Between Tetmajer’s Krywań and Krywań by Gooral – Intermedial Fates of One Song

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2299-7458.10.06

Keywords:

Hej, Krywaniu!, Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Skaldowie, Operacja Samum, Gooral, intermediality, intertextuality, Polish Highlander culture

Abstract

The article aims to analyse changes in the functioning of the song titled Hej, Krywaniu (Hey, Kriváň) and their relation to trends in pop culture. Tracing the cross-media shifts has contributed to and complemented the multidimensional research on Kriváň, which earlier failed to take into account the performative framing of new meanings and has not included audiovisual arts in its field of interest. The paper is an attempt to build a bridge between traditional studies of Tatra literature and the modern optics of the performative turn, as well as a new understanding of intertextuality and intermediality. The analysis focuses on the poem Hej, Krywaniu from the volume of Kazimierz Tetmajer’s short stories titled Na Skalnem Podhalu, a folk song, the song Krywaniu, Krywaniu by Skaldowie band, a fragment of the film Operacja Samum and Gooral’s performance at the Woodstock Festival Poland in 2013 and his music video for the latest reinterpretation of the song.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Kościelniak-Woźniak, Uniwersytet Wrocławski

Maria Kościelniak-Woźniak – doktorantka w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Zajmuje się tematyką górską w literaturze i kulturze polskiej. Przygotowuje rozprawę doktorską na temat literackich i kulturowych reprezentacji Gorców z perspektywy spatial studies. Interesuje się także historią i semantyką studenckiej piosenki turystycznej oraz występowaniem motywów górskich i góralskich w kulturze popularnej. Najważniejsze publikacje: E. Grzęda, M. Kościelniak, Ludwik Zejszner und Władysław Orkan als Ideengeber für den Emanzipationsprozess der Region Podhale und der Subregion Gorce, [w:] Regionsmacher in Ostmitteleuropa, red. M. Cieśla, S. Jagodzinski, A. Kmak-Pamirska, Z. Nebřenský, M. Řezník, Warszawa 2021, s. 195–218; „Pejzaże Harasymowiczowskie” i inne tropy obecności Jerzego Harasymowicza w twórczości Wojciecha Belona, „Rocznik Przemyski. Literatura i Język” 2020, t. 56. z. 2 (24), s. 79–88; Góry pogardzane i góry odkryte. Literackie i turystyczno-krajobrazowe poznanie Gorców w XIX i pierwszych dekadach XX wieku, [w:] Od Kaukazu po Sudety. Studia i szkice o poznawaniu i zamieszkiwaniu gór dalekich i bliskich, red. E. Grzęda, Kraków 2020, s. 293–319; „Góry łopuszańskie” w twórczości Seweryna Goszczyńskiego, „Góry – Literatura – Kultura” 2019, t. 13, s. 151–160; Szlaki kulturowe, podróże lekturowe, questing – wpływ zorganizowanych form prezentacji dziedzictwa kulturowego na obraz współczesnej turystyki w regionach peryferyjnych na przykładzie Gorców, [w:] Sport i turystyka w perspektywie nauk społecznych: Tradycja i współczesność, red. M. Zowisło, J. Kosiewicz, Kraków 2019, s. 299–307.

References

Golec M., Dwa żywioły? O strategii badań i związkach muzyki z literaturą, „Radzyński Rocznik Humanistyczny” 2018, t. 16, nr 2.
Google Scholar

Hejmej A., Muzyczność dzieła literackiego, Toruń 2012.
Google Scholar

Jakóbczyk J., Kazimierz Przerwa-Tetmajer. Zbliżenia, Katowice 2001.
Google Scholar

Kolbuszewski J., „Sto se jedna, sto se dwie, stoi baca u jedle…” Pieśni podhalańskie w twórczości Kazimierza Tetmajera, [w:] J. Kolbuszewski, Literatura i Tatry. Studia i szkice, Zakopane 2015.
Google Scholar

Maj K.M., hasło: Intertekstualność, [w:] Ilustrowany słownik terminów literackich. Historia, anegdota, etymologia, red. Z. Kadłubek, B. Mytych-Forajter, A. Nawarecki, Gdańsk 2018.
Google Scholar

Podraza-Kwiatkowska M., Pojęcie symbolu, [w:] M. Podraza-Kwiatkowska, Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Kraków 1994.
Google Scholar

Tetmajer K., Na Skalnym Podhalu, t. 1, Kraków 1955.
Google Scholar

Wasilewska-Chmura M., Przestrzeń intermedialna literatury i muzyki, Kraków 2011.
Google Scholar

Wnuk W., Ku Tatrom, Warszawa 1978.
Google Scholar

Woźniak J., Performatyka wobec koncepcji dzieła w toku, [w:] Zwrot performatywny w kulturze. Szkice o obyczajach, literaturze, piosence, performansie i tańcu, red. M. Błaszczak, I. Górska, Poznań 2015.
Google Scholar

Published

2021-12-30

How to Cite

Kościelniak-Woźniak, M. (2021). Between Tetmajer’s Krywań and Krywań by Gooral – Intermedial Fates of One Song. Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze, (10), 127–138. https://doi.org/10.18778/2299-7458.10.06

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.