Wykorzystanie metody "Nonviolent Communication" (NVC) w terapii głosu zaburzonego
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.07.14Słowa kluczowe:
Nonviolent Communication, aktywne słuchanie, zaburzenia głosu, terapia głosuAbstrakt
Komunikacja interpersonalna odgrywa kluczową rolę w procesie terapeutycznym. Posiadanie podstawowej wiedzy dotyczącej zasad dobrej komunikacji może znacząco poprawić jakość terapii. Metoda Nonviolent Communication (NVC) opiera się na zasadach aktywnego słuchania, wyrażania uczuć, potrzeb i próśb, formułowania czystych obserwacji oraz konstruktywnej informacji zwrotnej. Wykorzystanie tej metody w terapii pacjentów z zaburzeniami głosu pozwala na identyfikację ich potrzeb, personalizację procesu terapeutycznego oraz skuteczne osiąganie celów terapii. Nonviolent Communication przyczynia się do rozwoju umiejętności komunikacyjnych w celu sprawniejszego przekazywania informacji dotyczących aspektów związanych z procesem rehabilitacji. Stosowanie tej metody i jej dalszy rozwój mogą przyczynić się do większego zrozumienia i wykorzystania jej potencjału w obszarze terapii głosu zaburzonego, przynosząc korzyści zarówno dla pacjentów, jak i terapeutów.
Pobrania
Bibliografia
Behlau M., Alves Dos Santos L.M. de, Oliveira G., 2011, Cross‑cultural adaptation and validation of the Voice Handicap Index into Brazilian Portuguese, „Journal of Voice”, Vol. 25(3), s. 354–359.
Google Scholar
Bishop G., 2000, Psychologia zdrowia, Wrocław: Wydawnictwo Astrum.
Google Scholar
Chwieralska B., Witt M., 2018, Podstawy komunikacji z pacjentem, [w:] M. Nowina‑Konopka, W. Feleszko, Ł. Małecki (red.), Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy, Kraków: Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, s. 11–27.
Google Scholar
Czabała J.Cz., 2010, Czynniki leczące w psychoterapii, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Dolińska‑Zygmunt G. (red.), 2001, Podstawy psychologii zdrowia, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar
Elso Ch., Hades J., 2004, Relacja terapeutyczna, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Gajda S., 2003, Wprowadzenie, [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Interdyscyplinarne podstawy logopedii, t. I, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 11–18.
Google Scholar
Grabias S., 1997, Mowa i jej zaburzenia, „Audiofonologia”, t. X, s. 7–36.
Google Scholar
Grabias S., 2005, Interakcja językowa i jej uwarunkowania. Perspektywa lingwistyczna, [w:] J. Bartmiński, U. Majer‑Baranowska (red.), Bariery i pomosty w komunikacji językowej Polaków, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 14–32.
Google Scholar
Grabias S., 2012, O ostrość refleksji naukowej. Przedmiot logopedii i procedury logopedycznego postępowania, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska‑Bray (red.), Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 52–71.
Google Scholar
Heszen I., Sęk H., 2007, Psychologia zdrowia, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Hobbs M., 1984, The psychological treatments, [w:] N.B. Rose (red.), Essential psychiatry, Oxford: Blackwell Scientific Publication, s. 76–94.
Google Scholar
Janaszczyk A., Sobczak K., Gajewska M., Główne pojęcia konstytuujące perspektywę filozoficzno‑społeczną w naukach o zdrowiu, [w:] A. Janaszczyk, L. Wengler, P. Popowski, P. Pietrzak, I. Adrych‑Brzezińska, E. Adamska‑Pietrzak, K. Sobczak, E. Bandurska (red.), Filozoficzne, społeczne i prawne aspekty nauk o zdrowiu, Gdańsk: Polskie Towarzystwo Programów Zdrowotnych, s. 12–67.
Google Scholar
Kaczmarek B., 2010, Misterne gry w komunikację, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej.
Google Scholar
Motyka M., 2011, Rola aktywnego słuchania w komunikacji terapeutycznej z pacjentem, „Problemy Pielęgniarstwa”, t. 19(2), s. 259–265.
Google Scholar
Morzaria S., Damrose E.J., 2012, A comparison of the VHI, VHI–10, and V‑RQOL for measuring the effect of botox therapy in adductor spasmodic dysphonia, „Journal of Voice”, Vol. 26(3), s. 378–380.
Google Scholar
Niebudek‑Bogusz E., Kuzańska A., Woźnicka E., Kopczyński J., Śliwińska‑Kowalska M., 2008, Samoocena głosu za pomocą wskaźnika niepełnosprawności głosowej VHI u pacjentów z porażeniem fałdów głosowych, „Otolaryngologia”, nr 7(4), s. 196–201.
Google Scholar
Niebudek‑Bogusz E., Kuzańska A., Błoch P., Domańska M., Woźnicka E., Politański P., Śliwińska‑Kowalska M., 2007, Zastosowanie wskaźnika niepełnosprawności głosowej (Voice Handicap Index – VHI) w ocenie efektywności terapii głosu u nauczycieli, „Medycyna Pracy”, nr 58(6), s. 501–509.
Google Scholar
Nowina‑Konopka M., 2016, Komunikacja lekarz–pacjent. Teoria i praktyka, Kraków: Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Ołtarzewska A., 2018, Symulacja medyczna. Przewodnik dydaktyczny dla studentów. Komunikacja z pacjentem, Białystok: Uniwersytet Medyczny w Białymstoku.
Google Scholar
Rosenberg M.B., 2003, Porozumienie bez przemocy: Język serca, Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co.
Google Scholar
Rosenberg M.B., 2006, Edukacja wzbogacająca życie, Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co.
Google Scholar
Rosenberg M.B., 2008, Rozwiązywanie konfliktów poprzez porozumienie bez przemocy, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Google Scholar
Rosenberg M.B., 2015, Porozumienie bez przemocy. O języku życia, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Google Scholar
Scech M., 2016, Wskaźnik niepełnosprawności głosowej – efektywność i korelacja pomiędzy cechami fizycznymi, funkcjonalnymi oraz emocjonalnymi a zaburzeniami głosu, „Pomeranian Journal of Life Sciences”, Vol. 62(1), s. 9–15.
Google Scholar
Schindler A., Mozzanica F., Vedrody M., Maruzzi P., Ottaviani F., 2009, Correlation between the Voice Handicap Index and voice measurements in four groups of patients with dysphonia, „Otolaryngology Head and Neck Surgery”, Vol. 141(6), s. 762–769.
Google Scholar
Szymańska‑Świątnicka E., Pietrusińska J., 2012, Komunikacja interpersonalna. Jak rozmawiać z pacjentem diabetologicznym? Cz. 2, Warszawa: Accu‑Chek.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Wersje
- 2023-12-01 - (2)
- 2023-11-29 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.