Przyszłość muzeów sztuki. Refleksja nad młodą publicznością

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.20.3.02

Słowa kluczowe:

muzea sztuki, młodzi dorośli, przemiany muzeów sztuki, wizerunek muzeów sztuki, publiczność muzealna

Abstrakt

Muzea sztuki w Polsce na przestrzeni ostatnich dekad przechodzą bardzo głębokie przemiany. Zostały przekształcone z instytucji opartych na koncepcji muzeum skoncentrowanego na obiekcie w instytucje oparte na koncepcjach muzeum skoncentrowanego na kliencie i muzeum skoncentrowanego na społeczności. Ten kierunek przemian wydaje się bardzo racjonalny i całkowicie uzasadniony, gdyż funkcje, jakie mogą wypełniać instytucje muzealne, są w dużym stopniu zależne od zainteresowania odwiedzających. Jednakże działania te mogą nie przynieść w pełni satysfakcjonujących efektów, gdyż muzea sztuki cieszą się bardzo niewielkim zainteresowaniem ze strony młodych dorosłych, którzy są bardzo ważnym segmentem publiczności kulturalnej, gdyż to właśnie od nich będzie zależeć przyszłość instytucji muzealnych. Celem artykułu jest analiza – na podstawie wyników zrealizowanego badania jakościowego – sposobu postrzegania przez młodych dorosłych instytucji muzeów sztuki oraz identyfikacja kierunków zmian, które mogłyby spowodować, że staną się one dla nich atrakcyjne. Sformułowane na podstawie badania konkluzje pozwalają wyznaczać kierunki pożądanych transformacji, a ich implementacja może skłonić młodych dorosłych do większego zainteresowania proponowaną przez muzea ofertą kulturalną.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Przemysław Kisiel - Krakow University of Economics, Poland

Associate professor of the Krakow University of Economics. Head of the Department of Sociology and the Director of the Institute of Political Science, Sociology and Philosophy of the Krakow University of Economics. Member of the Science of Science Committee of the Polish Academy of Sciences (2023–2026), co-founder and from 2016–2022 chairman of the Sociology of Art Section of the Polish Sociological Association. Author of more than 80 scientific publications in the field of the sociology of art, the sociology of culture, the sociology of science, the sociology of family and marriage, and the methodology of social research.

Bibliografia

Arnett Jeffrey J. (2000), Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties, “American Psychologist”, vol. 55(5), pp. 469–480, https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.5.469
Google Scholar

Arnett Jeffrey J., Žukauskienė Rita, Sugimura Kazumi (2014), The new life stage of emerging adulthood at ages 18–29 years: implications for mental health, “The Lancet. Psychiatry”, vol. 1(7), pp. 569–576, https://doi.org/10.1016/S2215-0366(14)00080-7
Google Scholar

Babbie Earl (2016), The Practice of Social Research, Boston: Cengage Learning.
Google Scholar

Bonnie Richard J., Stroud Clare, Breiner Heather (2015), Investing in the Health and Well-Being of Young Adults, Washington: The National Academies Press, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK284787/pdf/Bookshelf_NBK284787.pdf [accessed: 25.08.2023].
Google Scholar

Borusiewicz Mirosław (2012), Nauka czy rozrywka? Nowa muzeologia w europejskich definicjach muzeum, Kraków: Universitas.
Google Scholar

Charmaz Kathy (2006), Constructing Grounded Theory. A Practical Guide Through Qualitative Analysis, London: Sage Publications.
Google Scholar

Chitima Simbarashe S., Makola Nosizi (2023), ‘They prefer the museum in a more colourful outfit’: Perceptions of millennials towards Zimbabwe’s museums, “ICOFOM Study Series”, vol. 50(2), pp. 44–55, https://doi.org/10.4000/iss.4479
Google Scholar

Chymkowski Roman, Zasacka Zofia (2023), Stan czytelnictwa książek w Polsce w pierwszym kwartale 2022 roku. Wstępne wyniki, https://www.bn.org.pl/download/document/1650570549.pdf [accessed: 1.03.2024].
Google Scholar

