Nowe wyzwania dla badań w naukach o wychowaniu: perspektywa działania/aktywności

Autor

  • Jean-Marie Barbier Conservatoire National des Arts et Métiers (CNAM) Paris

Słowa kluczowe:

badanie, edukacja, aktywność

Abstrakt

W tekście przyjmuje się przypuszczenie, że w związku ze zmianami ekonomicznymi i społecznymi zarówno edukacja, jak też kształcenie, ujmowane jako aktywności profesjonalne, podobnie jak inne pola oddziaływania na Innego (zarządzanie, doradztwo, opieka, praca socjalna, komunikacja), znajdują się obecnie w fazie wewnętrznej rekompozycji i transformacji swojej roli społecznej. Wobec tego dążą do organizowania się nie tylko jako pola praktyki, które mogą być wzbogacane przez podejścia dyscyplinarne wyznaczające przedmiot badań, ale także do organizowania się w obrębie pola badawczego. Transformacji tej towarzyszy wiele orientacji epistemologicznych, teoretycznych i metodologicznych, które wymagają sprecyzowania. Celem tego tekstu jest dokonanie przeglądu tych orientacji i szczególne skupienie się z jednej strony na relacjach między kształceniem a działalnością profesjonalną, z drugiej na teoretycznej problematyce działania/aktywności. Tekst zorganizowany jest wokół hipotezy wyjściowej, że rozwój pól badawczych odpowiada polom praktyki. Ich analiza wymaga posłużenia się aparatem pojęciowym, który mógłby precyzyjnie połączyć konstruowanie aktywności z kształtowaniem podmiotów indywidualnych i zbiorowych.

Biogram autora

Jean-Marie Barbier - Conservatoire National des Arts et Métiers (CNAM) Paris

Jean-Marie Barbier — profesor w Conservatoire National des Arts et Métiers w Paryżu, specjalista w dziedzinie kształcenia dorosłych i analizy działania/aktywności. Doktor honoris causa Uniwersytetu Katolickiego w Louvain. Główne zainteresowanie: problematyka „podejmowania aktywności” badawczej, kształceniowej i działania profesjonalnego. Ostatnio wydał Vocabulaire ďanalyse des activités, Paris 2011 (w tłumaczeniu na język polski).

Bibliografia

Barbier J.-M. (2011) Vocabulaire d’analyse des activités, Paris, Puf.
Google Scholar

Barbier J.-M., Galatanu O. (2003) (red.) Les savoirs d’action: une mise en mot des compétences?, Paris, L’Harmattan.
Google Scholar

Bourdieu P. (1980) Le sens pratique, Paris, Editions de Minuit.
Google Scholar

Bruner J. (1991) Car la culture donne forme à l’esprit. De la révolution cognitive à la psychologie culturelle, Paris, Eshel.
Google Scholar

Dewey J. (2006) (red.) La logique, la théorie de l’enquête, Paris, Puf, L’interrogation philosophique.
Google Scholar

Galatanu O. (2000) Signification, sens et construction discursive de soi et du monde, w: J.-M. Barbier, O. Galatanu, Signification, sens et formation, Paris, Puf, seria: Education et formation, seria: Biennales de l’éducation, s. 25-43.
Google Scholar

Lemoigne J.-L. (2001) Le constructivisme, Paris, L’Harmattan.
Google Scholar

Mead G. H. (2006) L’esprit, le soi et la société, Présenté par Daniel Cefaï et L. Quéré, Paris, Puf.
Google Scholar

Vigotsky L. (1997) Pensée et langage, Paris, La Dispute.
Google Scholar

Zavalloni M. (2007) Ego-écologie et identité: une approche naturaliste, Paris, Puf, seria: Psychologie sociale.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2015-09-30

Jak cytować

Barbier, J.-M. (2015). Nowe wyzwania dla badań w naukach o wychowaniu: perspektywa działania/aktywności. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 1(1), 60–72. Pobrano z https://czasopisma.uni.lodz.pl/wychow/article/view/11317

Inne teksty tego samego autora