The School of Thought: Relational Processes of Lasting Existence and Transformation
DOI :
https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.08Mots-clés :
school of thought, social relationship, transformations, mastery, shared experienceRésumé
This article is an attempt to analyze the features of the titular concept of the school of thought, which occurs through participation in situations that encourage the sharing of experience. The formation of a school of thought is understood as a relational process; therefore, in this context, a consideration of social relationships becomes a key task. It is also an expression of the culture of practice shared by participants in the activity and created by them. As a result, a school of thought is understood as an interweaving of relationships, opinions, and positions which direct and orient the activity. Relational processes are examined from this perspective, i.e. the processes of the lasting existence and transformation of a school of thought, presented in their many different dimensions.
Références
Ardoino J., Lourau R. (1994) Les pédagogie institutionnelles, Paris, Presses Universitaires de France.
View in Google Scholar
Arendt H. (1985) Du privé et du public in: Hannah Arendt, “Les Cahiers Du Grif” 33: 47–67.
View in Google Scholar
Bachelard G. (2002 [1938]) Kształtowanie umysłu naukowego. Przyczynek do psychoanalizy wiedzy obiektywnej, transl. by D. Leszczyński, Gdańsk, Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria.
View in Google Scholar
Baczko B. (1994) Wyobrażenia społeczne. Szkice o nadziei i pamięci zbiorowej, transl. by M. Kowalska, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar
Barbier J.-M. (2006) Działanie w kształceniu i pracy socjalnej. Analiza podejść, transl. by G. Karbowska, Katowice, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, seria BPS.
View in Google Scholar
Barbier J.-M. (2009) Les dispositifs de formation: diversités et cohérences-outils ďapproche in: Encyclopédie de la formation, dir. J.-M. Barbier, É. Bourgois, G. Chapelle, J. C. Ruano Borbalan, avec la collaboration G. Marchand, Paris, Presses Universitaires de France: 223–249.
View in Google Scholar
Barbier J.-M. (2016) Leksykon analizy aktywności. Konceptualizacje zwyczajowych pojęć, transl. by E. Marynowicz-Hetka, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
View in Google Scholar
Barbier J.-M. (2018) Expérience, transformation de soi, construction du moi, affirmation duje, “The Conversation FR”, http://theconversation.com/experience-transformationde-soiconstruction-du-moi-affirmation-du-je-88935 [accessed: 10.01.2018].
View in Google Scholar
Bauman T. (2004) Mistrzowie i szkoły myślenia w uniwersytecie in: Gdańskie rodowody pedagogiczne, E. Rodziewicz, K. Rzędzicka, E. Zalewska (Eds.), Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego: 71–84.
View in Google Scholar
Braudel F. (1997 [1958]) Les Écrits de Fernand Braudel, vol. 2: Les Ambitions de l’histoire, Paris, De Fallois.
View in Google Scholar
Braudel F. (1999 [1977]) Historia i trwanie, transl. by B. Geremek, W. Kula, Warszawa, Czytelnik.
View in Google Scholar
Bruni L. (2010) Eros, Philia et Agapé. Pour une teorie la réciprocité plurielle et pluraliste, “Revue du Mauss” 35: 221–246.
View in Google Scholar
Castoriadis C. (1975) L’Institution imaginaire de la société, Paris, Éditions du Seuil.
View in Google Scholar
Dewey J. (1968 [1947]) Éxpérience et éducation, transl. by M. A. Carroi, Paris, Librairie Armand Colin.
View in Google Scholar
Donzelot J. (2005) Comment gouverner les sociétés libérales? L’effet Foucault dans le monde anglo-saxon. Discussion entre Jacques Donzelot et Colin Gordon, „Esprit” 319: 82–96.
View in Google Scholar
Durand M. (2017) L’activité en transformation in: Encyclopédie d’analyse des activités, dir. J.-M. Barbier, M. Durand, Paris, Presses Universitaires de France: 33–55.
View in Google Scholar
Encyclopédie de la formation (2009) dir. J.-M. Barbier, E. Bourgeois, G. Chapelle, J.-C. Ruano-Borbalan, avec la collaboration G. Marchand, Paris, Presses Universitaires de France.
View in Google Scholar
Fustier P. (1998) Działanie socjalne – znaczenie daru, transl. by A. Czołnowska, w: Pedagogika społeczna jako dyscyplina akademicka. Stan i perspektywy, E. Marynowicz- Hetka, J. Piekarski, E. Cyrańska (Eds.), Łódź–Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Związku Nauczycielstwa Polskiego: 194–204.
