The concept of “Montessori for Seniors” (Sensory Activation) in the Diagnosis and Speech Therapy of Seniors with Neurocognitive Disorders: Practical Implications

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.11.01

Keywords:

Maria Montessori, “Montessori for seniors”, sensory activation, speech therapy diagnosis, speech therapy, neurocognitive disorders

Abstract

The article discusses the theoretical foundations of the concept of “Montessori for seniors” (also known as sensory activation), which is an example of a holistic support program for the elderly and people suffering from dementia, which was described by Austrian researchers Lore Wehner and Ylva Schwinghammer. In addition, the paper indicates practical ways of applying elements of this concept in the diagnosis and speech therapy of seniors with neurocognitive disorders.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Camp C.J., 2010, Origins of Montessori Programming for Dementia, “Non-Pharmacological Therapies in Dementia”, vol. 1(2), pp. 163–174.
Google Scholar

Domagała A., 2014, Memory-books w terapii logopedycznej osób z otępieniem, [in:] D. Baczała, J. Błeszyński (eds.), Terapia logopedyczna, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, pp. 269–285.
Google Scholar

Domagała A., 2015, Standardy postępowania logopedycznego w otępieniu alzheimerowskim, [in:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (eds.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, pp. 987–1013.
Google Scholar

Domagała A., 2016, „Księga życia” sposobem stymulowania osób starszych z otępieniem – w wymiarze poznawczym, emocjonalnym i w sferze zachowań, [in:] E. Oronowicz-Kida, A. Myszka (eds.), Język – głos – komunikacja, vol. 3, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, pp. 48–62.
Google Scholar

Gutowska A., 2017, Geragogiczny model pracy z seniorami oparty na koncepcji Marii Montessori, “Edukacja Dorosłych”, no. 2, pp. 225–239.
Google Scholar

Guz S., 1998, Edukacja w systemie Montessori: podręcznik dla nauczycieli i studentów, vol. 2, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Kamińska E., 2019, Geragogika montessoriańska w ujęciu Camerona Campa oraz Christine Mitterlechner, “Psychologia Rozwojowa”, vol. 24, no. 3, pp. 21–30.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4467/20843879PR.19.014.11292

Kłoszewska I., 2012, Niefarmakologiczne postępowanie w otępieniu, [in:] Diagnostyka i leczenie otępień. Rekomendacje zespołu ekspertów Polskiego Towarzystwa Alzheimerowskiego, Warszawa: Medisfera, pp. 106–108.
Google Scholar

Krajewska M., 2014, Neurologopedyczna diagnoza i terapia zaburzeń mowy w demencji, [in:] M. Michalik (ed.), Diagnoza i terapia logopedyczna osób dorosłych i starszych, seria: „Nowa Logopedia”, vol. 5, Kraków: Collegium Columbinum, pp. 189–206.
Google Scholar

Maciejewska A., 2015, Stabilizowanie normy interakcyjnej u osób w podeszłym wieku, [in:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (eds.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, pp. 1109–1124.
Google Scholar

Miksza M., 2018, Zrozumieć Montessori. Czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar

Morrison J., 2016, DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Panasiuk J., 2015, Postępowanie logopedyczne w przypadkach chorób neurodegeneracyjnych, [in:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (eds.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, pp. 955–992.
Google Scholar

Panasiuk J., 2018, Zaburzenia mowy u osób w wieku senioralnym – diagnoza i terapia logopedyczna, [in:] W. Tłokiński, S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (eds.), Gerontologopedia, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, pp. 367–413.
Google Scholar

Pluta-Wojciechowska D., 2014, Gerontologopedia, “Forum Logopedyczne”, vol. 22, pp. 9–13.
Google Scholar

Stein B., 2003, Teoria i praktyka pedagogiki Marii Montessori w szkole podstawowej, Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Google Scholar

Surma B., 2016, Odkryjmy dziecko oczami Marii Montessori, “Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, vol. 9(32/2), pp. 103–104.
Google Scholar

Tłokiński W., Milewski S., Kaczorowska-Bray K. (eds.), 2018, Gerontologopedia, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.
Google Scholar

Wehner L., Schwinghammer Y., 2017, Aktywacja sensoryczna. Holistyczna koncepcja wsparcia osób w podeszłym wieku i cierpiących na demencję, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.
Google Scholar

Wolańska E., 2015, Zaburzenia funkcji językowych w chorobach i zespołach otępiennych. Rola i cele logopedii wieku podeszłego, “Poradnik Językowy”, no. 5, pp. 67–82.
Google Scholar

Wójcik-Topór P., 2018, Niefarmakologiczne metody oddziaływania na funkcje poznawcze w otępieniach, [in:] W. Tłokiński, S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (eds.), Gerontologopedia, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, pp. 451–468.
Google Scholar

Downloads

Published

2025-12-12

How to Cite

Antczak-Kujawin, J. (2025). The concept of “Montessori for Seniors” (Sensory Activation) in the Diagnosis and Speech Therapy of Seniors with Neurocognitive Disorders: Practical Implications. Logopaedica Lodziensia, (11), 11–24. https://doi.org/10.18778/2544-7238.11.01