Świadomość faktu aborcji w rodzinie jako czynnik kształtujący doświadczenie biograficzne dorosłej kobiety

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.19.08

Słowa kluczowe:

aborcja, relacje rodzinne, doświadczenie biograficzne, rozwój osobowy

Abstrakt

W artykule podjęto analizę fenomenu społecznego kontekstu aborcji rozpatrywanego w przestrzeni relacji rodzinnych. Celem badania zrealizowanego w podejściu jakościowym jest uchwycenie subtelnych znaczeń aborcji jako wydarzenia wpływającego na jakość funkcjonowania rodziny. Szczegółowy aspekt badań odnosi się do aborcji jako czynnika kształtującego doświadczenia biograficzne dorosłej córki i jej relacji z rodzicami. W tekście podjęto dyskusję nad strukturą kategorii wygenerowanych z materiału badawczego, a także dwoma wymiarami przedmiotowej problematyki, na którą składają się: aborcja jako doświadczenie biograficzne oraz znaczenie świadomości faktu aborcji brata/siostry dla jakości relacji rodzinnych Narratorki. We wnioskach zwrócono uwagę na społeczny i egzystencjalny wymiar aborcji, a także na jego znaczenie w stymulowaniu autokreacyjnej pracy nad sobą, ukierunkowanej na duchowy rozwój Narratorki.

Biogramy autorów

Arkadiusz Wąsiński - Uniwersytet Łódzki

Arkadiusz Wąsiński jest doktorem habilitowanym zatrudnionym na stanowisku profesora Uniwersytetu Łódzkiego. Pełni od 2020 r. funkcję prodziekana ds. jakości kształcenia na Wydziale Nauk o Wychowaniu UŁ. Zainteresowania naukowo-badawcze rozwija przede wszystkim w obszarze autokreacji człowieka dorosłego jako doniosłego egzystencjalnie doświadczenia biograficznego, a w tym kontekście autokreacji do rodzicielstwa oraz egzystencjalnych problemów starzenia się i starości. Uhonorowany „Nagrodą za wybitną monografię” w roku 2019 przez Zarząd Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego.

Kamila Rzosińska - Centrum Psychologiczno-Pedagogiczne Futurum w Łodzi

Kamila Rzosińska jest magistrem pedagogiki specjalnej, specjalistą od zarządzania zasobami ludzkimi i terapeutą behawioralnym. Od kilkunastu lat pracuje z dziećmi ze spektrum autyzmu i niepełnosprawnością intelektualną oraz ich rodzinami. Obecnie jest zatrudniona w Centrum Psychologiczno- Pedagogicznym Futurum w Łodzi na stanowisku koordynatora ds. merytorycznych. Przestrzeń zainteresowań naukowo- badawczych umiejscawia w tematach związanych z procesami autokreacyjnymi i biograficznym uczeniem się.

Bibliografia

Bednarz-Łuczewska P., Łuczewski M. (2012) Podejście biograficzne w: Badania jakościowe, t. 2, Metody i narzędzia, D. Jemielniak (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 91–110.
Google Scholar

Bogdan R. C., Biklen S. K. (2007) Qualitative Research for Education: An Introduction to Theory and Methods, 5th ed., Boston, Allyn & Bacon.
Google Scholar

Ciepły F. (2014) Aborcja eugeniczna a dyskryminacja osób niepełnosprawnych, „Czasopismo Prawa Karnego i Nauk Penalnych”, nr 2, s. 71–87.
Google Scholar

Ciżyńska A. (2017) Życie dziecka kontra prawo do samostanowienia, czyli kilka uwag o relacji aborcji i prawa konstytucyjnego, „Internetowy Przegląd Prawniczy TBSP UJ”, nr 2, s. 22–35.
Google Scholar

Cox M. J., Paley B. (2003) Understanding Families as Systems, „Current Directions in Psychological Science”, nr 12(5), s. 193–196, https://doi.org/10.1111/1467-8721.01259
Google Scholar

