The School of Thought: Relational Processes of Lasting Existence and Transformation
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.08Keywords:
school of thought, social relationship, transformations, mastery, shared experienceAbstract
This article is an attempt to analyze the features of the titular concept of the school of thought, which occurs through participation in situations that encourage the sharing of experience. The formation of a school of thought is understood as a relational process; therefore, in this context, a consideration of social relationships becomes a key task. It is also an expression of the culture of practice shared by participants in the activity and created by them. As a result, a school of thought is understood as an interweaving of relationships, opinions, and positions which direct and orient the activity. Relational processes are examined from this perspective, i.e. the processes of the lasting existence and transformation of a school of thought, presented in their many different dimensions.
References
Ardoino J., Lourau R. (1994) Les pédagogie institutionnelles, Paris, Presses Universitaires de France.
Google Scholar
Arendt H. (1985) Du privé et du public in: Hannah Arendt, “Les Cahiers Du Grif” 33: 47–67.
Google Scholar
Bachelard G. (2002 [1938]) Kształtowanie umysłu naukowego. Przyczynek do psychoanalizy wiedzy obiektywnej, transl. by D. Leszczyński, Gdańsk, Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria.
Google Scholar
Baczko B. (1994) Wyobrażenia społeczne. Szkice o nadziei i pamięci zbiorowej, transl. by M. Kowalska, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Barbier J.-M. (2006) Działanie w kształceniu i pracy socjalnej. Analiza podejść, transl. by G. Karbowska, Katowice, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, seria BPS.
Google Scholar
Barbier J.-M. (2009) Les dispositifs de formation: diversités et cohérences-outils ďapproche in: Encyclopédie de la formation, dir. J.-M. Barbier, É. Bourgois, G. Chapelle, J. C. Ruano Borbalan, avec la collaboration G. Marchand, Paris, Presses Universitaires de France: 223–249.
Google Scholar
Barbier J.-M. (2016) Leksykon analizy aktywności. Konceptualizacje zwyczajowych pojęć, transl. by E. Marynowicz-Hetka, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Barbier J.-M. (2018) Expérience, transformation de soi, construction du moi, affirmation duje, “The Conversation FR”, http://theconversation.com/experience-transformationde-soiconstruction-du-moi-affirmation-du-je-88935 [accessed: 10.01.2018].
Google Scholar
Bauman T. (2004) Mistrzowie i szkoły myślenia w uniwersytecie in: Gdańskie rodowody pedagogiczne, E. Rodziewicz, K. Rzędzicka, E. Zalewska (Eds.), Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego: 71–84.
Google Scholar
Braudel F. (1997 [1958]) Les Écrits de Fernand Braudel, vol. 2: Les Ambitions de l’histoire, Paris, De Fallois.
Google Scholar
Braudel F. (1999 [1977]) Historia i trwanie, transl. by B. Geremek, W. Kula, Warszawa, Czytelnik.
Google Scholar
Bruni L. (2010) Eros, Philia et Agapé. Pour une teorie la réciprocité plurielle et pluraliste, “Revue du Mauss” 35: 221–246.
Google Scholar
Castoriadis C. (1975) L’Institution imaginaire de la société, Paris, Éditions du Seuil.
Google Scholar
Dewey J. (1968 [1947]) Éxpérience et éducation, transl. by M. A. Carroi, Paris, Librairie Armand Colin.
Google Scholar
Donzelot J. (2005) Comment gouverner les sociétés libérales? L’effet Foucault dans le monde anglo-saxon. Discussion entre Jacques Donzelot et Colin Gordon, „Esprit” 319: 82–96.
Google Scholar
Durand M. (2017) L’activité en transformation in: Encyclopédie d’analyse des activités, dir. J.-M. Barbier, M. Durand, Paris, Presses Universitaires de France: 33–55.
Google Scholar
Encyclopédie de la formation (2009) dir. J.-M. Barbier, E. Bourgeois, G. Chapelle, J.-C. Ruano-Borbalan, avec la collaboration G. Marchand, Paris, Presses Universitaires de France.
Google Scholar
Fustier P. (1998) Działanie socjalne – znaczenie daru, transl. by A. Czołnowska, w: Pedagogika społeczna jako dyscyplina akademicka. Stan i perspektywy, E. Marynowicz- Hetka, J. Piekarski, E. Cyrańska (Eds.), Łódź–Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Związku Nauczycielstwa Polskiego: 194–204.
