Wprowadzenie. Rodzina w perspektywie badań biograficznych
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.19.01Słowa kluczowe:
badania biograficzne, biografia, rodzinaAbstrakt
Badania biograficzne w naukach społecznych zyskały w ostatnich dekadach istotne znaczenie w analizie przemian struktury i funkcjonowania współczesnej rodziny. Badania te pozwalają na głębsze zrozumienie, jak indywidualne historie życia członków rodziny splatają się, tworząc wspólną narrację, która kształtuje tożsamość wspólnoty rodzinnej oraz jakość doświadczania współobecności jej członków. W Polsce takie podejście badawcze jest intensywnie rozwijane przez różne ośrodki naukowe. W tekście poddaliśmy analizie zakres tematyczny tomu, który ogniskuje się wokół problematyki rodziny jako dynamicznego systemu społeczno-kulturowego, gdzie codzienne doświadczenia członków tworzą unikalną wspólnotę. Zwróciliśmy uwagę na wielokontekstowość ujęć przedmiotowej problematyki w zaprezentowanych artykułach, takich jak przekaz międzypokoleniowy, doświadczenia rodzicielstwa oraz rola komunikacji w rodzinie. Odnoszą się one do różnych doświadczeń wpływających na kształtowanie tożsamości członków rodziny.
Bibliografia
Cieślikowska-Ryczko A. (2021) Badania biograficzne rodzin więźniów. Refleksja metodologiczna, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 2, s. 135–162, https://doi.org/10.31338/2657-6007.kp.2021-2.7
Google Scholar
Dubas E., Słowik A. (red.) (2020) W stulecie metody biograficznej. Refleksje z perspektywy polsko-frankofońskiej, seria: Biografia i badanie biografii, t. 7, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Dubas E., Wąsiński A., Słowik A. (red.) (2021) Biografie rodzinne i uczenie się, seria: Biografia i badanie biografii, t. 8, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Kuryś-Szyncel K. (red.) (2017) Rodzinne (re)konstrukcje i transmisje w perspektywie biograficznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Google Scholar
Szendlak T. (2010) Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar