Jak tajwańscy studenci uczący się języka angielskiego postrzegają własne błędy w mówieniu

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.22.08

Słowa kluczowe:

Tajwan, kolektywizm, percepcja/postrzeganie, błąd w mówieniu, język angielski jako obcy, niepokój

Abstrakt

Niniejszy artykuł poświęcony jest spostrzeżeniom tajwańskich studentów na temat błędów w mówieniu po angielsku. Celem badania jest dogłębniejsze zrozumienie przekonań towarzyszącym tej grupie uczących się i zmniejszenie bariery nieporozumień mogących pojawić się pomiędzy nimi a ich lektorami, w przypadku gdy ci reprezentują odmienne kręgi kulturowe. Sygnały niewerbalne wysyłane przez tajwańskich studentów, towarzyszące potknięciom językowym, bywają często mylnie interpretowane przez nauczycieli nieznających azjatyckiego podłoża kulturowego, zdominowanego przez światopogląd kolektywny. Tajwańczycy bywają postrzegani jako spokojni i nieśmiali, lecz, jak wykazuje analiza ich wypowiedzi, w rzeczywistości jedynie maskują niezwykle żywe uczucia wstydu i porażki, gdyż popełnienie błędu kojarzy się większości z nich z utratą twarzy i zagrożeniem ich pozycji w grupie. Myślą przewodnią tekstu jest umożliwienie lektorom zachodnich języków obcych lepszego wglądu w świat odczuć ich tajwańskich podopiecznych i zachęcenie do tworzenia na zajęciach atmosfery wzajemnego zrozumienia i zaufania.

Bibliografia

Chan, D.Wu, G. C., 2004, A Study of Foreign Language Anxiety of EFL Elementary School Students in Taipei County, “Journal of National Taipei Teachers College”, Vol. 17, No. 2 (Sep. 2004), pp. 287–320.
Google Scholar

Chern, C. L., 2002, English Language Teaching in Taiwan Today, “Asia–Pacific Journal of Education”, Vol. 22, No. 2 (2002), pp. 97–105.
Google Scholar

Chung, I. F., Huang, Y. C., 2009 The Implementation of Communicative Language Teaching: An Investigation of Students’ Viewpoints, The Asia–Pacific Education Researcher, Vol. 18, No. 1.
Google Scholar

Edmondson, W., 1999, Twelve Lectures on Second Language Acquisition: Foreign Language Teaching and Learning Perspectives, Gunter Narr Verlag, Tübingen 1999.
Google Scholar

Hall, B. J., 2004, Among Cultures: The Challenge of Communication, Cengage Learning.
Google Scholar

Hubbs, E., 2013, Taiwan Language–in–Education Policy: Social, Cultural, and Practical Implications, “Arizona Working Papers in SLA & Teaching”, 20, pp. 76–95.
Google Scholar

Kaplan, R., Baldauf, R., 2008, Language Policy and Planning in Chinese Characters, Japan, Nepal, and Taiwan: Some Common Issues, in: Kaplan, R., Baldauf, R., Language Planning and Policy, Asia, Vol. 1 Japan, Nepal, and Taiwan, and Chinese Characters, Multilingual Matters, Bristol, pp. 7–37.
Google Scholar

Liu, M., 2006, Anxiety in Chinese students at different proficiency levels, “System”, nr 36, pp. 301–316, Elsevier Ltd., doi: 10.1016/j.system.2006.04.004.
Google Scholar

Liu, J., 2001, Asian Students’ Classroom Communication Patterns in U.S. Universities: An Emic Perspective, Greenwood Publishing House.
Google Scholar

Lu, L. et. al, 2001, Cultural Values and Happiness: An East–West Dialogue, “The Journal of Social Psychology”, Volume 141, Issue 4, pp. 477–493, doi: 10.1080/00224540109600566.
Google Scholar

Masiak, Pawłowska (2013) Porównanie nasilenia objawów uzależnienia od telefonu komórkowego u studentów z Polski, Tajwanu i z USA, „Current Problems of Psychiatry”, nr 14(4), pp. 222–226.
Google Scholar

Oxford, R., 2005, Anxiety and the language learner: New insights, in: Arnold, J. (ed.), Affect in language learning, Cambridge Language Teaching Library, CUP, pp. 55–69.
Google Scholar

Sun, Y. F., 2008, Motivation to Speak: Perception and Attitude of Non–English Major Students in Taiwan, ProQuest, Michigan.
Google Scholar

Wu, K. H., Ke, C, (2009) Haunting Native Speakerism? Students’ Perceptions toward Native Speaking English Teachers in Taiwan, “English Language Teaching”, nr 44.
Google Scholar

Young, J., 2008, An Investigation of Students’ Perspectives on Anxiety and Speaking, “Foreign Language Annals”, Volume 23, Issue 6, pages 539–553, doi: 10.1111/j.1944-9720.1990.tb00424.x.
Google Scholar

Zimbardo, P., 2007, Nieśmiałość: co to jest i jak sobie z nią radzić, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Opublikowane

2015-01-01

Jak cytować

Tsai, N. (2015). Jak tajwańscy studenci uczący się języka angielskiego postrzegają własne błędy w mówieniu. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 22, 107–124. https://doi.org/10.18778/0860-6587.22.08

Inne teksty tego samego autora