Crawley S. L., Willman R. K., Clark L., Walsh C. (2009) Making Women the Subjects of the Abortion Debate: A Class Exercise that Moves Beyond „Pro-Choice” and „Pro-Life”, „Feminist Teacher”, nr 19(3), s. 227–240, https://doi.org/10.1353/ftr.0.0051
Google Scholar

Denzin N. K. (2007) Grounded Theory and the Politics of Interpretation w: The SAGE Handbook of Grounded Theory, A. Bryant, K. Charmaz (red.), s. 454–471, https://doi.org/10.4135/9781848607941.n21
Google Scholar

Desperak I. (2003) Antykoncepcja, aborcja i… eutanazja. O upolitycznieniu praw reprodukcyjnych w Polsce, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 30, s. 193–207.
Google Scholar

Filipiuk Ł. (2023) O możliwości dialogu środowisk pro-life i pro-choice w kwestii życia poczętego, „Społeczeństwo. Studia, prace badawcze i dokumenty z zakresu nauki społecznej Kościoła”, nr 2(162), s. 35–51, https://doi.org/10.58324/s.323
Google Scholar

Grabowska M. (2023) W stronę nowej podmiotowości politycznej. Protesty aborcyjne, teoria społecznej reprodukcji i procesy demokratyzacji, „Przegląd Socjologiczny”, nr 72(3), s. 39–67, https://doi.org/10.26485/PS/2023/72.3/2
Google Scholar

Harrington P. V. (1971) Human Life and Abortion, „The Catholic Lawyer”, nr 17(1), s. 11–44.
Google Scholar

Jankowski J., Awtuch A., Rusiecka B. (2017) The Survivors. The Category of Survivors and its Various Forms, „Psychoonkologia”, nr 21(3), s. 113–134, https://doi.org/10.5114/pson.2017.77299
Google Scholar

Konecki K. (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Król M. (2014) Założenia aksjologiczne oraz warianty dyskursu aborcyjnego, „Studia Prawno- Ekonomiczne”, nr 92, s. 103–127.
Google Scholar

Krupa R. (1997) Doświadczenie aborcji w relacjach mężczyzn, „Roczniki Nauk Społecznych”, nr XXV(2), s. 105–121.
Google Scholar

Lalak D. (2010) Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie Żak.
Google Scholar

Lewandowska-Tarasiuk E., Lichański J. Z., Mossakowska B. (2016) Terapia słowem, Warszawa, Wydawnictwo Pani Twardowska.
Google Scholar

Lichtman M. (2014) Qualitative Research for the Social Sciences, Los Angeles – London – New Delhi – Singapore – Washington, DC, Sage Publications Inc.
Google Scholar

Ney P. G. (1983) A Consideration of Abortion Survivors, „Child Psychiatry & Human Development”, nr 13(3), s. 168–179, https://doi.org/10.1007/BF00705857
Google Scholar

Ney P. G. (1997) Deeply Damaged: An Explanation for the Profound Problems Arising from Infant Abortion and Child Abuse, Victoria [Canada], Pioneer Publishing.
Google Scholar

Ney P. G., Sheils C. K., Gajowy M. (2010) Post-Abortion Survivor Syndrome: Signs and Symptoms, „Journal Prenatal Perinatal Psychol Health”, nr 25, s. 107–129.
Google Scholar

Nowak-Dziemianowicz M. (2007) Czy świat człowieka ma postać narracji? O możliwościach badania, rozumienia i zmiany w: Narracja – Krytyka – Zmiana. Praktyki badawcze we współczesnej pedagogice, E. Kurantowicz, M. Nowak-Dziemianowicz (red.), Wrocław, Wydawnictwo Naukowe DSW, s. 13–24.
Google Scholar

