The School of Thought: Relational Processes of Lasting Existence and Transformation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.08

Keywords:

school of thought, social relationship, transformations, mastery, shared experience

Abstract

This article is an attempt to analyze the features of the titular concept of the school of thought, which occurs through participation in situations that encourage the sharing of experience. The formation of a school of thought is understood as a relational process; therefore, in this context, a consideration of social relationships becomes a key task. It is also an expression of the culture of practice shared by participants in the activity and created by them. As a result, a school of thought is understood as an interweaving of relationships, opinions, and positions which direct and orient the activity. Relational processes are examined from this perspective, i.e. the processes of the lasting existence and transformation of a school of thought, presented in their many different dimensions.

 

Author Biography

Ewa Marynowicz-Hetka, Department of Social Pedagogy at the University of Lodz

Marynowicz-Hetka Ewa – social pedagogue, professor of humanities, Doctor Honoris Causa received at the University of Ostrava, Czech Republic. Her research interests include: tools for analyzing the field of activity of social pedagogues, training for the field of practice, social pedagogy seen as an academic discipline, and orientation in activity.

References

Ardoino J., Lourau R. (1994) Les pédagogie institutionnelles, Paris, Presses Universitaires de France.
Google Scholar

Arendt H. (1985) Du privé et du public in: Hannah Arendt, “Les Cahiers Du Grif” 33: 47–67.
Google Scholar

Bachelard G. (2002 [1938]) Kształtowanie umysłu naukowego. Przyczynek do psychoanalizy wiedzy obiektywnej, transl. by D. Leszczyński, Gdańsk, Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria.
Google Scholar

Baczko B. (1994) Wyobrażenia społeczne. Szkice o nadziei i pamięci zbiorowej, transl. by M. Kowalska, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Barbier J.-M. (2006) Działanie w kształceniu i pracy socjalnej. Analiza podejść, transl. by G. Karbowska, Katowice, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, seria BPS.
Google Scholar

Barbier J.-M. (2009) Les dispositifs de formation: diversités et cohérences-outils ďapproche in: Encyclopédie de la formation, dir. J.-M. Barbier, É. Bourgois, G. Chapelle, J. C. Ruano Borbalan, avec la collaboration G. Marchand, Paris, Presses Universitaires de France: 223–249.
Google Scholar

Barbier J.-M. (2016) Leksykon analizy aktywności. Konceptualizacje zwyczajowych pojęć, transl. by E. Marynowicz-Hetka, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Barbier J.-M. (2018) Expérience, transformation de soi, construction du moi, affirmation duje, “The Conversation FR”, http://theconversation.com/experience-transformationde-soiconstruction-du-moi-affirmation-du-je-88935 [accessed: 10.01.2018].
Google Scholar

Bauman T. (2004) Mistrzowie i szkoły myślenia w uniwersytecie in: Gdańskie rodowody pedagogiczne, E. Rodziewicz, K. Rzędzicka, E. Zalewska (Eds.), Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego: 71–84.
Google Scholar

Braudel F. (1997 [1958]) Les Écrits de Fernand Braudel, vol. 2: Les Ambitions de l’histoire, Paris, De Fallois.
Google Scholar

Braudel F. (1999 [1977]) Historia i trwanie, transl. by B. Geremek, W. Kula, Warszawa, Czytelnik.
Google Scholar

Bruni L. (2010) Eros, Philia et Agapé. Pour une teorie la réciprocité plurielle et pluraliste, “Revue du Mauss” 35: 221–246.
Google Scholar

Castoriadis C. (1975) L’Institution imaginaire de la société, Paris, Éditions du Seuil.
Google Scholar

Dewey J. (1968 [1947]) Éxpérience et éducation, transl. by M. A. Carroi, Paris, Librairie Armand Colin.
Google Scholar

Donzelot J. (2005) Comment gouverner les sociétés libérales? L’effet Foucault dans le monde anglo-saxon. Discussion entre Jacques Donzelot et Colin Gordon, „Esprit” 319: 82–96.
Google Scholar

Durand M. (2017) L’activité en transformation in: Encyclopédie d’analyse des activités, dir. J.-M. Barbier, M. Durand, Paris, Presses Universitaires de France: 33–55.
Google Scholar

Encyclopédie de la formation (2009) dir. J.-M. Barbier, E. Bourgeois, G. Chapelle, J.-C. Ruano-Borbalan, avec la collaboration G. Marchand, Paris, Presses Universitaires de France.
Google Scholar

Fustier P. (1998) Działanie socjalne – znaczenie daru, transl. by A. Czołnowska, w: Pedagogika społeczna jako dyscyplina akademicka. Stan i perspektywy, E. Marynowicz- Hetka, J. Piekarski, E. Cyrańska (Eds.), Łódź–Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Związku Nauczycielstwa Polskiego: 194–204.
Google Scholar

