Community of Sounds – Community of Culture. Sound in Social Situations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.18.14

Keywords:

audiosphere, feeling of community, acoustic ecology, soundwalks, field recording

Abstract

This paper proposes a look at the community of culture from the viewpoint of the community of sounds, which is its immanent part. The sound environment is a significant element which builds a feeling of national, local, group, generational, and other affiliation and identity. Sounds may function as symbols, be a part of rituals, and carry values. Treating the audiosphere as an indicator of a community opens us to a new dimension of reflecting on the meaning of the sound landscape, understood, after R. M. Schafer, as the whole or a part of the sound environment with its perceptual, social, and historical-social context. Sound is the reflection of social organization systems created by people; therefore, social changes are reflected in the sound environment. In the analysis of this issue, I have used field recordings and their descriptions made by pedagogy students from the University of Lodz. The students’ observations confirm that it is worth reflecting on the sound in the ocularcentric world, which seems more than before dominated by sight, considered a sense of distancing by Wolfgang Welsch.

Author Biography

Magdalena Sasin, University of Lodz

Magdalena Sasin – Assistant Professor in the Department of Art Education and Pedagogy of Creativity, Faculty of Educational Sciences, University of Lodz. Scientific interests: aesthetic and art education, acoustic ecology, art therapy, media education. Research on acoustic ecology, popularizing culture in regional media, contemporary music for children, popularizing art in blogosphere, new methods of music education for children, activity of cultural institutions. She also has pedagogical, journalistic and promotional experience.

References

Amato J. (2002) Rethinking Home: A Case for Writing Local History, Berkeley, University of California Press, https://doi.org/10.1525/9780520936331
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1525/9780520936331

Bernat S. (2008) Kierunki kształtowania krajobrazów dźwiękowych, “Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego”, vol. XI, pp. 100–121.
Google Scholar

Bernat S. (2014) Turystyka dźwiękowa jako nowa forma turystyki zrównoważonej, “Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja”, no. 1, pp. 25–39.
Google Scholar

Borawski A. (1921) O ludwisarstwie i dzwonach w Polsce, Kraków, published by M. Muzeum Przemysłowe im. A. Baranieckiego.
Google Scholar

Dziura M. (2019) Rola i znaczenie dźwięku dzwonów w kształtowaniu poczucia zadomowienia, “Journal of Urban Technology”, no. 17, pp. 259–278, https://doi.org/10.23858/JUE17.2019.016
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.23858/JUE17.2019.016

Guzy-Steinke H. (2010) Tradycja kulturowa jako przyczyna inkluzji społecznej in: Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, J. Piekarski, T. Pilch, W. Theiss, D. Urbaniak-Zając (eds.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 271–281.
Google Scholar

Hofstede G., Hofstede G. J., Minkov M. (2011) Kultury i organizacje, trans. M. Durska, Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar

Kapelański M. (2005) Narodziny i rozwój ekologii akustycznej pod banderą szkoły pejzażu dźwiękowego, “Muzyka”, no. 2, pp. 107–118.
Google Scholar

Kołacki R. (2011) Prezentacja multimedialnego projektu Tonopolis. Rola krajobrazu dźwiękowego w turystyce miejskiej Torunia, “Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego”, no. 15, pp. 206–212.
Google Scholar

Losiak R. (2010) O opisach pejzaży dźwiękowych, “Prace Kulturoznawcze”, vol. XI, pp. 224–232.
Google Scholar

Losiak R. (2012) Autentyczność dźwięków. Kulturowy kontekst schizofonii, “Kultura współczesna. Teoria, Interpretacje, Praktyka”, vol. 72, no. 1, pp. 94-101.
Google Scholar

Losiak R. (2017) Wokół idei ekologii akustycznej. Koncepcje i praktyki, “Studia Etnologiczne i Antropologiczne”, no. 17, pp. 115–126.
Google Scholar

Losiak R., Tańczuk R. (2015) Pejzaż dźwiękowy miejsca zamieszkania w doświadczeniu wrocławian, “Studia Etnologiczne i Antropologiczne”, no. 1, pp. 191–203.
Google Scholar