Cigna 360. Global Well-Being Survey (2022), https://www.cigna.com.hk/iwov-resources/docs/Cigna-360-Global-Well-being-Survey.PDF [accessed: 27.08.2023].
Google Scholar

Dimock Michael (2019), Defining generations: Where Millennials end and Generation Z begins, Pew Research Center, https://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/01/17/where-millennials-end-and-generation-z-begins/ [accessed: 22.08.2023].
Google Scholar

Folga-Januszewska Dorota (2008), Raport o stanie kultury. Muzea w Polsce 1989–2008, Warszawa: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Google Scholar

Garewicz Jan (1983), Pokolenie jako kategoria socjofilozoficzna, “Studia Socjologiczne”, vol. 1, pp. 75–87.
Google Scholar

Gat Orit (2023), Beyond TikTok: Gen Z at the museum, “Art Basel Miami Beach Magazine”, https://www.artbasel.com/news/new-ways-of-seeing-generation-z [accessed: 26.08.2023].
Google Scholar

Gibbs Graham R. (2007), Analyzing Qualitative Data, London: Sage Publications.
Google Scholar

Gurian Elaine H. (2010), Choosing Among the Options. An opinion piece about museum definitions, “Curator. The Museum Journal”, vol. 45(2), pp. 75–88.
Google Scholar

Gurian Elaine H. (2021), Centering the Museum. Writings for the Post-Covid Age, London: Routledge.
Google Scholar

GUS (2023), Piramida wieku ludności Polski od 1970 roku (wraz z prognozą), https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/ludnosc/ludnosc-piramida/ [accessed: 25.08.2023].
Google Scholar

Hester Erin, Geegan Sarah A., Parker Kimberly A. (2022), Learning “through the Prism of Art”: Engaging Gen Z Students with University Art Museums, “The International Journal of Learning in Higher Education”, vol. 29(1), pp. 185–197, https://doi.org/10.18848/2327-7955/CGP/v29i01/185-197
Google Scholar

Howe Neil, Strauss William (1998), The Fourth Turning: An American Prophecy – What the Cycles of History Tell Us About America’s Next Rendezvous with Destiny, New York: Three Rivers Press.
Google Scholar

ICOM (2023), Museum Definition, https://icom.museum/en/resources/standards-guidelines/museum-definition/ [accessed: 22.08.2023].
Google Scholar

Ittelson Mary (2019), How Gen Z Presents a Challenge to Traditional Arts Organizations, https://psmag.com/ideas/how-gen-z-presents-a-challenge-to-traditional-arts-organizations [access: 24.03.2023].
Google Scholar

Jingjing Jiang (2018), Teens who are constantly online are just as likely to socialize with their friends offline, https://www.pewresearch.org/fact-tank/2018/11/28/teens-who-are-constantly-online-are-just-as-likely-to-socialize-with-their-friends-offline/ [accessed: 23.08.2023].
Google Scholar

Katz Roberta, Ogilvie Sarah, Shaw Jane, Woodhead Linda (2021), Gen Z, Explained: The Art of Living in a Digital Age, Chicago–London: University of Chicago Press.
Google Scholar

Kisiel Przemysław (2021), A young audience’s expectations of a contemporary museum of art, “Przegląd Socjologiczny”, vol. 70(2), pp. 11–28, https://doi.org/10.26485/PS/2021/70.2/2
Google Scholar

Kluver Niko (2022), 5 Ways Museums Can Engage Generation Z, https://www.aam-us.org/2022/09/02/5-ways-museums-can-engage-generation-z/ [accessed: 31.08.2023].
Google Scholar

Kolasa-Nowak Agnieszka, Stawicki Andrzej, Pastuszko Izabela, Woźniak-Kostecka Ilona (2020), Kultura studencka. Diagnoza kierunków rozwoju kultury studenckiej w Polsce, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar

