Homo Academicus Polonicus. Autotheories as Both Creative and Critical Academic Writing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2299-7458.11.04

Keywords:

autotheory, subversion, emotions, memoir, academic writing

Abstract

The author explains and defines autotheories by analyzing Polish-language texts: Znikanie (Disappearance) by Izabela Morska, Polska, rozkosz, uniwersytet (Poland, Pleasure, University) by Michał Paweł Markowski and Harcowanie na planie. Her-storia stawania się matką-akademiczką w polskim uniwersytecie (Enter Stage Left. Her-story of Becoming Mother-Academic at a Polish University) by Beata Karpińska-Musiał. Upon reading of these texts, it becomes evident that there is a critical potential in autotheories that link academic writing with memoir. Autotheories are also an example of creative, literary academic writing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Izabella Adamczewska-Baranowska, Uniwersytet Łódzki

Izabella Adamczewska-Baranowska – adiunktka w Instytucie Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego (Katedra Teorii Literatury). Specjalizuje się w teorii literatury faktu. Autorka książek Jacek Hugo-Bader. Włóczęga (2022), Łże-reportaże i prawdziwe fikcje. Powieść dziennikarska i reportaż w czasie postprawdy i zwrotu performatywnego (2020) oraz „Krajobraz po Masłowskiej”. Ewolucja powieści środowiskowej w najnowszej polskiej literaturze (2011). Publikowała m.in. w „Zagadnieniach Rodzajów Literackich”, „Er(r)go”, „Tekstach Drugich” i „Zeszytach Prasoznawczych”.

References

Cvetkovich A., Depression: A Public Feeling, Durham–London 2012, https://doi.org/10.1215/9780822391852
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv11smrx4

Karpińska-Musiał B., Harcowanie na planie. Her-storia stawania się matką-akademiczką w polskim uniwersytecie, Lublin 2021.
Google Scholar

Markowski M.P., Polska, rozkosz, uniwersytet. Opowieść edukacyjna, Kraków 2021.
Google Scholar

Morska I., Szaleństwo Niny Malech, Muzeum Literatury im. A. Mickiewicza, akc. 2980/20, nr inwent. 6542.
Google Scholar

Morska I., Znikanie, Kraków 2019.
Google Scholar

Nelson M., Argonauci, przeł. K. Gucio, Wołowiec 2020.
Google Scholar

Preciado P.B., Testo ćpun. Seks, polityka i narkotyki w dobie farmakopornografii, przeł. S. Królak, Warszawa 2021.
Google Scholar

Boruszkowska I., Defekty. Literackie auto/pato/grafie. Szkice, Kraków 2016.
Google Scholar

Boruszkowska I., Projekt depatologizacji uczuć negatywnych. O książce Ann Cvetkovich „Depression: A Public Feeling”, „Wielogłos” 2017, nr 2, s. 115–125.
Google Scholar

Clare R., Becoming Autotheory, „Arizona Quarterly. A Journal of American Literature, Culture, and Theory” 2020, vol. 76, no. 1, s. 85–107. https://doi.org/10.1353/arq.2020.0003
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1353/arq.2020.0003

Dolan J., Feeling Women’s Culture: Women’s Music, Lesbian Feminism, and the Impact of Emotional Memory, „Journal of Dramatic Theory and Criticism” 2012, no. 1, s. 205–219. https://doi.org/10.1353/dtc.2012.0002
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1353/dtc.2012.0002

Foster H., Post-krytyczność, przeł. A. Rogulska, „Teksty Drugie” 2015, nr 6, s. 160–168.
Google Scholar

Fournier L., Autotheory as Feminist Practice in Art, Writing, and Criticism, Cambridge, Massachusetts–London 2021. https://doi.org/10.7551/mitpress/13573.001.0001
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/13573.001.0001

Fournier L., Sick Women, Sad Girls, and Selfie Theory: Autotheory as Contemporary Feminist Practice, “a/b: Auto/Biography Studies” 2018, vol. 22, no. 2, s. 643–662; [przedruk w:] Life Writing Outside the Lines: Gender and Genre in the Americas, eds. E.C. Karpinski, R.A. Chansky, New York 2020. https://doi.org/10.1080/08989575.2018.1499495
Google Scholar

Gordon A., Ghostly Matters: Haunting and the Sociological Imagination, Min­neapolis 2008.
Google Scholar

Hawkins J., Smart Art and Theoretical Fictions, https://journals.uvic.ca/index.php/ctheory/article/view/14880/5775 [dostęp: 24.06.2022].
Google Scholar

Iwasiów I., Humanistyka, zmiana, autobiografia. Studium przypadku osobistego, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2021, nr 1(60), s. 15–31. https://doi.org/10.18778/1505-9057.60.02
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1505-9057.60.02

Kasperczyk A., Autoetnografia – w stronę humanizacji nauki, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2014, t. 10, nr 3, s. 6–13. https://doi.org/10.18778/1733-8069.10.3.01
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.10.3.01

Koziołek R., Teoria literatury jako akt wiary, [w:] Teoria nad-interpretacją?, red. J. Olejniczak, M. Baron, P. Tomczok, Katowice 2012.
Google Scholar

Kraskowska E., Po sześćdziesiątce. Autobiograficzna eseistyka feministek drugofalowych, „Autobiografia” 2018, nr 1(10), s. 129–140. https://doi.org/10.18276/au.2018.1.10-11
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18276/au.2018.1.10-11

Markowski M.P., Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Kraków 2013.
Google Scholar

Miller N.K., Getting Personal: Feminist Occasions and Other Autobiographical Acts, New York–London 2013. https://doi.org/10.4324/9781315866512
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9781315866512

Ronduda Ł., Strategie subwersywne w sztukach medialnych, Kraków 2006.
Google Scholar

Showalter E., Wydziałowe wieże. Powieść akademicka i jej źródła (cierpień), red. nauk. tłum. E. Kraskowska, E. Rajewska, przeł. zespół tłumaczy ze specjalności przekładowej Instytutu Filologii Polskiej UAM w Poznaniu, „Studenckie Debiuty Przekładowe” 2015, t. 1.
Google Scholar

Sowa J., Humanistyka płaskiego świata, „Teksty Drugie” 2014, nr 1, s. 192–207.
Google Scholar

Wiegman R., Introduction: Autotheory Theory, “Arizona Quarterly. A Journal of American Literature, Culture, and Theory” 2020, vol. 75, no. 1, s. 1–14. https://doi.org/10.1353/arq.2020.0009
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1353/arq.2020.0009

Zwartjes A., Autotheory as Rebellion: On Research, Embodiment, and Imagination in Creative Nonfiction, „Michigan Quarterly Review”, https://sites.lsa.umich.edu/mqr/2019/07/autotheory-as-rebellion-on-research-embodiment-and-imagination-in-creative-nonfiction/ [dostęp: 26.06.2022].
Google Scholar

Published

2022-12-30

How to Cite

Adamczewska-Baranowska, I. (2022). Homo Academicus Polonicus. Autotheories as Both Creative and Critical Academic Writing. Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze, (11), 43–57. https://doi.org/10.18778/2299-7458.11.04

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.