Google Scholar
Fustier P. (2000) Le lien d’accompagnant. Entre don et contra salarial, Paris, Dunod.
Google Scholar
Jullien F. (2009) Les transformations silencieuses, Paris, Éditions Grasset et Fasquelle.
Google Scholar
Jullien F. (2017) Une seconde vie. Commencer véritablement ďexister, Paris, Éditions Grasset et Fasquelle.
Google Scholar
La gratuité. Eloge de l’inestimable (2010), “Revue du Mauss” 35.
Google Scholar
Lepalczyk I. (2001) Helena Radlińska. Życie i twórczość, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
Google Scholar
Leszczyński D. (2002) Filozofia nauki Gastona Bachelarda in: G. Bachelard, Kształtowanie umysłu naukowego, transl. by D. Leszczyński, Gdańsk, Wydawnictwo Słowo/obraz/ terytoria: 7–16.
Google Scholar
Marynowicz-Hetka E. (2019) Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Marynowicz-Hetka E. (Ed.) (1997) Mistrz-uczeń. Wyobrażenia czy rzeczywistość, czyli o tworzeniu szkół naukowych, Łódź, Łódzkie Towarzystwo Naukowe.
Google Scholar
Marynowicz-Hetka E., Theiss W. (Eds.) (2004) Profesor Helena Radlińska. W sto dwudziestą piątą rocznicę urodzin i pięćdziesiątą rocznicę śmierci, Sylwetki Łódzkich Uczonych, z. 75, Łódź, Wydawnictwo Łódzkiego Towarzystwa Naukowego.
Google Scholar
Nawroczyński B. (1947) Życie duchowe. Zarys filozofii kultury, Kraków–Warszawa, Księgarnia Wydawnicza F. Pieczątkowski i S-ka.
Google Scholar
Nuttin J. (1968) Struktura osobowości, trans. by T. Kołakowska, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Radlińska H. (1964) Listy o nauczaniu i pracy badawczej in: Pisma pedagogiczne, vol. 3. Z dziejów pracy społecznej i oświatowej, Wrocław–Warszawa–Kraków, Zakład Narodowy im. Ossolińskich: 329–478.
Google Scholar
Rancière J. (1987) Le maître ignorant. Cinq leçons sur l’émancipation intellectuelle, Paris, Fayard.
Google Scholar
Ricoeur P. (2003) Krytyka i przekonanie. Rozmowy z Franҫois Azouvin i Markiem de Launay, transl. by M. Drwięga, Warszawa, Wydawnictwo KR.
Google Scholar
Skarga B. (2007) Człowiek to nie jest piękne zwierzę, Kraków, Wydawnictwo Znak.
Google Scholar
Skarga B. (2009) Tercet metafizyczny, Kraków, Wydawnictwo Znak.
Google Scholar
Starczewska K. (1994 [1978]) Wartości podstawowe in: O wartościach, normach, problemach moralnych. Wybór tekstów z etyki polskiej dla nauczycieli i uczniów szkół średnich, M. Środa (Ed.), Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Szaniawski K. (1994) Zasada istnienia autorytetu w środowisku naukowym in: K. Szaniawski, O nauce, rozumowaniu i wartościach, Warszawa 1994, Wydawnictwo Naukowe PWN: 102–109.
Google Scholar
Świda H. (1974) Osobowość jako system ustosunkowań wobec świata, „Studia Pedagogiczne” 30, Wrocław, Ossolineum: 151–201.
Google Scholar
Taylor Ch. (2002) Etyka autentyczności, transl. by A. Pawelec, Kraków, Wydawnictwo Znak.
Google Scholar
Wagner A. (2003) Volunteerism, Voluntary Action and the Modern Welfare State in: Social Work Education and Practice in Today’s Europe. Challenges and the Diversity of Responses/La Formation et l’action dans le travail social pour l’ Europe ďaujourd’hui. Les défis et la diversité des solutions, Ch. Labonté-Roset, E. Marynowicz-Hetka, J. Szmagalski (Eds.), Katowice, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”: 245–257.
Google Scholar
Walczak A., Mikołajewicz W. (Eds.) (2017) Mistrzostwo duchowe, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Witkowski L. (2011) Historie autorytetu wobec kultury i edukacji, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Witkowski L. (Ed.) (2019) Dziedzictwo idei i pęknięcia międzypokoleniowe w polskiej pedagogice. Wprowadzenie do problemu Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.