-Dejena, A. (2024). Plener malarski jako doświadczenie liminalne budujące wspólnotę artystów. Przegląd Socjologii Jakościowej, 20(3), 36–49. https://doi.org/10.18778/1733-8069.20.3.03 (Original work published 31 sierpień 2024)

Numer

Dział

Numer tematyczny „Aesthetic Communities – Art Institutions – Space” edited by Ewelina Wejbert-Wąsiewicz, Dominik Porczyński, Agata Sulikowska-Dejena

Podobne artykuły

<< < 10 11 12 13 14 15 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.