Umiejętności narracyjne dzieci i młodzieży z padaczką. Badania własne
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.06.09Słowa kluczowe:
narracja, makrostruktura narracji, dzieci i młodzież z padaczką, badania własneAbstrakt
W artykule zaprezentowano fragment prowadzonych od 2017 roku badań własnych na temat zaburzeń mowy i języka rejestrowanych u dzieci i młodzieży z anatomicznymi i/lub funkcjonalnymi zmianami w obrębie ośrodkowego układu nerwowego. Opracowanie zawiera analizę wypowiedzi narracyjnych dziesięciorga dzieci w wieku od siódmego do siedemnastego roku życia. Przedmiotem oceny była makrostruktura opowiadań zrealizowanych przez uczestników badania.
Pobrania
Bibliografia
Aitchison J., 1991, Ssak, który mówi. Wstęp do psycholingwistyki, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Bishop D.V.M., Donlan C., 2005, The role of syntaxin encoding and recall of pictorial narratives: Evidence from specific language impairment, „British Journal of Developmental Psychology”, No. 23, s. 25–46.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1348/026151004X20685
Bokus B., 1991, Tworzenie opowiadań przez dzieci. O linii i polu narracji, Kielce: Wydawnictwo Energia.
Google Scholar
Dobrzyńska T., 2001, Tekst, [w:] J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 293–314.
Google Scholar
Drewniak‑Wołosz E., Paluch A., 2018, Karty oceny języka dziecka – AFA. KOJD‑AFA. Narzędzie do badania dzieci i młodzieży z zaburzonym rozwojem językowym, Gliwice: Wydawnictwo Komlogo.
Google Scholar
Emiluta‑Rozya D., 2013, Całościowe badanie logopedyczne z materiałem obrazkowym, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar
Głowiński M., Okopień‑Sławińska A., Sławiński J., 1975, Zarys teorii literatury, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Hailmann J., Miller J., Nockerts A., Dunaway C., 2010, Properties of the narrative scoring scheme using narrative retells in young school‑age children, „American Journal of Speech‑Language Pathology”, No. 19, s. 154–166.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1044/1058-0360(2009/08-0024)
Kielar‑Turska M., 1989, Mowa dziecka. Słowo i tekst, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Kozłowska M., Chrościńska‑Krawczuk M., 2012, Padaczka. Zaburzenia językowe u dzieci z padaczką, [w:] S. Grabias, M. Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 397–411.
Google Scholar
Krauz M., Litwin J., 1996, Deliminanty początku opisu, [w:] T. Dobrzyńska (red.), Tekst i jego odmiany, Warszawa: Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk, s. 31–39.
Google Scholar
Kulawik A., 1994, Poetyka, Kraków: Wydawnictwo Antykwa.
Google Scholar
Kurowska M., 2009, Umiejętność tworzenia opisu i opowiadania przez dzieci z dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego, „Poradnik Językowy”, z. 8, s. 68–82.
Google Scholar
Kurowska M., 2015, Rokowania dotyczące rozwoju mowy i języka u dzieci z zaburzeniami uwarunkowanymi uszkodzeniami i/lub dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego, „Poradnik Językowy”, z. 5, s. 18–31.
Google Scholar
Kurowska M., 2016, Kształtowanie się zachowań komunikacyjnych u dzieci z uszkodzeniami i/lub dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego, Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.
Google Scholar
Kurowska M., 2018, Logopedyczne badania dzieci i młodzieży z zburzeniami mowy i języka uwarunkowanymi korowo. Projekt badań własnych, [w:] E. Gacka, M. Kaźmierczak (red.), Teoria i praktyka logopedyczna. Wybrane zagadnienia, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 151–161.
Google Scholar
Kurowska M., 2020, Zaburzenia mowy u dzieci i młodzieży z uszkodzeniami mózgu udokumentowanymi neuroobrazowaniem – wstępny opis procedury badań, [w:] I. Więcek‑Poborczyk, J. Żulewska‑Wrzosek (red.), Interdyscyplinarność w logopedii – konieczność czy nadmiar?, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, s. 235–250.
Google Scholar
Kurowska M., 2021, Tworzenie narracji jako próba diagnostyczna u dzieci z uszkodzeniami i/lub dysfunkcjami OUN, [w:] A. Maciejewska (red.), Narracja w diagnozie i terapii logopedycznej, Siedlce: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo‑Humanistycznego w Siedlcach, s. 139–154.
Google Scholar
Majkowski J., 2001, Patomechanizm napadów padaczkowych i etiopatogeneza padaczki, [w:] R. Michałowicz (red.), Padaczka i inne stany napadowe u dzieci, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, s. 15–29.
Google Scholar
Michałowicz R., Jóźwiak S., 2001a, Klasyfikacja napadów padaczkowych u dzieci, [w:] R. Michałowicz (red.), Padaczka i inne stany napadowe u dzieci, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, s. 63–68.
Google Scholar
Michałowicz R., Jóźwiak S., 2001b, Zespoły padaczkowe i inne stany napadowe u dzieci w zależności od wieku, [w:] R. Michałowicz (red.), Padaczka i inne stany napadowe u dzieci Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, s. 69–140.
Google Scholar
Norbury C.F., Bishop D.V.M., 2003, Narrative skills of children with communication impairments, „International Journal of Language & Communication Disorders”, No. 38, s. 287–313.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/136820310000108133
Paluch A., Drewniak‑Wołosz E., Mikosza L., 2003, Afa‑Skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Panasiuk J., 2008, Standard postępowania logopedycznego w przypadku alalii i niedokształcenia mowy o typie afazji, „Logopedia”, nr 37, s. 69–88.
Google Scholar
Panasiuk J., 2018, Padaczka w diagnozie i terapii logopedycznej. Studium przypadku, „Logopedia Silesiana”, t. 7, s. 105–137, https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2018.07.06
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2018.07.06
Pawłowska‑Jaroń H., 2014, Padaczka w relacji: pacjent–rodzic–terapeuta, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Google Scholar
Porayski‑Pomsta J., 2015, O rozwoju mowy dziecka. Dwa studia, Warszawa: Wydawnictwo Elipsa.
Google Scholar
Prusiński A., 1998, Neurologia praktyczna, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowywania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578).
Google Scholar
Sidor K., 1997, Wybrane zagadnienia z neurologii dziecięcej, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Google Scholar
Służewski W., Służewska‑Niedźwiedź M., 2010, Uwarunkowania diagnostyczno‑terapeutyczne w padaczce wieku rozwojowego, „Polski Przegląd Neurologiczny”, t. 6, nr 3, s. 121–130.
Google Scholar
Smoczyńska M., Haman E., Czaplewska E., Maryniak A., Krajewski G., Banasik N., Kochańska M., Łuniewska M., 2015, Test Rozwoju Językowego TRJ, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Wątorek A., 2014, Kompetencja językowa uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną, Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.