The concept of “Montessori for Seniors” (Sensory Activation) in the Diagnosis and Speech Therapy of Seniors with Neurocognitive Disorders: Practical Implications
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.11.01Keywords:
Maria Montessori, “Montessori for seniors”, sensory activation, speech therapy diagnosis, speech therapy, neurocognitive disordersAbstract
The article discusses the theoretical foundations of the concept of “Montessori for seniors” (also known as sensory activation), which is an example of a holistic support program for the elderly and people suffering from dementia, which was described by Austrian researchers Lore Wehner and Ylva Schwinghammer. In addition, the paper indicates practical ways of applying elements of this concept in the diagnosis and speech therapy of seniors with neurocognitive disorders.
Downloads
References
Camp C.J., 2010, Origins of Montessori Programming for Dementia, “Non-Pharmacological Therapies in Dementia”, vol. 1(2), pp. 163–174.
Google Scholar
Domagała A., 2014, Memory-books w terapii logopedycznej osób z otępieniem, [in:] D. Baczała, J. Błeszyński (eds.), Terapia logopedyczna, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, pp. 269–285.
Google Scholar
Domagała A., 2015, Standardy postępowania logopedycznego w otępieniu alzheimerowskim, [in:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (eds.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, pp. 987–1013.
Google Scholar
Domagała A., 2016, „Księga życia” sposobem stymulowania osób starszych z otępieniem – w wymiarze poznawczym, emocjonalnym i w sferze zachowań, [in:] E. Oronowicz-Kida, A. Myszka (eds.), Język – głos – komunikacja, vol. 3, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, pp. 48–62.
Google Scholar
Gutowska A., 2017, Geragogiczny model pracy z seniorami oparty na koncepcji Marii Montessori, “Edukacja Dorosłych”, no. 2, pp. 225–239.
Google Scholar
Guz S., 1998, Edukacja w systemie Montessori: podręcznik dla nauczycieli i studentów, vol. 2, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Kamińska E., 2019, Geragogika montessoriańska w ujęciu Camerona Campa oraz Christine Mitterlechner, “Psychologia Rozwojowa”, vol. 24, no. 3, pp. 21–30.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4467/20843879PR.19.014.11292
Kłoszewska I., 2012, Niefarmakologiczne postępowanie w otępieniu, [in:] Diagnostyka i leczenie otępień. Rekomendacje zespołu ekspertów Polskiego Towarzystwa Alzheimerowskiego, Warszawa: Medisfera, pp. 106–108.
Google Scholar
Krajewska M., 2014, Neurologopedyczna diagnoza i terapia zaburzeń mowy w demencji, [in:] M. Michalik (ed.), Diagnoza i terapia logopedyczna osób dorosłych i starszych, seria: „Nowa Logopedia”, vol. 5, Kraków: Collegium Columbinum, pp. 189–206.
Google Scholar
Maciejewska A., 2015, Stabilizowanie normy interakcyjnej u osób w podeszłym wieku, [in:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (eds.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, pp. 1109–1124.
Google Scholar
Miksza M., 2018, Zrozumieć Montessori. Czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Morrison J., 2016, DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Panasiuk J., 2015, Postępowanie logopedyczne w przypadkach chorób neurodegeneracyjnych, [in:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (eds.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, pp. 955–992.
Google Scholar
Panasiuk J., 2018, Zaburzenia mowy u osób w wieku senioralnym – diagnoza i terapia logopedyczna, [in:] W. Tłokiński, S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (eds.), Gerontologopedia, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, pp. 367–413.
Google Scholar
Pluta-Wojciechowska D., 2014, Gerontologopedia, “Forum Logopedyczne”, vol. 22, pp. 9–13.
Google Scholar
Stein B., 2003, Teoria i praktyka pedagogiki Marii Montessori w szkole podstawowej, Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Google Scholar
Surma B., 2016, Odkryjmy dziecko oczami Marii Montessori, “Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, vol. 9(32/2), pp. 103–104.
Google Scholar
Tłokiński W., Milewski S., Kaczorowska-Bray K. (eds.), 2018, Gerontologopedia, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.
Google Scholar
Wehner L., Schwinghammer Y., 2017, Aktywacja sensoryczna. Holistyczna koncepcja wsparcia osób w podeszłym wieku i cierpiących na demencję, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.
Google Scholar
Wolańska E., 2015, Zaburzenia funkcji językowych w chorobach i zespołach otępiennych. Rola i cele logopedii wieku podeszłego, “Poradnik Językowy”, no. 5, pp. 67–82.
Google Scholar
Wójcik-Topór P., 2018, Niefarmakologiczne metody oddziaływania na funkcje poznawcze w otępieniach, [in:] W. Tłokiński, S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (eds.), Gerontologopedia, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, pp. 451–468.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


