Twórczy potencjał Internetu w zakresie upowszechniania kultury. Blogi o muzyce poważnej

Autor

  • Magdalena Sasin Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Edukacji Artystycznej i Pedagogiki Twórczości https://orcid.org/0000-0003-4760-0460

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.07.11

Słowa kluczowe:

pedagogika twórczości, upowszechnianie sztuki, Internet, blogi

Abstrakt

W niniejszym artykule Internet przedstawiony jest z punktu widzenia potencjału pobudzania kreatywności w zakresie upowszechniania sztuki. Z licznych przejawów upowszechniania sztuki w Internecie do analizy wybrano blogi na temat muzyki poważnej. Artykuł składa się z dwóch części: w pierwszej z nich autorka podejmuje próbę zdefiniowania twórczego potencjału Internetu w zakresie upowszechniania kultury przez pryzmat konkretnych czynników. Korzysta przy tym z istniejących teorii klimatu twórczego oraz środowiskowych stymulatorów i inhibitorów twórczości. W drugiej części artykułu wyróżnione czynniki znajdują zastosowanie w badaniu wybranych blogów o muzyce poważnej. Badania pozwalają zauważyć szereg różnic w stosunku do tradycyjnych form upowszechniania sztuki, a także prowadzą do wniosku, że blogi są formą tzw. twórczości codziennej, stymulowanej twórczym potencjałem Internetu.

Biogram autora

Magdalena Sasin - Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Edukacji Artystycznej i Pedagogiki Twórczości

Sasin Magdalena – adiunkt w Katedrze Edukacji Artystycznej i Pedagogiki Twórczości na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Zainteresowania naukowe: edukacja estetyczna i artystyczna, edukacja medialna, różne formy popularyzowania sztuki, arteterapia, ekologia akustyczna. Badania z zakresu popularyzacji kultury w mediach regionalnych, muzyki współczesnej dla dzieci, popularyzacji sztuki w blogosferze, nowych metod edukacji muzycznej dzieci, działalności instytucji kulturalnych. Doświadczenie pedagogiczne, dziennikarskie, w zakresie promocji w instytucji kultury.

Bibliografia

Barani K. (2009) Rola więzi online w życiu społecznym człowieka w: Psychologiczne konteksty Internetu, B. Szmigielska (red.), Kraków, Wydawnictwo WAM, s. 103–118.
Google Scholar

Bassa A. (2016) Blogi i portale literackie we Francji. Nowe formy rekomendacji i debaty o książkach w: Nie tylko salon. Wspólnotowe formy życia literackiego, E. Łukaszczyk, K. Wierzbicka-Trwoga (red.), Warszawa, Wydawnictwo DiG, s. 101–108.
Google Scholar

Galewska-Kustra M. (2007) Studium przypadku w: K. J. Szmidt, Pedagogika twórczości, Gdańsk, GWP, s. 360–369.
Google Scholar

Isaksen S. G., Lauer K., Ekvall G., Britz A. (2001), Perceptions of the best and worst climates for creativity: Preliminary validation evidence for the Situational Outlook Questionnaire, “Creativity Research Journal”, 2, s. 171–184.
Google Scholar

Keen A. (2007) Kult amatora. Jak Internet niszczy kulturę, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar

Karkowski M., Pawłowska K. (2009) Klimat dla kreatywności w miejscu pracy, „Bezpieczeństwo Pracy – Nauka i Praktyka”, nr 2, s. 18–20.
Google Scholar

Karwowski M. (2003) Klimat dla kreatywności w: Dydaktyka twórczości. Koncepcje – problemy – rozwiązania, K. J. Szmidt (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 229–248.
Google Scholar

Karwowski M (2009) Klimat dla kreatywności: koncepcje, metody, badania, Warszawa, Centrum Doradztwa i Informacji Difin.
Google Scholar

Kozielecki (2008) Psychologia w wielkim świecie, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar

Modrzejewska-Świgulska M. (2007) Teorie twórczości codziennej w: K. J. Szmidt, Pedagogika twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 160–164.
Google Scholar

Nęcka E. (2016) Psychologia twórczości, Sopot, GWP.
Google Scholar

Po premierze napisano – Księżniczka czardasza (2018), „Opera Café”, nr 41, s. 8–9.
Google Scholar

Popek S. (2001) Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Rogowska M. (2013) Koncepcja kreatywnego miasta w teorii i praktyce, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 320, s. 156–165.
Google Scholar

Sarowski Ł. (2017) Od Internetu Web 1.0 do Internetu Web 4.0 – ewolucja form przestrzeni komunikacyjnych w globalnej sieci, „Rozprawy Społeczne”, t. 11, s. 32–39.
Google Scholar

Schulz R. (1990) Twórczość. Społeczne aspekty zjawiska, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Sołowiej J. (1997) Psychologia twórczości, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar

Szuman S. (1975) O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa, WSiP.
Google Scholar

Szmidt K. J. (2007) Pedagogika twórczości, Gdańsk, GWP.
Google Scholar

https://szwarcman.blog.polityka.pl/
Google Scholar

https://www.facebook.com/pg/blogerka.klasycznie.muzyczna/
Google Scholar

http://po-klawiszach.blogspot.com/
Google Scholar

https://placowkapostepu.wordpress.com/
Google Scholar

Blog Doroty Szwarcman „Co w duszy gra” nominowany do Gwarancji Kultury 2015!, artykuł na oficjalnej stronie internetowej tygodnika „Polityka”, 09.04.2015, https://www.polityka.pl/opolityce/1615305,1,blog-doroty-szwarcman-co-w-duszygra-nominowany-do-gwarancji-kultury-2015.read [dostęp: 24.03.2018].
Google Scholar

Film promocyjny Festiwal Opera Rara 2018 poleca Nadia Attavanti!, https://www.youtube.com/watch?v=lJcByLkqXJ4 [dostęp: 24.03.2018]
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-02-28

Jak cytować

Sasin, M. (2019). Twórczy potencjał Internetu w zakresie upowszechniania kultury. Blogi o muzyce poważnej. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 7(2), 205–220. https://doi.org/10.18778/2450-4491.07.11