Dwa paradygmaty – dwa światy sztuki. O konstruowaniu różnicy jako strategii uprawomocnienia koncepcji artysty i sztuki
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.17.3.06Słowa kluczowe:
paradygmat nowoczesny, paradygmat współczesny, konstruowanie różnicy, świat sztuki, sztuki wizualneAbstrakt
Przedmiotem artykułu są dwa światy artystyczne w obszarze sztuk wizualnych, które obecnie działają obok siebie w Polsce. Światy te funkcjonują w ramach dwóch różnych paradygmatów sztuki, przez co obowiązują w nich dwie różne definicje sztuki i artysty, a co za tym idzie, również różne modele działań. W przypadku obydwu wspólnot istotny jest proces konstruowania różnicy i wyodrębnienia własnej wspólnoty znaczeń, jako strategii uprawomocnienia własnej koncepcji sztuki i artysty oraz własnej, zajmowanej w świecie artystycznym (ang. art world) pozycji. Celem artykułu jest pokazanie, jak przebiega proces konstruowania wewnętrznych granic w polskim art world, a także jego podział na dwa odrębne światy oraz to, jakich środków użyto w owym procesie i jakie konsekwencje niesie przynależność do odrębnych światów artystycznych dla ich uczestników.
Pobrania
Bibliografia
Banasiak, Jakub, ed. 2009. Raster. Macie swoich krytyków. Antologia tekstów. Warsaw: 40000 Malarzy.
Google Scholar
Becker, Howard. 2008. Art Worlds. Berkeley: University of California Press.
Google Scholar
Bernatowicz, Piotr. 2019. Sztuka współczesna nie musi być wcale lewicowa. Retrieved February 20, 2021 https://dorzeczy.pl/kraj/118987/sztuka-wspolczesna-nie-musi-byc-wcale-lewicowa.html
Google Scholar
Charmaz, Kathy. 2006. Constructing Grounded Theory. A Practical Guide Through Qualitative Analysis. London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGE Publications.
Google Scholar
Cohen, Anthony. 2001. Symbolic Construction of Community Key Ideas. London, New York: Department of Social Anthropology University of Manchester.
Google Scholar
Dziamski, Grzegorz. 2010. Przełom konceptualny. Poznan: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Glaser, Barney G. and Anselm L. Strauss. 2009. Odkrywanie teorii ugruntowanej. Cracow: Zakład Wydawniczy Nomos.
Google Scholar
Gorczyca, Łukasz and Michał Kaczyński. 2009. “Słowniczek artystyczny Rastra.” Pp. 21-55 in Raster. Macie swoich krytyków. Antologia tekstów, edited by J. Banasiak. Warsaw: 40000 Malarzy.
Google Scholar
Heinich, Nathalie. 2014. Le paradigme de l’art contemporain. Structure d’une révolution artistique. Paris: Éditions Gallimard.
Google Scholar
Heinich, Nathalie. 2019. Sztuka jako wyzwanie dla socjologii. Gdansk: Słowo/ Obraz/ Terytoria.
Google Scholar
Konecki, Krzysztof T. 2000. Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Luhmann, Niklas. 2016. Pisma o literaturze i sztuce. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Google Scholar
Piotrowski, Piotr. 1999. Znaczenia modernizmu. Poznan: Rebis.
Google Scholar
Rabizo-Birek, Magdalena, ed. 2011-2013. Sztuka Podkarpacia, vol. 1, vol. 2, vol. 3. Rzeszow: Podkarpackie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych.
Google Scholar
Stake, Robert. 1994. “Case Studies.” Pp. 236-247 in Handbook of Qualitative Research, edited by N. Denzin and Y. Lincoln. Thousand Oaks, London, New Delhi: Sage.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.