Kwiatkowski Piotr T., Nessel-Łukasik Beata, Grzonkowska Joanna (2022), Publiczność (w) muzeum, Warszawa: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zabytków.
Google Scholar

Macalik Joanna, Pluta-Olearnik Mirosława (2017), Publiczność muzealna w świetle badań marketingowych – od frekwencji do satysfakcji klienta, “Handel Wewnętrzny”, vol. 2(367), pp. 259–269.
Google Scholar

Mannheim Karl (1952), The Problem of Generations, [in:] Paul Kecskemeti (ed.), Karl Mannheim: Essays, London: Routledge, pp. 276–322.
Google Scholar

McCall Vikki, Gray Clive (2014), Museums and the ‘new museology’: theory, practice and organisational change, “Museum Management and Curatorship”, vol. 29(1), pp. 19–35, https://doi.org/10.1080/09647775.2013.869852
Google Scholar

National Endowment for the Arts (2019), U.S. Patterns of Arts Participation: A Full Report from the 2017 Survey of Public Participation in the Arts, https://www.arts.gov/impact/research/publications/us-patterns-arts-participation-full-report-2017-survey-public-participation-arts [accessed: 16.06.2024].
Google Scholar

Rapley Tim (2007), Doing Conversation, Discourse and Document Analysis, London: Sage Publications.
Google Scholar

Raport Omnichannel 2023. Kina (2023), https://yourcx.io/wp-content/uploads/231004-Omnichannel-2023-Kina.pdf [accessed: 2.03.2024].
Google Scholar

Rindfuss Ronald R. (1991), The Young Adult Years: Diversity, Structural Change, and Fertility, “Demography”, vol. 28(4), pp. 493–511.
Google Scholar

Spainhour Jackie (2019), Museums and Millennials. Engaging the Coveted Patron Generation, Lanham: Rowman & Littlefield Publishers.
Google Scholar

Taylor Kate (2019), Gen Z, https://www.businessinsider.com/gen-z-politics-tech-use-identity-2019-7?IR=T [accessed: 27.08.2023].
Google Scholar

Tołysz Aldona (2020), Museum in the Process. Selected Tendencies in 20th-Century Museology, “Muzealnictwo”, vol. 61, pp. 96–105, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ceon.element-aa550e46-c0b8-37ff-896c-df4be8788ea3/c/pdf-01.3001.0014.2477.pdf [accessed: 27.08.2023].
Google Scholar

Turner Anthony (2015), Generation Z: Technology and Social Interest, “The Journal of Individual Psychology”, vol. 71(2), pp. 103–113, https://doi.org/10.1353/jip.2015.0021
Google Scholar

Vergo Peter (ed.) (1989), The New Museology, London: Reaktion Books.
Google Scholar

Vogels Emily A., Gelles-Watnick Risa (2023), Teens and social media: Key findings from Pew Research Center surveys, https://www.pewresearch.org/short-reads/2023/04/24/teens-and-social-media-key-findings-from-pew-research-center-surveys/ [accessed: 27.08.2023].
Google Scholar

Voges Lauren (2021), Attracting Youth to Museums: 4 Ways to Get Gen Z through Your Doors, American Alliance of Museums, https://www.aam-us.org/2021/02/24/attracting-youth-to-museums-4-ways-to-get-gen-z-through-your-doors/ [accessed: 27.08.2023].
Google Scholar

Widownia telewizji się starzeje (2024), https://www.wirtualnemedia.pl [accessed: 28.02.2024].
Google Scholar

Opublikowane

2024-08-31 — zaktualizowane 2024-10-14

Wersje

Jak cytować

Kisiel, P. (2024). Przyszłość muzeów sztuki. Refleksja nad młodą publicznością. Przegląd Socjologii Jakościowej, 20(3), 14–35. https://doi.org/10.18778/1733-8069.20.3.02 (Original work published 31 sierpień 2024)

Numer

Dział

Numer tematyczny „Aesthetic Communities – Art Institutions – Space” edited by Ewelina Wejbert-Wąsiewicz, Dominik Porczyński, Agata Sulikowska-Dejena