Retail Customer Service in the Credit Process at the Pre-Contract Stage
DOI:
https://doi.org/10.18778/2391-6478.4.20.03Keywords:
consumer credit, customer bank care, disclosure requirements, obligations at the pre-contract stage, consumer protection, credit process at the pre-contract stageAbstract
The conditions to take the right credit decision forms not only price, but also support of the bank. Fairly and properly carried out customer credit process is in the interest of the lender and borrower. It can protect both parties of the loan agreement before negative consequences. Consumer against over-indebtedness and financial troubles, and the bank against troubles of loan repayment. Quality of service is particularly import for the weaker party of the contract – the retail client. The aim of the article is to evaluate the banks practice in terms of retail customer service at the pre-contract stage in the credit process. The article analyses the quality and reliability of the retail customer service and implementation obligations at the major banks in 2017. The conclusions of the studies indicate numerous irregularities in the course of handling clients attributable to banks. The conclusions contained in the article confirm that banks in the credit process do not take in account consumer interests to a sufficient degree and not fulfill of all pre-contract obligations.
Downloads
References
Banki z najlepszą i najgorszą obsługą klienta, 2016, ARC Rynek i Opinia, http://bank24.blox.pl/2016/09/Banki-z-najlepsza-i-najgorsza-obsluga-klienta.html [dostęp: 11.05.2018].
Google Scholar
Czapliński M., 2012, Nie taki kredyt straszny. Ustawa o kredycie konsumenckim w pytaniach i odpowiedziach, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Warszawa, sierpień 2012, https://www.uokik.gov.pl/download.php?plik=12259 [dostęp: 07.05.2018].
Google Scholar
Czech T., 2018, Komentarz do art.11 ustawy o kredycie konsumenckim, [w:] T. Czech, Kredyt konsumencki komentarz, Wolters Kluwer Polska.
Google Scholar
Dobra obsługa klienta to w banku podstawa, 2011, Homo Homini, http://www.egospodarka.pl/73948,Dobra-obsluga-klienta-to-w-banku-podstawa,1,39,1.html [dostęp: 14.05.2018]
Google Scholar
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/48/WE z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie umów o kredyt konsumencki oraz uchylająca dyrektywę Rady 87/102/EWG, Dyrektywy europejskie (Dz.U. 2014, poz.1497).
Google Scholar
Gnela B., 2012, Prawo handlowe dla ekonomistów, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
Google Scholar
Kałużny S., Kałużna H., 1996, Bankowiec & Klient technologia, kultura, etyka, Centrum Szkoleniowo – Wydawnicze KWANTUM, Warszawa.
Google Scholar
Klienci banków najlepiej oceniają bankowość internetową, 2017, ARC Rynek i Opinia, http://www.arc.com.pl/klienci_bankow_najlepiej_oceniaja_bankowosc_internetowa-40999604-pl.html [dostęp: 15.05.2018].
Google Scholar
Nowak P., 2017, Nieprawidłowości w ocenie zdolności kredytowej klientów detalicznych, „Finanse i Prawo Finansowe”, nr 2(14), Łódź.
Google Scholar
Nowak P., 2018a, Brak dostępu do kredytu jako przejaw wykluczenia finansowego, [w:] D. Murzyn, J. Pach, Ekonomia społeczna, Difin, Warszawa.
Google Scholar
Nowak P., 2018b, Ocena zdolności kredytowej jako narzędzie ochrony konsumenta, [w:] M. Jagielska, K. Podgórski, E. Sługocka-Krupa, M. Fras, Prawa konsumenta w teorii i praktyce, C.H. Beck, Warszawa.
Google Scholar
Ofiarski Z., 2014, Komentarz do art.11 ustawy o kredycie konsumenckim, [w:] Z. Ofiarski, Ustawa o kredycie konsumenckim. Komentarz, LEX.
Google Scholar
Pluta-Olearnik M., 1999, Marketing usług bankowych, PWE, Warszawa.
Google Scholar
Poradnik dla konsumentów. Kredyt konsumencki. 2012, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Warszawa, https://uokik.gov.pl/download.php?plik=12551 [dostęp: 10.05.2018].
Google Scholar
Ranking banków 2016 – jakość obsługi klienta, 2016, International Service Check, http://biznes.interia.pl/finanse-osobiste/news/ranking-bankow-2016-gdzie-mozna-liczyc-nanajlepsza,2427707,4141 [dostęp: 20.05.2018]
Google Scholar
Szaraniec M., 2017, Działalność gospodarcza pośredników ubezpieczeniowych, Difin, Warszawa.
Google Scholar
Tereszkiewicz P., 2009, Przedumowne obowiązki informacyjne instytucji kredytowych w dyrektywie 2008/48/WE, „Europejski Przegląd Sądowy”, nr 12.
Google Scholar
Tereszkiewicz P., 2012, Obowiązek udzielenia wyjaśnień w unijnym i polskim prawie kredytu konsumenckiego na gruncie dyrektywy 2008/48/WE, [w:] J. Pisuliński, P. Tereszkiewicz, F. Zoll (red.), Rozprawy z prawa cywilnego, własności intelektualnej i prawa prywatnego międzynarodowego, Warszawa.
Google Scholar
Tereszkiewicz P., 2014, Obowiązki informacyjne w umowach o usługi finansowe, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
Google Scholar
Ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, t.j. Dz.U. 2018, poz. 993 ze zm.
Google Scholar
Ziomek E., 2010, Obsługa klienta indywidualnego w bankowości na przykładzie banku Millennium S.A, Promotor, Warszawa.
Google Scholar
Żurawik B., Żurawik W., 1996, Marketing bankowy, Biblioteka Menedżera i Bankowca, Warszawa.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.