Concept and Methodology of Voice Screening in Adults Who Work with the Voice: An Example of a Pilot Study of Teachers and Choristers

Authors

  • Tomasz Woźniak Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Dialektologii Polskiej i Logopedii image/svg+xml https://orcid.org/0000-0002-6745-9639
  • Barbara Orzeł LogoVox Centrum Terapii Głosu i Mowy
  • Paulina Stawicka LogoHolistic Centrum Diagnozy i Terapii na Księżym Młynie

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.08.13

Keywords:

screening, voice, professional voice users, dysphonia

Abstract

Voice disorders are the most frequently diagnosed occupational disease in recent years, making it reasonable to consider the need for and methodology of voice screening in voice workers. This article addresses the issue of the effectiveness of voice screening assessment using a pilot study in a group of teachers (n = 22) and choristers (n = 14) as an example. The results of the study indicate the diagnostic effectiveness of a combined voice self‑assessment (using the VHI) and assessment of the phonation time parameter (MCF) and listening assessment according to the GRBAS scale categories.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Byeon H., 2017, Occupational risks for voice disorders: Evidence from a Korea national cross‑sectional survey, „Logopedics Phoniatrics Vocology”, Vol. 42(1), s. 39–43.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/14015439.2016.1178326

Jaros K., 2022, Ryzyko i konsekwencje zaburzeń głosu występujących po chorobie COVID–19 oraz ich wpływ na pracę nauczyciela, [w:] K. Białożyt‑Wielonek (red.), Wybrane aspekty funkcjonowania rynku pracy w czasie pandemii COVID–19. Inspiracje dla pedagogiki, Kraków: Wydawnictwo „Scriptum”, s. 51–66.
Google Scholar

Kisiel M., 2012, Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno‑wychowawczej nauczyciela, Dąbrowa Górnicza: Wyższa Szkoła Biznesu, Katedra Pedagogiki.
Google Scholar

Korn G.P., Augusto de Lima Pontes A., Abranches D., Augusto de Lima Pontes P., 2016, Vocal tract Discomfort and Risk Factors in University Teachers, „Journal of Voice”, Vol. 30(4), s. 507–514.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2015.06.001

Kuzańska A., Niebudek‑Bogusz E., Woźnicka E., Kopczyński J., Śliwińska‑Kowalska M., 2009, Porównanie wyników wskaźnika niepełnosprawności głosowej VHI w grupie nauczycieli z zaburzeniami głosu oraz w grupie osób z dysfonią o podłożu pozazawodowym, „Medycyna Pracy”, nr 60(4), s. 283–288.
Google Scholar

Lubelskie Badania Przesiewowe „Równy start w edukację”, b.r., https://przesiewlubelskie.pl (dostęp: 6.05.2023).
Google Scholar

Martins R.H., Pereira E.R., Hidalgo C.B., Tavares E.L., 2014, Voice disorders in teachers. A review, „Journal of Voice”, Vol. 28(6), s. 716–724.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2014.02.008

Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD–10, b.r., R49 Zaburzenia głosu, https://med.kalamazoo.pl/icd10/r49/zaburzenia‑glosu (dostęp: 24.04.2023).
Google Scholar

Niebudek‑Bogusz E., 2009, Postępowanie w dysfoniach zawodowych w krajach Unii Europejskiej i na świecie, „Medycyna Pracy”, nr 50(2), s. 151–158.
Google Scholar

Niebudek‑Bogusz E., Woźnicka E., Śliwińska‑Kowalska M., 2010, Zastosowanie skali dyskomfortu traktu głosowego w diagnozowaniu dysfonii czynnościowej, „Otolaryngologia”, nr 9(4), s. 204–209.
Google Scholar

Niebudek‑Bogusz E., Kuzańska A., Błoch P., Domańska M., Woźnicka E., Politański P., Śliwińska‑Kowalska M., 2007, Zastosowanie wskaźnika niepełnosprawności głosowej (Voice Handicap Index – VHI) w ocenie efektywności terapii głosu u nauczycieli, „Medycyna Pracy”, nr 58(6), s. 1–9.
Google Scholar

