Wpływ Europejskiej Specjalizacji Jąkania (ESS) na kompetencje terapeutyczne logopedy na podstawie opinii polskich uczestniczek kursu
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.11.13Słowa kluczowe:
Europejska Specjalizacja Jąkania (ESS), kompetencje terapeutyczne, terapia osób jąkających sięAbstrakt
W artykule poddano analizie wpływ Europejskiej Specjalizacji Jąkania (European Stuttering Specialization – ESS) na rozwój kompetencji logopedów w terapii jąkania. Celem badania było określenie, w jaki sposób specjalistyczne kursy, takie jak ESS, wpływają na przygotowanie logopedów do pracy z osobami doświadczającymi jąkania, zarówno w zakresie wiedzy teoretycznej, jak i praktycznych umiejętności terapeutycznych. W badaniu zastosowano metodę jakościową – częściowo skategoryzowane wywiady, przeprowadzone z sześcioma polskimi uczestniczkami kursu ESS, które miały zróżnicowane doświadczenie zawodowe. Wywiady koncentrowały się na doświadczeniach respondentek związanych z kształceniem oraz na ich postrzeganiu skuteczności zdobytych kompetencji w praktyce zawodowej. Wyniki analiz opinii wskazują, że uczestnictwo w kursie ESS znacząco podnosi umiejętności diagnostyczne i terapeutyczne logopedów, szczególnie w obszarze indywidualizacji terapii oraz pracy z osobami i rodzinami o różnych potrzebach.
Pobrania
Bibliografia
Budge S.L., Wampold B.E., 2015, The Relationship: How It Works, [in:] O.C.G. Gelo, A. Pritz, B. Rieken (red.), Psychotherapy Research: Foundations, Process, and Outcome, Wien: Springer-Verlag, s. 213–228, https://doi.org/10.1007/978-3-7091-1382-0_11
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-7091-1382-0_11
De Sonneville-Koedoot C., Stolk E., Rietveld T., Franken M.C., 2015, Direct versus Indirect Treatment for Preschool Children who Stutter: The RESTART Randomized Trial, ,,PLoS ONE”, vol. 10(7), e0133758, s. 1–17, https://doi.org/10.1371/journal.pone.0133758
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0133758
Eggers K., 2021, Stawanie się efektywnym logopedą specjalizującym się w zaburzeniach płynności mowy, [w:] K. Węsierska, H. Sonsterud (red.), Dialog bez barier – kompleksowa interwencja logopedyczna w jąkaniu, Chorzów: Wydawnictwo Agere Aude, s. 64–84.
Google Scholar
Eggers K., Leahy M., 2011, The European clinical specialization on fluency disorders (ECSF), „Journal of Fluency Disorders”, vol. 36(2), s. 296–301.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jfludis.2011.02.001
Herder C., Howard C., Nye C., Vanryckeghem M., 2006, Effectiveness of behavioral stuttering treatment: A systematic review and meta-analysis, „Contemporary Issues in Communication Science and Disorders”, vol. 33, s. 61–73.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1044/cicsd_33_S_61
Leahy M., Agius J., Hylebos C., De Nil L., Eggers K., 2014, European Clinical Specialization in Fluency Disorders (ECSF): Participants Review the First Four Years, ,,American Speech-Language-Hearing Association”, vol. 24(1), s. 26–32, https://doi.org/10.1044/ffd24.1.26
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1044/ffd24.1.26
Mańkowska B., 2020, Superwizja. Jak chronić się przed wypaleniem zawodowym i utratą zdrowia, Warszawa: Wolters Kluwer.
Google Scholar
Plexico L.W., Manning W.H., DiLollo A., 2010, Client perceptions of effective and ineffective therapeutic alliances during treatment for stuttering, „Journal of Fluency Disorders”, vol. 35(4), s. 333–354, https://doi.org/10.1016/j.jfludis.2010.07.001
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jfludis.2010.07.001
Solecka-Głodek J., 2020, Budowanie relacji terapeutycznej w terapii jąkania – kompetencje i umiejętności balbutologopedy, [w:] K. Węsierska, M. Witkowski (red.), Zaburzenia płynności mowy: teoria i praktyka, t. 2, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 267–274.
Google Scholar
Tallman K., Bohart A.C., 2004, The client as a common factor: Clients as self-healers, [w:] M.A. Hubble, B.L. Duncan, S.D. Miller (red.), The heart and soul of change: What works in therapy, Washington: American Psychological Association, s. 91–131, https://doi.org/10.1037/11132-003
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/11132-003
Tichenor S.E., Constantino C., Yaruss J.S., 2022, A point of view about fluency, „Journal of Speech, Language, and Hearing Research”, vol. 65(2), s. 645–652.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1044/2021_JSLHR-21-00342
Wampold B.E., 2001, The great psychotherapy debate: Models, methods, and findings, New York: Lawrence Erlbaum Associates.
Google Scholar
Wampold B.E., 2010, The research evidence for the common factors models: A historically situated perspective, [w:] B.L. Duncan, S.D. Miller, B.E. Wampold, M.A. Hubble (red.), The heart and soul of change: Delivering what works in therapy, Washington: American Psychological Association, s. 49–81.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/12075-002
Wampold B.E., Imel Z.E., 2015, The great psychotherapy debate: The evidence for what makes psychotherapy work, New York–London: Routledge.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203582015
Węsierska K., 2015, Logopeda jako specjalista w dziedzinie zaburzeń płynności mowy, [w:] K. Węsierska (red.), Zaburzenia płynności mowy: teoria i praktyka, t. 1, Katowice: Wydawnictwo Komlogo, s. 101–114.
Google Scholar
Yaruss J.S., 2003, One Size Does Not Fit All: Special Topics in Stuttering Therapy, „Seminars in Speech and Language”, vol. 24, s. 3–6, https://doi.org/10.1055/s-2003-37381
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1055/s-2003-37381
Zebrowski P.M., 2007, Treatment factors that influence therapy outcomes of children who stutter, [w:] E.G. Conture, R.F. Curlee (red.), Stuttering and related disorders of fluency, New York: Thieme Medical, s. 23–38.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.


