Wprowadzenie. Rodzina w perspektywie badań biograficznych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.19.01

Słowa kluczowe:

badania biograficzne, biografia, rodzina

Abstrakt

Badania biograficzne w naukach społecznych zyskały w ostatnich dekadach istotne znaczenie w analizie przemian struktury i funkcjonowania współczesnej rodziny. Badania te pozwalają na głębsze zrozumienie, jak indywidualne historie życia członków rodziny splatają się, tworząc wspólną narrację, która kształtuje tożsamość wspólnoty rodzinnej oraz jakość doświadczania współobecności jej członków. W Polsce takie podejście badawcze jest intensywnie rozwijane przez różne ośrodki naukowe. W tekście poddaliśmy analizie zakres tematyczny tomu, który ogniskuje się wokół problematyki rodziny jako dynamicznego systemu społeczno-kulturowego, gdzie codzienne doświadczenia członków tworzą unikalną wspólnotę. Zwróciliśmy uwagę na wielokontekstowość ujęć przedmiotowej problematyki w zaprezentowanych artykułach, takich jak przekaz międzypokoleniowy, doświadczenia rodzicielstwa oraz rola komunikacji w rodzinie. Odnoszą się one do różnych doświadczeń wpływających na kształtowanie tożsamości członków rodziny.

Biogramy autorów

Arkadiusz Wąsiński - Uniwersytet Łódzki

Arkadiusz Wąsiński jest doktorem habilitowanym zatrudnionym na stanowisku profesora Uniwersytetu Łódzkiego. Pełni od 2020 r. funkcję prodziekana ds. jakości kształcenia na Wydziale Nauk o Wychowaniu UŁ. Zainteresowania naukowo-badawcze rozwija przede wszystkim w obszarze autokreacji człowieka dorosłego jako doniosłego egzystencjalnie doświadczenia biograficznego, a w tym kontekście – autokreacji do rodzicielstwa oraz egzystencjalnych problemów starzenia się i starości. Uhonorowany „Nagrodą za wybitną monografię” w roku 2019 przez Zarząd Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego.

Justyna Sztobryn-Bochomulska - Uniwersytet Łódzki

Justyna Sztobryn-Bochomulska – adiunkt w Katedrze Andragogiki i Gerontologii Społecznej na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół pedagogiki ogólnej, filozofii wychowania oraz tanatopedagogiki. Pokłosiem tych zainteresowań są m.in. publikacje: Tanatos w literaturze dziecięcej i jego pedagogiczny wymiar, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2020; Rodzina miejscem „uczenia się” umierania, „Przegląd Pedagogiczny” 2019/2. Obecnie wykonawca projektu w zespole badawczym podejmującego problem: Doświadczenie rodzicielstwa w kontekście transkulturowości. Narracje rodziców z rodzin polsko-ukraińskich (program IDUB). Członek Towarzystwa Pedagogiki Filozoficznej im. Bronisława Trentowskiego.

Bibliografia

Cieślikowska-Ryczko A. (2021) Badania biograficzne rodzin więźniów. Refleksja metodologiczna, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 2, s. 135–162, https://doi.org/10.31338/2657-6007.kp.2021-2.7
Google Scholar

Dubas E., Słowik A. (red.) (2020) W stulecie metody biograficznej. Refleksje z perspektywy polsko­-frankofońskiej, seria: Biografia i badanie biografii, t. 7, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Dubas E., Wąsiński A., Słowik A. (red.) (2021) Biografie rodzinne i uczenie się, seria: Biografia i badanie biografii, t. 8, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Kuryś-Szyncel K. (red.) (2017) Rodzinne (re)konstrukcje i transmisje w perspektywie biograficznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Google Scholar

Szendlak T. (2010) Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Opublikowane

2024-10-10

Jak cytować

Wąsiński, A., & Sztobryn-Bochomulska, J. (2024). Wprowadzenie. Rodzina w perspektywie badań biograficznych. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 19(2), 8–18. https://doi.org/10.18778/2450-4491.19.01

Inne teksty tego samego autora