Nowe wyzwania dla badań w naukach o wychowaniu: perspektywa działania/aktywności
Słowa kluczowe:
badanie, edukacja, aktywnośćAbstrakt
W tekście przyjmuje się przypuszczenie, że w związku ze zmianami ekonomicznymi i społecznymi zarówno edukacja, jak też kształcenie, ujmowane jako aktywności profesjonalne, podobnie jak inne pola oddziaływania na Innego (zarządzanie, doradztwo, opieka, praca socjalna, komunikacja), znajdują się obecnie w fazie wewnętrznej rekompozycji i transformacji swojej roli społecznej. Wobec tego dążą do organizowania się nie tylko jako pola praktyki, które mogą być wzbogacane przez podejścia dyscyplinarne wyznaczające przedmiot badań, ale także do organizowania się w obrębie pola badawczego. Transformacji tej towarzyszy wiele orientacji epistemologicznych, teoretycznych i metodologicznych, które wymagają sprecyzowania. Celem tego tekstu jest dokonanie przeglądu tych orientacji i szczególne skupienie się z jednej strony na relacjach między kształceniem a działalnością profesjonalną, z drugiej na teoretycznej problematyce działania/aktywności. Tekst zorganizowany jest wokół hipotezy wyjściowej, że rozwój pól badawczych odpowiada polom praktyki. Ich analiza wymaga posłużenia się aparatem pojęciowym, który mógłby precyzyjnie połączyć konstruowanie aktywności z kształtowaniem podmiotów indywidualnych i zbiorowych.
Bibliografia
Barbier J.-M. (2011) Vocabulaire d’analyse des activités, Paris, Puf.
Google Scholar
Barbier J.-M., Galatanu O. (2003) (red.) Les savoirs d’action: une mise en mot des compétences?, Paris, L’Harmattan.
Google Scholar
Bourdieu P. (1980) Le sens pratique, Paris, Editions de Minuit.
Google Scholar
Bruner J. (1991) Car la culture donne forme à l’esprit. De la révolution cognitive à la psychologie culturelle, Paris, Eshel.
Google Scholar
Dewey J. (2006) (red.) La logique, la théorie de l’enquête, Paris, Puf, L’interrogation philosophique.
Google Scholar
Galatanu O. (2000) Signification, sens et construction discursive de soi et du monde, w: J.-M. Barbier, O. Galatanu, Signification, sens et formation, Paris, Puf, seria: Education et formation, seria: Biennales de l’éducation, s. 25-43.
Google Scholar
Lemoigne J.-L. (2001) Le constructivisme, Paris, L’Harmattan.
Google Scholar
Mead G. H. (2006) L’esprit, le soi et la société, Présenté par Daniel Cefaï et L. Quéré, Paris, Puf.
Google Scholar
Vigotsky L. (1997) Pensée et langage, Paris, La Dispute.
Google Scholar
Zavalloni M. (2007) Ego-écologie et identité: une approche naturaliste, Paris, Puf, seria: Psychologie sociale.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.