Polska Akademia Nauk, b.r., O badaniach słuchu w Polskiej Agencji Prasowej, https://kompat.pan.pl/pl/195‑o‑badaniach‑sluchu‑w‑polskiej‑agencji‑prasowej (dostęp: 31.10.2023).
Google Scholar

Program badań przesiewowych słuchu dla uczniów klas pierwszych szkół podstawowych z województwa mazowieckiego w roku szkolnym 2017/2018 oraz 2018/2019, b.r., https://przesiewy‑mazowsze.ifps.org.pl (dostęp: 24.04.2023).
Google Scholar

Pruszewicz A., 1992, Foniatria kliniczna, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
Google Scholar

Rossi‑Barbosa L.A., Barbosa M.R., Morais R.M., Sousa K.F. de, Silveira M.F., Gama A.C., Caldeira A.P., 2016, Self‑Reported Acute and Chronic Voice Disorders in Teachers, „Journal of Voice”, Vol. 30(6), s. 755–765.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2015.08.003

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2009 r. w sprawie chorób zawodowych (Dz.U. Nr 105, poz. 869).
Google Scholar

Skarżyński P.H., Świerniak W., Karpowicz M., Zdanowicz R., Czajka N., Skarżyński H., 2021, Program badań przesiewowych słuchu w szkołach podstawowych z terenów wiejskich, „Nowa Audiofonologia”, nr 10(1), s. 9–25.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17431/10.1.2

Sloot F., Hoeve H.L.J., Kroon M.L.A. de, Goedegebure A., Carlton J., Griffiths H.J., Simonsz H.J. i grupa EUSREENS, 2015, Inventory of current EU paediatric vision and hearing screening programmes, „Journal of Medical Screening”, Vol. 22(2), s. 55–64.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0969141315572403

Szkiełkowska A., 2012, Klasyfikacja zaburzeń głosu, [w:] S. Grabias, M. Kurkowski (red.), Logopedia, teoria zaburzeń mowy, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 185–193.
Google Scholar

Woźnicka E., Niebudek‑Bogusz E., Kwiecień J., Wiktorowicz J., Śliwińska‑Kowalska M., 2012, Applicability of the vocal tract discomfort (VTD) scale in evaluating the effects of voice therapy of occupational voice disorders, „Medycyna Pracy”, nr 63 (2), s. 141–152.
Google Scholar

Wróbel M., Szyfter W., 2011, Program Powszechnych Przesiewowych Badań Słuchu u Noworodków w Polsce, „Postępy w Chirurgii Głowy i Szyi/Advances in Head and Neck Surgery”, Vol. 2(10), s. 56–59, https://www.termedia.pl/Program‑Powszechnych‑Przesiewowych‑Badan‑Sluchu‑u‑Noworodkow‑w‑Polsce,11,17495,1,0.html (dostęp: 19.09.2023).
Google Scholar

Wysocka M., 2015, Postępowanie logopedyczne w przypadkach osób z czynnościowymi zaburzeniami głosu, [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 603–623.
Google Scholar

Wysocka M., Skoczylas A., Szkiełkowska A., Mularczyk M., 2008, Standard postępowania logopedycznego w przypadku zaburzeń głosu, „Logopedia”, nr 37, s. 243–254.
Google Scholar

Zakład Ubezpieczeń Społecznych, b.r., Choroby zawodowe, https://www.zus.pl/documents/10182/39608/choroby_zawodowe_zus.pdf/ef0df62a-8f5e-4369‑a1d4-032da0e3a5b1 (dostęp: 19.09.2023).
Google Scholar

Published

2023-12-13

How to Cite

Woźniak, T., Orzeł, B., & Stawicka, P. (2023). Concept and Methodology of Voice Screening in Adults Who Work with the Voice: An Example of a Pilot Study of Teachers and Choristers. Logopaedica Lodziensia, (8), 173–186. https://doi.org/10.18778/2544-7238.08.13