Assessment of Language Functioning in Children and Youth with Brain Arteriovenous Malformations. Own Research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.10.07

Keywords:

brain arteriovenous malformation, hemorrhagic stroke, speech therapy diagnosis, aphasia, own research

Abstract

This paper describes the process of logopaedic diagnosis of seven children between the age of 9 and 14 years of age (one girl and six boys) with brain arteriovenous malformations. Each child has undergone a neurosurgical procedure. The research group was small and diverse in terms of age. In such cases, however, children are referred to hospitals in a random manner. The research results are in a form of case studies. A qualitative analysis of the results has primarily been performed. The purpose of the research was to prepare a description of characteristic verbal and non‑verbal symptoms depending on the location of the damage, the age and the handedness of a child. The author aimed to determine whether it will be possible to observe difficulties in verbal communication in the case of patients under examination. The children underwent experimental clinical tests aiming at examining expression and comprehension of lexical structures of various levels of complexity as well as biological and psychological base of language acquisition.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Emiluta‑Rozya D., 2013, Całościowe badanie logopedyczne, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar

Herzyk A., 1992, Afazja i mutyzm dziecięcy, Lublin: Polska Fundacja Zaburzeń Mowy.
Google Scholar

Herzyk A., 1993, Mózgowa organizacja języka w ontogenezie. Ujęcie neuropsychologiczne, „Audiofonologia”, t. V, s. 55–74.
Google Scholar

Jauer‑Niworowska O., Emiluta‑Rozya D., 2021, Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy, Warszawa: Wydawnictwo APS.
Google Scholar

Karty do ćwiczenia słuchu fonemowego, 2016, Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Klisowska I., Dąbek A., Koprowski B., Kowalik M., Pidzik J., Machaj M., 2012, Udary mózgu u dzieci – czynniki ryzyka, objawy, rehabilitacja, „Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne”, t. 2, nr 4, s. 311–314.
Google Scholar

Kopyta I., Marszal E., 2004, Czynniki ryzyka udaru mózgu u dzieci. I. Wybrane biochemiczne i immunologiczne czynniki ryzyka udaru niedokrwiennego mózgu u dzieci, „Udar Mózgu”, t. 6, nr 2, s. 47–55.
Google Scholar

Łucki W., 1995, Zestaw prób do badania procesów poznawczych u pacjentów z uszkodzeniami mózgu, zeszyt B, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Google Scholar

Łuria A., 1967, Zaburzenia wyższych czynności korowych wskutek ogniskowych uszkodzeń mózgu, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Marchel A., 2007, Tętniaki wewnątrzczaszkowe, https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/244183/marchel_tetniaki_wewnatrzczaszkowe_2007.pdf?sequence=1&isAllowed=y (dostęp: 15.09.2023)
Google Scholar

Mazur R., Książkiewicz B., 1998, Symptomatologia kliniczna ostrych udarów naczyniowych mózgu, [w:] J. Majkowski (red.), Udary naczyniowe mózgu. Diagnostyka i leczenie, Warszawa: PZWL, s. 23–24.
Google Scholar

Mroziak J., 1992, Równoważność i asymetria funkcjonalna półkul mózgowych, Warszawa: Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar

Panasiuk J., 2008, Standard postępowania logopedycznego w przypadku alalii i niedokształcenia mowy o typie afazji, „Logopedia”, t. 37, s. 69–88.
Google Scholar

Perenc L., 2013, Udar niedokrwienny u dzieci – przegląd piśmiennictwa, „Przegląd Medyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego i Narodowego Instytutu Leków w Warszawie”, nr 2, s. 236–251.
Google Scholar

Pilarska E., 2009, Udar niedokrwienny u dzieci: czynniki ryzyka, objawy, leczenie, następstwa, „Neurologia Dziecięca”, t. 18, nr 36, s. 13–18.
Google Scholar

Porayski‑Pomsta J., 2015, O rozwoju mowy dziecka. Dwa studia, Warszawa: Wydawnictwo Elipsa.
Google Scholar

Smoczyńska M., Haman E., Kochańska M., Łuniewska M., 2015a, Standaryzowane narzędzia oceny wypowiedzi SNOW, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar

Smoczyńska M., Haman E., Czapewska E., Maryniak A., Krajewski G., Banasik N., Kochańska M., Łuniewska M., 2015b, Test Rozwoju Językowego TRJ, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar

Smoczyńska M., 2017, Dodatkowa instrukcja dotycząca punktowania tekstów narracyjnych Ptaszki i Warszawa, niepublikowane materiały szkoleniowe.
Google Scholar

Styczek I., 1982, Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego (komentarz i tablice), Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar

Szeląg E., 2000, Neuropsychologiczne podłoże mowy, [w:] T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka (red.), Mózg a zachowanie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 429–459.
Google Scholar

Walsh K., 1998, Neuropsychologia kliniczna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Wątorek A., 2014, Kompetencja językowa uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną, Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
Google Scholar

Published

2024-12-23

How to Cite

Kurowska, M. (2024). Assessment of Language Functioning in Children and Youth with Brain Arteriovenous Malformations. Own Research. Logopaedica Lodziensia, (10), 99–118. https://doi.org/10.18778/2544-7238.10.07