Koncepcja „Montessori dla seniorów” (aktywacji sensorycznej) w diagnozie i terapii logopedycznej osób w wieku senioralnym z zaburzeniami neuropoznawcznymi – praktyczne implikacje

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.11.01

Słowa kluczowe:

Maria Montessori, „Montessori dla seniorów”, aktywacja sensoryczna, diagnoza logopedyczna, terapia logopedyczna, zaburzenia neuropoznawcze

Abstrakt

W artykule omówiono teoretyczne podstawy koncepcji „Montessori dla seniorów” (inaczej aktywacji sensorycznej), będącej przykładem holistycznego programu wsparcia dla osób w podeszłym wieku i cierpiących na demencję, który został opisany przez austriackie badaczki Lorę Wehner i Ylvę Schwinghammer. Ponadto w opracowaniu wskazano praktyczne sposoby zastosowania elementów tej koncepcji w diagnozie i terapii logopedycznej osób w wieku senioralnym z zaburzeniami neuropoznawczymi.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Camp C.J., 2010, Origins of Montessori Programming for Dementia, “Non-Pharmacological Therapies in Dementia”, vol. 1(2), pp. 163–174.
Google Scholar

Domagała A., 2014, Memory-books w terapii logopedycznej osób z otępieniem, [in:] D. Baczała, J. Błeszyński (eds.), Terapia logopedyczna, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, pp. 269–285.
Google Scholar

Domagała A., 2015, Standardy postępowania logopedycznego w otępieniu alzheimerowskim, [in:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (eds.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, pp. 987–1013.
Google Scholar

Domagała A., 2016, „Księga życia” sposobem stymulowania osób starszych z otępieniem – w wymiarze poznawczym, emocjonalnym i w sferze zachowań, [in:] E. Oronowicz-Kida, A. Myszka (eds.), Język – głos – komunikacja, vol. 3, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, pp. 48–62.
Google Scholar

Gutowska A., 2017, Geragogiczny model pracy z seniorami oparty na koncepcji Marii Montessori, “Edukacja Dorosłych”, no. 2, pp. 225–239.
Google Scholar

Guz S., 1998, Edukacja w systemie Montessori: podręcznik dla nauczycieli i studentów, vol. 2, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Kamińska E., 2019, Geragogika montessoriańska w ujęciu Camerona Campa oraz Christine Mitterlechner, “Psychologia Rozwojowa”, vol. 24, no. 3, pp. 21–30.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4467/20843879PR.19.014.11292

Kłoszewska I., 2012, Niefarmakologiczne postępowanie w otępieniu, [in:] Diagnostyka i leczenie otępień. Rekomendacje zespołu ekspertów Polskiego Towarzystwa Alzheimerowskiego, Warszawa: Medisfera, pp. 106–108.
Google Scholar

Krajewska M., 2014, Neurologopedyczna diagnoza i terapia zaburzeń mowy w demencji, [in:] M. Michalik (ed.), Diagnoza i terapia logopedyczna osób dorosłych i starszych, seria: „Nowa Logopedia”, vol. 5, Kraków: Collegium Columbinum, pp. 189–206.
Google Scholar

Maciejewska A., 2015, Stabilizowanie normy interakcyjnej u osób w podeszłym wieku, [in:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (eds.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, pp. 1109–1124.
Google Scholar

Miksza M., 2018, Zrozumieć Montessori. Czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar

Morrison J., 2016, DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Panasiuk J., 2015, Postępowanie logopedyczne w przypadkach chorób neurodegeneracyjnych, [in:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (eds.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, pp. 955–992.
Google Scholar

Panasiuk J., 2018, Zaburzenia mowy u osób w wieku senioralnym – diagnoza i terapia logopedyczna, [in:] W. Tłokiński, S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (eds.), Gerontologopedia, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, pp. 367–413.
Google Scholar

Pluta-Wojciechowska D., 2014, Gerontologopedia, “Forum Logopedyczne”, vol. 22, pp. 9–13.
Google Scholar

Stein B., 2003, Teoria i praktyka pedagogiki Marii Montessori w szkole podstawowej, Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Google Scholar

Surma B., 2016, Odkryjmy dziecko oczami Marii Montessori, “Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, vol. 9(32/2), pp. 103–104.
Google Scholar

Tłokiński W., Milewski S., Kaczorowska-Bray K. (eds.), 2018, Gerontologopedia, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.
Google Scholar

Wehner L., Schwinghammer Y., 2017, Aktywacja sensoryczna. Holistyczna koncepcja wsparcia osób w podeszłym wieku i cierpiących na demencję, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.
Google Scholar

Wolańska E., 2015, Zaburzenia funkcji językowych w chorobach i zespołach otępiennych. Rola i cele logopedii wieku podeszłego, “Poradnik Językowy”, no. 5, pp. 67–82.
Google Scholar

Wójcik-Topór P., 2018, Niefarmakologiczne metody oddziaływania na funkcje poznawcze w otępieniach, [in:] W. Tłokiński, S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (eds.), Gerontologopedia, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, pp. 451–468.
Google Scholar

Opublikowane

2025-12-12

Jak cytować

Antczak-Kujawin, J. (2025). Koncepcja „Montessori dla seniorów” (aktywacji sensorycznej) w diagnozie i terapii logopedycznej osób w wieku senioralnym z zaburzeniami neuropoznawcznymi – praktyczne implikacje. Logopaedica Lodziensia, (11), 11–24. https://doi.org/10.18778/2544-7238.11.01