McLuhan M. (2004) Zrozumieć media. Przedłużenie człowieka, trans. M. Szczucka-Kubisz, Warszawa, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
Google Scholar

Misiak T. (2009) Estetyczne konteksty audiosfery, Poznań, Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa.
Google Scholar

Misiak T. (2014) Sound studies. Badania na stykach in: Na stykach kultur i mediów. Między prowincjonalizmem a kosmopolityzmem, A. Kisielewska (ed.), Białystok, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, pp. 263–274.
Google Scholar

Misiak T. (2015) Spóźniony projekt ekologii akustycznej. Dźwięk jako fenomen kulturowy in: Więcej niż obraz, E. Wilk, A. Nacher, M. Zdrodowska, E. Twardoch, M. Gulik (eds.), Gdańsk, Wydawnictwo Naukowe Katedra.
Google Scholar

Olcoń-Kubicka M. (2009) Indywidualizacja a nowe formy wspólnotowości, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar

Oliveros P. (2005) Deep Listening. A Composer’s Sound Practise, Bloomington, iUniverse.
Google Scholar

Ong W. J. (1992) Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, trans. J. Japola, Lublin, Redakcja Wydawnictw KUL.
Google Scholar

Paine G. (2017) Acoustic Ecology 2.0, “Contemporary Music Review”, no. 36, pp. 171–181, https://doi.org/10.1080/07494467.2017.1395136
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/07494467.2017.1395136

Pinch T., Bijsterveld K. (eds.) (2011) The Oxford Handbook of Sound Studies, New York, Oxford University Press, https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780195388947.001.0001
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780195388947.001.0001

Reymont W. (1977) Ziemia obiecana, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar

Rypiński M. (2013) Dźwięk jako element produktu turystycznego na wybranych przykładach, “Turystyka Kulturowa”, no. 8, pp. 24–37.
Google Scholar

Sasin M. (2021) Ekologia akustyczna jako istotny element nowoczesnej pedagogiki muzycznej, “Ars Inter Culturas”, no. 10, pp. 119–130.
Google Scholar

Sasin M. (2022) Stosunek do doznań słuchowych człowieka a świadomość ciała i cielesności. Perspektywa ekologii akustycznej, “Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, vol. 14(1), pp. 58–72, https://doi.org/10.18778/2450-4491.14.05
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/2450-4491.14.05

Schafer R. M. (1967) Ear Cleaning. Notes for an Experimental Music Course, Clark & Cruickshank, BMI Canada Limited.
Google Scholar

Schafer R. M. (1977) The Soundscape: Our Sonic Environment and the Tuning of the World, Rochester–Vermont, Destiny Books, Alfred A. Knopf.
Google Scholar

Schafer R. M. (1982) Muzyka środowiska, trans. D. Gwizdalanka, “Res Facta. Teksty o muzyce współczesnej”, no. 9, pp. 289–315.
Google Scholar

Sendyka R. (2011) Antropologia zmysłów, “Autoportret”, vol. 35(3), pp. 20–27.
Google Scholar

Szałasek F. (2017) Nagrania terenowe, Gdańsk, Wydawnictwo w Podwórku.
Google Scholar

Welsch W. (2001) Na drodze do kultury słyszenia? in: Przemoc ikoniczna czy „nowa widzialność”?, E. Wilk (ed.), trans. K. Wilkoszewska, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, pp. 56–74.
Google Scholar

European Capitals of Culture, https://culture.ec.europa.eu/policies/culture-in-cities-and-regions/european-capitals-of-culture (access: 19.09.2023).
Google Scholar

Hörstadt – Verein für Akustik, Raum und Gesellschaft, www.hoerstadt.at (access: 19.09.2023).
Google Scholar

Westerkamp H. (1974) Soundwalking, “Sound Heritage”, vol. III, no. 4, Victoria B.C., https://hildegardwesterkamp.ca/writings/writings-by/?post_id=13&title=soundwalking (access: 30.09.2018).
Google Scholar

Downloads

Published

2024-06-30

How to Cite

Sasin, M. (2024). Community of Sounds – Community of Culture. Sound in Social Situations. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 18(1), 178–192. https://doi.org/10.18778/2450-4491.18.14