Istnieje nowsza wersja tego artykułu opublikowanego 2023-11-29. Przeczytaj wersję najnowszą.

Wykorzystanie metody "Nonviolent Communication" (NVC) w terapii głosu zaburzonego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.07.14

Słowa kluczowe:

Nonviolent Communication, aktywne słuchanie, zaburzenia głosu, terapia głosu

Abstrakt

Komunikacja interpersonalna odgrywa kluczową rolę w procesie terapeutycznym. Posiadanie podstawowej wiedzy dotyczącej zasad dobrej komunikacji może znacząco poprawić jakość terapii. Metoda Nonviolent Communication (NVC) opiera się na zasadach aktywnego słuchania, wyrażania uczuć, potrzeb i próśb, formułowania czystych obserwacji oraz konstruktywnej informacji zwrotnej. Wykorzystanie tej metody w terapii pacjentów z zaburzeniami głosu pozwala na identyfikację ich potrzeb, personalizację procesu terapeutycznego oraz skuteczne osiąganie celów terapii. Nonviolent Communication przyczynia się do rozwoju umiejętności komunikacyjnych w celu sprawniejszego przekazywania informacji dotyczących aspektów związanych z procesem rehabilitacji. Stosowanie tej metody i jej dalszy rozwój mogą przyczynić się do większego zrozumienia i wykorzystania jej potencjału w obszarze terapii głosu zaburzonego, przynosząc korzyści zarówno dla pacjentów, jak i terapeutów.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Behlau M., Alves Dos Santos L.M. de, Oliveira G., 2011, Cross‑cultural adaptation and validation of the Voice Handicap Index into Brazilian Portuguese, „Journal of Voice”, Vol. 25(3), s. 354–359.
Google Scholar

Bishop G., 2000, Psychologia zdrowia, Wrocław: Wydawnictwo Astrum.
Google Scholar

Chwieralska B., Witt M., 2018, Podstawy komunikacji z pacjentem, [w:] M. Nowina‑Konopka, W. Feleszko, Ł. Małecki (red.), Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy, Kraków: Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, s. 11–27.
Google Scholar

Czabała J.Cz., 2010, Czynniki leczące w psychoterapii, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Dolińska‑Zygmunt G. (red.), 2001, Podstawy psychologii zdrowia, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar

Elso Ch., Hades J., 2004, Relacja terapeutyczna, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Gajda S., 2003, Wprowadzenie, [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Interdyscyplinarne podstawy logopedii, t. I, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 11–18.
Google Scholar

Grabias S., 1997, Mowa i jej zaburzenia, „Audiofonologia”, t. X, s. 7–36.
Google Scholar

Grabias S., 2005, Interakcja językowa i jej uwarunkowania. Perspektywa lingwistyczna, [w:] J. Bartmiński, U. Majer‑Baranowska (red.), Bariery i pomosty w komunikacji językowej Polaków, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 14–32.
Google Scholar

Grabias S., 2012, O ostrość refleksji naukowej. Przedmiot logopedii i procedury logopedycznego postępowania, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska‑Bray (red.), Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 52–71.
Google Scholar

Heszen I., Sęk H., 2007, Psychologia zdrowia, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Hobbs M., 1984, The psychological treatments, [w:] N.B. Rose (red.), Essential psychiatry, Oxford: Blackwell Scientific Publication, s. 76–94.
Google Scholar

Janaszczyk A., Sobczak K., Gajewska M., Główne pojęcia konstytuujące perspektywę filozoficzno‑społeczną w naukach o zdrowiu, [w:] A. Janaszczyk, L. Wengler, P. Popowski, P. Pietrzak, I. Adrych‑Brzezińska, E. Adamska‑Pietrzak, K. Sobczak, E. Bandurska (red.), Filozoficzne, społeczne i prawne aspekty nauk o zdrowiu, Gdańsk: Polskie Towarzystwo Programów Zdrowotnych, s. 12–67.
Google Scholar

Kaczmarek B., 2010, Misterne gry w komunikację, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej.
Google Scholar

Motyka M., 2011, Rola aktywnego słuchania w komunikacji terapeutycznej z pacjentem, „Problemy Pielęgniarstwa”, t. 19(2), s. 259–265.
Google Scholar

Morzaria S., Damrose E.J., 2012, A comparison of the VHI, VHI–10, and V‑RQOL for measuring the effect of botox therapy in adductor spasmodic dysphonia, „Journal of Voice”, Vol. 26(3), s. 378–380.
Google Scholar

Niebudek‑Bogusz E., Kuzańska A., Woźnicka E., Kopczyński J., Śliwińska‑Kowalska M., 2008, Samoocena głosu za pomocą wskaźnika niepełnosprawności głosowej VHI u pacjentów z porażeniem fałdów głosowych, „Otolaryngologia”, nr 7(4), s. 196–201.
Google Scholar

Niebudek‑Bogusz E., Kuzańska A., Błoch P., Domańska M., Woźnicka E., Politański P., Śliwińska‑Kowalska M., 2007, Zastosowanie wskaźnika niepełnosprawności głosowej (Voice Handicap Index – VHI) w ocenie efektywności terapii głosu u nauczycieli, „Medycyna Pracy”, nr 58(6), s. 501–509.
Google Scholar

Nowina‑Konopka M., 2016, Komunikacja lekarz–pacjent. Teoria i praktyka, Kraków: Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Ołtarzewska A., 2018, Symulacja medyczna. Przewodnik dydaktyczny dla studentów. Komunikacja z pacjentem, Białystok: Uniwersytet Medyczny w Białymstoku.
Google Scholar

Rosenberg M.B., 2003, Porozumienie bez przemocy: Język serca, Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co.
Google Scholar

Rosenberg M.B., 2006, Edukacja wzbogacająca życie, Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co.
Google Scholar

Rosenberg M.B., 2008, Rozwiązywanie konfliktów poprzez porozumienie bez przemocy, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Google Scholar

Rosenberg M.B., 2015, Porozumienie bez przemocy. O języku życia, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Google Scholar

Scech M., 2016, Wskaźnik niepełnosprawności głosowej – efektywność i korelacja pomiędzy cechami fizycznymi, funkcjonalnymi oraz emocjonalnymi a zaburzeniami głosu, „Pomeranian Journal of Life Sciences”, Vol. 62(1), s. 9–15.
Google Scholar

Schindler A., Mozzanica F., Vedrody M., Maruzzi P., Ottaviani F., 2009, Correlation between the Voice Handicap Index and voice measurements in four groups of patients with dysphonia, „Otolaryngology Head and Neck Surgery”, Vol. 141(6), s. 762–769.
Google Scholar

Szymańska‑Świątnicka E., Pietrusińska J., 2012, Komunikacja interpersonalna. Jak rozmawiać z pacjentem diabetologicznym? Cz. 2, Warszawa: Accu‑Chek.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2023-11-29

Wersje

Jak cytować

Szurek, M. (2023). Wykorzystanie metody "Nonviolent Communication" (NVC) w terapii głosu zaburzonego. Logopaedica Lodziensia, (7), pp. 14. https://doi.org/10.18778/2544-7238.07.14