Meeting in Children's Literature Concerning Death – Finding Connections with Andrzej Nowicki’s Incontrology. With the Example of the Relationship with the Oldest Generation

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.18778/2450-4491.10.04

Mots-clés :

education, andragogy, thanatopedagogy, meeting, children’s literature, Andrzej Nowicki, intergenerational meeting

Résumé

Philosophy in literature may also be found in children’s books, especially those concerning such serious subjects as death. The authors of these books often introduce the philosophy of life and the meaning of death by showing them through the prism of a meeting of a child and an elderly person. What results from these meetings and what other qualities, apart from the context of familiarizing with death, can be found in these literary meetings? The reference point in the paper is Andrzej Nowicki’s philosophy of a meeting, i.e. incontrology.

Biographie de l'auteur

Justyna Sztobryn-Bochomulska, University of Lodz, Faculty of Educational Sciences

Sztobryn-Bochomulska, Justyna – doctor of social sciences in the field of pedagogy, Department of Andragogy and Social Gerontology of the University of Lodz. She specializes in general pedagogy, philosophy of education, thanatology, and thanatopedagogy. Member of the Bronisław Trentowski Philosophic Pedagogy Society and the Central European Philosophy of Education Society with seated in Prague.

Références

Eriksson E., Aakeson K. F. (2006) Esben i duch dziadka, transl. by K. Stręk, Poznań, Media Rodzina.
View in Google Scholar

Filozofia. Leksykon PWN (2000) Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Napora E. (2016) Relacje z dziadkami a subiektywna ocena jakości życia ich wnuków w rodzinach o różnej strukturze, “Polskie Forum Psychologiczne”, XXI, 1: 5–22.
View in Google Scholar

Nowicki A. (1991) Spotkania w rzeczach, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar

Nowicki A. (1981) Nauczyciele, Lublin, Wydawnictwo Lubelskie.
View in Google Scholar

Pieńkos M. (2015) Dziadkowie w wychowaniu wnuków na podstawie opinii osób młodych i starszych, “Forum Pedagogiczne”, 2: 279–289.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.21697/fp.2015.2.10

Piumini R. (2013) Maciuś i dziadek, Kraków, Wydawnictwo Bona.
View in Google Scholar

Raimondi F. P. (2013) Centralne kategorie myśli Andrzeja Nowickiego, “Sofia”, 13: 345–353.
View in Google Scholar

Rattan S. (2009) Dokąd odchodzisz, Gdańsk, Wydawnictwo AnWero.
View in Google Scholar

Siwołowski A. (2014) Moja babcia kochała życie in: Porozmawiajmy o śmierci, B. Antoszewska, J. Binnebesel (eds.), Olsztyn, Wydawnictwo UWM.
View in Google Scholar

Stanecka Z. (2013) Świat według dziadka, Poznań, Wydawnictwo W Drodze.
View in Google Scholar

Sztobryn-Bochomulska J. (2018a) Co mówią o życiu książki o śmierci. Analiza wybranej literatury przedmiotu, “Kultura i Wychowanie” 13: 169–183.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.25312/2083-2923.13/2018_169-183

Sztobryn-Bochomulska J. (2018b) Tanatos w literaturze dziecięcej i jego pedagogiczny wymiar – unpublished doctoral thesis, http://repozytorium.uni.lodz.pl:8080/xmlui/handle/11089/27265
View in Google Scholar

Wieczorek K. (1990) Dwie filozofie spotkania. Konfrontacja myśli Józefa Tischnera i Andrzeja Nowickiego, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
View in Google Scholar

Wieczorek K. (2013) Ślad, obecność, piętno imienne. O inkontrologii i ergantropii Andrzeja Nowickiego, “Kultura i Wartości”, 1 (5): 37–53.
View in Google Scholar

Zarębianka Z. (2016) Filozofia wobec literatury. Literatura wobec filozofii. Warianty wzajemnych odniesień. Rekonesans, Filo-Sofija, 16, 34/1: 142–152.
View in Google Scholar

Agnosiewicz M., Nowicki A. (2009) Kocham to co jeszcze nie istnieje… Rozmowa z Profesorem Andrzejem Nowickim, http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,6559 [accessed: 15.10.2017].
View in Google Scholar

Téléchargements

Publiée

2020-06-01

Comment citer

Sztobryn-Bochomulska, J. (2020). Meeting in Children’s Literature Concerning Death – Finding Connections with Andrzej Nowicki’s Incontrology. With the Example of the Relationship with the Oldest Generation. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 10(1), 40–50. https://doi.org/10.18778/2450-4491.10.04