Prekursorki edukacji/oświaty dorosłych / pracy społecznej w pokoleniu historycznym Radlińskiej
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.15.14Słowa kluczowe:
biografia ponadindywidualna, pokolenie historyczne, prekursorki edukacji/oświaty dorosłych / pracy społecznej, Helena RadlińskaAbstrakt
Przedmiotem artykułu jest analiza biografii ponadindywidualnych jedenastu prekursorek edukacji, oświaty dorosłych, pracy społecznej, które żyły i działały w drugiej połowie XIX w. i pierwszej połowie XX w. w kilku europejskich krajach frankofońskich (Belgii Francji, Szwajcarii) oraz w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. W tekście przyjmuje się, że linie biograficzne, które można wyprowadzić z lektury tych opisów życia i aktywności, pozwalają skonstruować wyobrażenie o tych wybitnych kobietach, działających na przełomie wieków i tworzących symbolicznie ujmowane pokolenie historyczne. Jego uczestniczką była też Helena Radlińska. Biografie te zebrane zostały przez zespół badaczy skupionych w sieci Recherche en éducation et Formation (REF) i opublikowane w analizowanej w tym tekście książce, przygotowanej pod redakcją Françoise F. Laot, Claudie Solar (2018b).
Bibliografia
Balińska M. A. (2012[1995]) Ludwik Rajchman. Życie w służbie ludzkości, tłum. M. Braunstein, M. Krasicki, przedmowa B. Geremek, Warszawa,Wydawnictwo Studio EMKA.
Google Scholar
Bourdieu P. (2004) Esquisse pour une auto-analyse, Paris, Éditions Raisons d’agir.
Google Scholar
Coenen M.-T. (2018) Victoire Cappe: syndicalisem et formation, les deux leviers de ľautonomie des travailleuses w: Pionnières de l’éducation des adultes. Perspectives internationales, F. F. Laot, C. Solar (red.), Paris, L’Harmattan, s. 183–204.
Google Scholar
Droux J. (2018) Margueritte Champendal:entrepreneure en santé et pionnière de ľéducation des femmes à ľhygiène w: Pionnières de l’éducation des adultes. Perspectives internationales, F. F. Laot, C. Solar (red.), Paris, L’Harmattan, s. 129–146.
Google Scholar
Éloy J. (2018) Marie – Jeanne Bascot,éducatrice du voisinage w: Pionnières de l’éducation des adultes. Perspectives internationales, F. F. Laot, C. Solar (red.), Paris, L’Harmattan, s. 147–162.
Google Scholar
Ernaux A. (2008) Les Années, Paris, Gallimard.
Google Scholar
Ernaux A. (2022) Lata, tłum. M.Budzińska, K. Jarosz, Wydawnictwo Czarne.
Google Scholar
Gubin E., Jacques C., Rochefort F., Studer B., Theébaud F., Zancarini-fournel M. (red.) (2004) Le siècle des féminismes, przedmowa M. Perrot, Paris, Les éditions de l’Atelier - Éditions ouvrières.
Google Scholar
Groutel E. (2013) Follet. Un management au service de la société, Paris, Humanisme et Organisations.
Google Scholar
Hunyadi M.-É. (2018) Caroline Spurgeon, Virginia Gildersleeve et la promotion des carrières intelluctuelles féminines w: Pionnières de l’éducation des adultes. Perspectives internationales, F. F. Laot, C. Solar (red.), Paris, L’Harmattan, s. 109–128.
Google Scholar
Jullien F. (2020) Politique de la décoïncidence, Paris, ĽHerne.
Google Scholar
Laot F. F. (2018) Jean Deroin et ľéducation mutuelle des femmes et des prolétaires w: Pionnières de l’éducation des adultes. Perspectives internationales, F. F. Laot, C. Solar (red.), Paris, L’Harmattan, s. 31–50.
Google Scholar
Laot F. F., Solar C. (2018a) Introduction.Rechercher des pionnières à la croisée des chemins de ľhistoire de ľéducation des adultes w: Pionnières de l’éducation des adultes. Perspectives internationales, F. F. Laot, C. Solar (red.), Paris, L’Harmattan, s. 13–29.
Google Scholar
Laot F. F., Solar C. (red.) (2018b) Pionnières de l’éducation des adultes. Perspectives internationales, Paris, L’Harmattan.
Google Scholar
Marynowicz-Hetka E., Laot F. F. (2018) Éducation des adultes et progrès social selon Helena Radlińska w: Pionnières de l’éducation des adultes. Perspectives internationales, F. F. Laot, C. Solar (red.), Paris, L’Harmattan, s. 163–182.
Google Scholar
Marynowicz-Hetka E., Laot F. F. (2022) Edukacja/oświata dorosłych i postęp społeczny wedlug Heleny Radlińskiej, tłum. E. Marynowicz-Hetka, „Nauki o Wychowaniu.Studia Interdyscyplinarne”, nr 2(15), s. 202–219, https://doi.org/10.18778/2450-4491.15.11
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2450-4491.15.11
Montémont V. (2011) Les Années : vers une autobiographie sociale w: Annie Ernaux : se perdre dans l’écriture de soi, D. Bajomée, J. Dor (red.), Paris, Klincksieck, s. 117–132.
Google Scholar
Naumiuk A. (2016) Jane Adams i jej koncepcja pracy w środowisku społecznym, „Pedagogika Społeczna”, nr 3(61), s. 37–54.
Google Scholar
Perrot M., Duby G., Thébaud F. (red.) (2002) Histoire des femmes en Occident, t. 5, Paris, Perrin.
Google Scholar
Pinto E. (2006) Autobiographie, Confessions impersonnelles, auto-analyse, „Questions de communication”, nr 9, s. 435–453, https://doi.org/10.4000/questionsdecommunication.7946
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4000/questionsdecommunication.7946
Roland E. (2018) Isabelle et Zoé Gatti de Gamond et ľéducation libérale des femmes en Belgique au XIXème siècle w: Pionnières de l’éducation des adultes. Perspectives internationales, F. F. Laot, C. Solar (red.), Paris, L’Harmattan, s. 51–70.
Google Scholar
Rogers R. (2018) Préface. Chercher les femmes dans ľéducation des adultes w: Pionnières de l’éducation des adultes. Perspectives internationales, F. F. Laot, C. Solar (red.), Paris, L’Harmattan, s. 5–12.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7591/9781501701573-002
Solar C. (2018) Pour une vraie démocratie : Mary Follet et les écoles du soir, w : Pionnières de l’éducation des adultes. Perspectives internationales, F. F. Laot, C. Solar (red.), Paris, L’Harmattan, s. 89–108.
Google Scholar
Strasser A. (2012) L’énonciation dans les années. Quand les pronoms conjuguent mémoire individuelle et mémoire collective, „Roman 20-50”, nr 2(54), s. 165–175, https://doi.org/10.3917/r2050.054.0165
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3917/r2050.054.0165
Thébaud F. (2007) Écrire l’histoire des femmes et du genre, Lyon, ENS Editions, https://doi.org/10.4000/books.enseditions.6516
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4000/books.enseditions.6516
Thivend M. (2018) Élise Luquin, une pionnière de la formation commerciale féminine en France dans la seconde moitié du XIX ème siècle w: Pionnières de l’éducation des adultes. Perspectives internationales, F. F. Laot, C. Solar (red.), Paris, L’Harmattan, s. 71–88.
Google Scholar