View in Google Scholar
Fustier P. (2000) Le lien d’accompagnant. Entre don et contra salarial, Paris, Dunod.
View in Google Scholar
Jullien F. (2009) Les transformations silencieuses, Paris, Éditions Grasset et Fasquelle.
View in Google Scholar
Jullien F. (2017) Une seconde vie. Commencer véritablement ďexister, Paris, Éditions Grasset et Fasquelle.
View in Google Scholar
La gratuité. Eloge de l’inestimable (2010), “Revue du Mauss” 35.
View in Google Scholar
Lepalczyk I. (2001) Helena Radlińska. Życie i twórczość, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
View in Google Scholar
Leszczyński D. (2002) Filozofia nauki Gastona Bachelarda in: G. Bachelard, Kształtowanie umysłu naukowego, transl. by D. Leszczyński, Gdańsk, Wydawnictwo Słowo/obraz/ terytoria: 7–16.
View in Google Scholar
Marynowicz-Hetka E. (2019) Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
View in Google Scholar
Marynowicz-Hetka E. (Ed.) (1997) Mistrz-uczeń. Wyobrażenia czy rzeczywistość, czyli o tworzeniu szkół naukowych, Łódź, Łódzkie Towarzystwo Naukowe.
View in Google Scholar
Marynowicz-Hetka E., Theiss W. (Eds.) (2004) Profesor Helena Radlińska. W sto dwudziestą piątą rocznicę urodzin i pięćdziesiątą rocznicę śmierci, Sylwetki Łódzkich Uczonych, z. 75, Łódź, Wydawnictwo Łódzkiego Towarzystwa Naukowego.
View in Google Scholar
Nawroczyński B. (1947) Życie duchowe. Zarys filozofii kultury, Kraków–Warszawa, Księgarnia Wydawnicza F. Pieczątkowski i S-ka.
View in Google Scholar
Nuttin J. (1968) Struktura osobowości, trans. by T. Kołakowska, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar
Radlińska H. (1964) Listy o nauczaniu i pracy badawczej in: Pisma pedagogiczne, vol. 3. Z dziejów pracy społecznej i oświatowej, Wrocław–Warszawa–Kraków, Zakład Narodowy im. Ossolińskich: 329–478.
View in Google Scholar
Rancière J. (1987) Le maître ignorant. Cinq leçons sur l’émancipation intellectuelle, Paris, Fayard.
View in Google Scholar
Ricoeur P. (2003) Krytyka i przekonanie. Rozmowy z Franҫois Azouvin i Markiem de Launay, transl. by M. Drwięga, Warszawa, Wydawnictwo KR.
View in Google Scholar
Skarga B. (2007) Człowiek to nie jest piękne zwierzę, Kraków, Wydawnictwo Znak.
View in Google Scholar
Skarga B. (2009) Tercet metafizyczny, Kraków, Wydawnictwo Znak.
View in Google Scholar
Starczewska K. (1994 [1978]) Wartości podstawowe in: O wartościach, normach, problemach moralnych. Wybór tekstów z etyki polskiej dla nauczycieli i uczniów szkół średnich, M. Środa (Ed.), Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar
Szaniawski K. (1994) Zasada istnienia autorytetu w środowisku naukowym in: K. Szaniawski, O nauce, rozumowaniu i wartościach, Warszawa 1994, Wydawnictwo Naukowe PWN: 102–109.
View in Google Scholar
Świda H. (1974) Osobowość jako system ustosunkowań wobec świata, „Studia Pedagogiczne” 30, Wrocław, Ossolineum: 151–201.
View in Google Scholar
Taylor Ch. (2002) Etyka autentyczności, transl. by A. Pawelec, Kraków, Wydawnictwo Znak.
View in Google Scholar
Wagner A. (2003) Volunteerism, Voluntary Action and the Modern Welfare State in: Social Work Education and Practice in Today’s Europe. Challenges and the Diversity of Responses/La Formation et l’action dans le travail social pour l’ Europe ďaujourd’hui. Les défis et la diversité des solutions, Ch. Labonté-Roset, E. Marynowicz-Hetka, J. Szmagalski (Eds.), Katowice, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”: 245–257.
View in Google Scholar
Walczak A., Mikołajewicz W. (Eds.) (2017) Mistrzostwo duchowe, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
View in Google Scholar
Witkowski L. (2011) Historie autorytetu wobec kultury i edukacji, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar
Witkowski L. (Ed.) (2019) Dziedzictwo idei i pęknięcia międzypokoleniowe w polskiej pedagogice. Wprowadzenie do problemu Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
View in Google Scholar
Téléchargements
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.