Assessment of Language Functioning in Children and Youth with Brain Arteriovenous Malformations. Own Research
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.10.07Keywords:
brain arteriovenous malformation, hemorrhagic stroke, speech therapy diagnosis, aphasia, own researchAbstract
This paper describes the process of logopaedic diagnosis of seven children between the age of 9 and 14 years of age (one girl and six boys) with brain arteriovenous malformations. Each child has undergone a neurosurgical procedure. The research group was small and diverse in terms of age. In such cases, however, children are referred to hospitals in a random manner. The research results are in a form of case studies. A qualitative analysis of the results has primarily been performed. The purpose of the research was to prepare a description of characteristic verbal and non‑verbal symptoms depending on the location of the damage, the age and the handedness of a child. The author aimed to determine whether it will be possible to observe difficulties in verbal communication in the case of patients under examination. The children underwent experimental clinical tests aiming at examining expression and comprehension of lexical structures of various levels of complexity as well as biological and psychological base of language acquisition.
Downloads
References
Emiluta‑Rozya D., 2013, Całościowe badanie logopedyczne, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar
Herzyk A., 1992, Afazja i mutyzm dziecięcy, Lublin: Polska Fundacja Zaburzeń Mowy.
Google Scholar
Herzyk A., 1993, Mózgowa organizacja języka w ontogenezie. Ujęcie neuropsychologiczne, „Audiofonologia”, t. V, s. 55–74.
Google Scholar
Jauer‑Niworowska O., Emiluta‑Rozya D., 2021, Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy, Warszawa: Wydawnictwo APS.
Google Scholar
Karty do ćwiczenia słuchu fonemowego, 2016, Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Klisowska I., Dąbek A., Koprowski B., Kowalik M., Pidzik J., Machaj M., 2012, Udary mózgu u dzieci – czynniki ryzyka, objawy, rehabilitacja, „Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne”, t. 2, nr 4, s. 311–314.
Google Scholar
Kopyta I., Marszal E., 2004, Czynniki ryzyka udaru mózgu u dzieci. I. Wybrane biochemiczne i immunologiczne czynniki ryzyka udaru niedokrwiennego mózgu u dzieci, „Udar Mózgu”, t. 6, nr 2, s. 47–55.
Google Scholar
Łucki W., 1995, Zestaw prób do badania procesów poznawczych u pacjentów z uszkodzeniami mózgu, zeszyt B, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Google Scholar
Łuria A., 1967, Zaburzenia wyższych czynności korowych wskutek ogniskowych uszkodzeń mózgu, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Marchel A., 2007, Tętniaki wewnątrzczaszkowe, https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/244183/marchel_tetniaki_wewnatrzczaszkowe_2007.pdf?sequence=1&isAllowed=y (dostęp: 15.09.2023)
Google Scholar
Mazur R., Książkiewicz B., 1998, Symptomatologia kliniczna ostrych udarów naczyniowych mózgu, [w:] J. Majkowski (red.), Udary naczyniowe mózgu. Diagnostyka i leczenie, Warszawa: PZWL, s. 23–24.
Google Scholar
Mroziak J., 1992, Równoważność i asymetria funkcjonalna półkul mózgowych, Warszawa: Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
Panasiuk J., 2008, Standard postępowania logopedycznego w przypadku alalii i niedokształcenia mowy o typie afazji, „Logopedia”, t. 37, s. 69–88.
Google Scholar
Perenc L., 2013, Udar niedokrwienny u dzieci – przegląd piśmiennictwa, „Przegląd Medyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego i Narodowego Instytutu Leków w Warszawie”, nr 2, s. 236–251.
Google Scholar
Pilarska E., 2009, Udar niedokrwienny u dzieci: czynniki ryzyka, objawy, leczenie, następstwa, „Neurologia Dziecięca”, t. 18, nr 36, s. 13–18.
Google Scholar
Porayski‑Pomsta J., 2015, O rozwoju mowy dziecka. Dwa studia, Warszawa: Wydawnictwo Elipsa.
Google Scholar
Smoczyńska M., Haman E., Kochańska M., Łuniewska M., 2015a, Standaryzowane narzędzia oceny wypowiedzi SNOW, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Smoczyńska M., Haman E., Czapewska E., Maryniak A., Krajewski G., Banasik N., Kochańska M., Łuniewska M., 2015b, Test Rozwoju Językowego TRJ, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Smoczyńska M., 2017, Dodatkowa instrukcja dotycząca punktowania tekstów narracyjnych Ptaszki i Warszawa, niepublikowane materiały szkoleniowe.
Google Scholar
Styczek I., 1982, Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego (komentarz i tablice), Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Szeląg E., 2000, Neuropsychologiczne podłoże mowy, [w:] T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka (red.), Mózg a zachowanie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 429–459.
Google Scholar
Walsh K., 1998, Neuropsychologia kliniczna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Wątorek A., 2014, Kompetencja językowa uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną, Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.