Ostaszewska A. (2014) Wprowadzenie do auto/biografii. Refleksja badaczki doświadczeń biograficznych kobiet. Perspektywa feministyczna w: Badanie biografii – źródła, metody, konteksty, R. Skrzyniarz, E. Krzewska, W. Zgłobicka-Gierut (red.), Lublin, Wydawnictwo Episteme, s. 53–68.
Google Scholar

Patton M. Q. (2015) Qualitative Research and Evaluation Methods: Integrating Theory and Practice, 4th ed., Los Angeles – London – New Delhi – Singapore – Washington, DC, Sage Publication Inc.
Google Scholar

Picker E. (2007) Godność człowieka a życie ludzkie. Rozbrat dwóch fundamentalnych wartości jako wyraz narastającej relatywizacji człowieka, tłum. J. Merecki, Warszawa, Oficyna Naukowa.
Google Scholar

Poglądowa P., Frączek P., Jabłońska M., Pawlikowski J. (2013) Medyczne, etyczne, prawne i społeczne aspekty badań prenatalnych w Polsce, „Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu”, nr 2, s. 103–109.
Google Scholar

Pupavac M. (2022) I Think, I Feel, I Decide: The Polish Struggle for Reproductive Rights, „Slavia Meridionalis”, nr 22, s. 1–13, https://doi.org/10.11649/sm.2879
Google Scholar

Rosół A. (2017) Dispute about Europe. National or European State?, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Filozofia”, nr 14, s. 205–213, https://doi.org/10.16926/fil.2017.14.08
Google Scholar

Silverman D. (2008) Interpretacja danych jakościowych, tłum. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Singer P. (2007) Etyka praktyczna, tłum. A. Sagan, Warszawa, Książka i Wiedza.
Google Scholar

Skibińska E. (2006) Mikroświaty kobiet. Relacje autobiograficzne, Warszawa, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji.
Google Scholar

Solarczyk-Szwec H. (2015) Cztery ćwiartki biograficznego uczenia się, „Rocznik Andragogiczny”, nr 22, s. 119–133, https://doi.org/10.12775/RA.2015.006
Google Scholar

Stankiewicz W. (2010) Kwestie aborcji i eutanazji w kontekście prawa do życia, „Studia Gdańskie”, nr 27, s. 203–222.
Google Scholar

Szczepaniec M. (2013) Etyczne i prawne aspekty dopuszczalności aborcji ze względów eugenicznych, „Białostockie Studia Prawnicze”, nr 13, s. 77–84, https://doi.org/10.15290/bsp.2013.13.07
Google Scholar

Szuryga-Kołacz M. (2013) Wpływ aborcji na relację małżeńską i rodzinną, „Rozprawy Społeczne”, nr VII(2), s. 126–131.
Google Scholar

Szymczyk M. (2008) Singer pokonany?, „Diametros”, nr 15, s. 94–96.
Google Scholar

Urbaniak-Zając D., Piekarski J. (2022) Metodologiczna rekonstrukcja warunków tworzenia wiedzy. Wybrane zagadnienia, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Wejbert-Wąsiewicz E. (2014) Enklawy i eksklawy aborcyjne – dynamika i źródło zmian, „Opuscula Sociologica”, nr 2, s. 31–41.
Google Scholar

Wejbert-Wąsiewicz E. (2011) Aborcja między ideologią a doświadczeniem indywidualnym: monografia zjawiska, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, https://doi.org/10.18778/7525-538-6
Google Scholar

Woronowicz B. T. (1998) Alkoholizm jest chorobą, Warszawa, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Google Scholar

Bans-Akutey A., Tiimub B. M. (2021) Triangulation in Research, „Academia Letters”, https://doi.org/10.20935/AL3392
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2024-10-10

Jak cytować

Wąsiński, A., & Rzosińska, K. (2024). Świadomość faktu aborcji w rodzinie jako czynnik kształtujący doświadczenie biograficzne dorosłej kobiety. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 19(2), 107–125. https://doi.org/10.18778/2450-4491.19.08