Fustier P. (2000) Le lien d’accompagnant. Entre don et contra salarial, Paris, Dunod.
Google Scholar

Jullien F. (2009) Les transformations silencieuses, Paris, Éditions Grasset et Fasquelle.
Google Scholar

Jullien F. (2017) Une seconde vie. Commencer véritablement ďexister, Paris, Éditions Grasset et Fasquelle.
Google Scholar

La gratuité. Eloge de l’inestimable (2010), “Revue du Mauss” 35.
Google Scholar

Lepalczyk I. (2001) Helena Radlińska. Życie i twórczość, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
Google Scholar

Leszczyński D. (2002) Filozofia nauki Gastona Bachelarda in: G. Bachelard, Kształtowanie umysłu naukowego, transl. by D. Leszczyński, Gdańsk, Wydawnictwo Słowo/obraz/ terytoria: 7–16.
Google Scholar

Marynowicz-Hetka E. (2019) Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Marynowicz-Hetka E. (Ed.) (1997) Mistrz-uczeń. Wyobrażenia czy rzeczywistość, czyli o tworzeniu szkół naukowych, Łódź, Łódzkie Towarzystwo Naukowe.
Google Scholar

Marynowicz-Hetka E., Theiss W. (Eds.) (2004) Profesor Helena Radlińska. W sto dwudziestą piątą rocznicę urodzin i pięćdziesiątą rocznicę śmierci, Sylwetki Łódzkich Uczonych, z. 75, Łódź, Wydawnictwo Łódzkiego Towarzystwa Naukowego.
Google Scholar

Nawroczyński B. (1947) Życie duchowe. Zarys filozofii kultury, Kraków–Warszawa, Księgarnia Wydawnicza F. Pieczątkowski i S-ka.
Google Scholar

Nuttin J. (1968) Struktura osobowości, trans. by T. Kołakowska, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Radlińska H. (1964) Listy o nauczaniu i pracy badawczej in: Pisma pedagogiczne, vol. 3. Z dziejów pracy społecznej i oświatowej, Wrocław–Warszawa–Kraków, Zakład Narodowy im. Ossolińskich: 329–478.
Google Scholar

Rancière J. (1987) Le maître ignorant. Cinq leçons sur l’émancipation intellectuelle, Paris, Fayard.
Google Scholar

Ricoeur P. (2003) Krytyka i przekonanie. Rozmowy z Franҫois Azouvin i Markiem de Launay, transl. by M. Drwięga, Warszawa, Wydawnictwo KR.
Google Scholar

Skarga B. (2007) Człowiek to nie jest piękne zwierzę, Kraków, Wydawnictwo Znak.
Google Scholar

Skarga B. (2009) Tercet metafizyczny, Kraków, Wydawnictwo Znak.
Google Scholar

Starczewska K. (1994 [1978]) Wartości podstawowe in: O wartościach, normach, problemach moralnych. Wybór tekstów z etyki polskiej dla nauczycieli i uczniów szkół średnich, M. Środa (Ed.), Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Szaniawski K. (1994) Zasada istnienia autorytetu w środowisku naukowym in: K. Szaniawski, O nauce, rozumowaniu i wartościach, Warszawa 1994, Wydawnictwo Naukowe PWN: 102–109.
Google Scholar

Świda H. (1974) Osobowość jako system ustosunkowań wobec świata, „Studia Pedagogiczne” 30, Wrocław, Ossolineum: 151–201.
Google Scholar

Taylor Ch. (2002) Etyka autentyczności, transl. by A. Pawelec, Kraków, Wydawnictwo Znak.
Google Scholar

Wagner A. (2003) Volunteerism, Voluntary Action and the Modern Welfare State in: Social Work Education and Practice in Today’s Europe. Challenges and the Diversity of Responses/La Formation et l’action dans le travail social pour l’ Europe ďaujourd’hui. Les défis et la diversité des solutions, Ch. Labonté-Roset, E. Marynowicz-Hetka, J. Szmagalski (Eds.), Katowice, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”: 245–257.
Google Scholar

Walczak A., Mikołajewicz W. (Eds.) (2017) Mistrzostwo duchowe, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Witkowski L. (2011) Historie autorytetu wobec kultury i edukacji, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Witkowski L. (Ed.) (2019) Dziedzictwo idei i pęknięcia międzypokoleniowe w polskiej pedagogice. Wprowadzenie do problemu Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
Google Scholar

Downloads

Published

2019-09-30

How to Cite

Marynowicz-Hetka, E. (2019). The School of Thought: Relational Processes of Lasting Existence and Transformation. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 8(1), 109–125. https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.08

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>